Gå til innhold

Priser på oppvarming av bolig, Varmepumpe

Tore

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette ble vel litt ekstremt. Dersom den står i auto, vil den kjøle ned bare når det er behov for det, og det blir ikke mange gradene i Norge (stort sett), kanskje 5-10 grader (mot over 40 om vinteren). Inverteren vil da sørge for at kompressoren går på sakte fart eller stoppes når det ikke er behov. Så det kan ikke bli mange kroner for en vanlig norsk sommer.

Forøvrig er virkningsgraden for kjøling bare litt lavere enn ved oppvarming, sånn ca 3.0-3.5.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var fryktelig ekstremt, sånn for å overdrive å sette det så på spissen å få til det største tapet en kan tulle seg borti... :p

Å selv da fikk jeg ikke til mer en 180kr...

Så legg nå den propagandamyten om at man ikke sparer penger på en varmepumpe, fordi man MÅ? bruke den som aircondition om sommeren, død og begravet...

Få se hvordan det blir på sommers tid, men jeg vil tro jeg kanskje slår den helt av i sommer mnd...

I sommer var det aldri så varmt at jeg tenkte på aircondition, enda jeg bor ved en bergvegg og har asfaltert gårdsplass... Kjelleren holdt forøvrig jevnt 16grader gjennom sommeren... :love:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg slår min helt av om sommeren. Sent på våren og tidlig på høsten kjører jeg på/av ved behov, eller bruker timer, for å få varme i huset om morgenen. Fra ca okt til ca april står den på hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tar opp denne her igjen, selv om tråden er relativt gammel.

Jeg fikk akkurat innstallert en toshiba polar ras 10. Etter hva jeg kan se på strømregningen så har den økt ganske krafitig etter at jeg varmepumpa. Vi fyrer i tillegg med ved.

Bruker jeg pumpa feil kansje? Har stilt den inn på 22 grader, satt den på heat og high power og på viftehastighet 3.

Lenke til kommentar

Hvis strømregningan din har gått opp etter anskaffelse av varmepumpe så er det fordi du ikke fyrte noe særlig med

strøm tidligere.

Nå slipper du mye av styret med ved og har dessuten fått jevn varme vil jeg anta.

De fleste vanlige varmepumper drar vel minimum 14-1500 Watt på max og om vinteren kjører den vel på max hele døgnet/uka. I alle fall hos meg. Noe annet måtte være om du bruker den til å varme begrensede arealer.

Man må sammenligne med følgende faktorer:

-varmepumpens bruk av strøm

- vanlig bruk av strøm (panelovner, varmekabler vifteovner osv).

- vedforbruk og jobben med lemping og bæring.

- komforten generelt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg tar opp denne her igjen, selv om tråden er relativt gammel.

Jeg fikk akkurat innstallert en toshiba polar ras 10. Etter hva jeg kan se på strømregningen så har den økt ganske krafitig etter at jeg varmepumpa. Vi fyrer i tillegg med ved.

Bruker jeg pumpa feil kansje? Har stilt den inn på 22 grader, satt den på heat og high power og på viftehastighet 3.

"beklager litt sent svar" :tease:

I tilfelle du leser dette bekreft gjerne...

Men du ser du har på High Power, dette skal du ikke ha!

High Power er ment for å overstyre alt annet å kjører på max viftehastighet og max oppvarming, i tilfeller hvor man trenger rask oppvarming...

High power overstyrer både viftehastighet og automatisk drift...

Riktig bruk =Kun oppvarling (sola), vifte hastighet på auto, så bråker den ikke ved normal drift og en komfortabel temperatur på ~22grader...

Spjeld og "Fix" settes slik at lufta kommer seg lengst mulig ut i rommet eller ut til andre rom...

OM du faktisk kjørte på High Power å du fortsatt suplimenterte med ved vil jeg påstå at de som monterte "prosjekterte" med for lite pumpe til deg om den var ment som hovedoppvarming... ras-13 hadde vært bedre...

Lenke til kommentar

Forøvrig, for å følge opp min egen tråd...

2009 var det første året jeg hadde varmepumpen hele året,

og jeg fyrte ikke med ved en eneste dag!

(man bør tenne opp en gang iblant for å tørke ut murpipen)

Strømforbruk 2009 kom på 17.500kwh / kroner inklusive alt strømforbruk...

Å da står det også på varme på badet, en liten varmekabel i vindfanget og varmet opp "kinorommet" noen dager i uken for å se film...

2personer 3 hunder, gammelt hus fra 1954, 3cm isolasjon i yttervegger og ingen isolasjon mot kvisten (faktisk, 2 etg, vp i første egt, 2.egt holder vi ikke 22grader, kun soverom)...

Brukte den også som aircondition i 2uker på dagtid når vi hadde sommergjester, uten at det kostet 200kroner engang...

Så er jeg imponert? Ja...

Noe JEG er skeptisk til, er de som bruker 150.000kroner på å borre etter jordvarme å legge rør i gulv å vifteradiatorer, og i tillegg har en el-kasset på 9kw som ligger inne store deler av vinteren for å supplere jordvarmen så man klarer å holde e-colien unna varmtvannet...

STOR investering, høyere strømforbruk på vinters tid pga elkasetten, perforerer huset med vannrør i alle retninger, større fare for lekkasjer/vannskade, og vedlikeholdskostnader i tillegg som sikkert ikke er ubetydelige over 20år ++ som dette må fungere om det skal være verd det...

Luft-Luft varmepumpe er enkelt å greit...

Ingen tvil om at det er verd prisen, og med 5års garanti har jeg lett spart inn denne pumpen på 3-4år og har en herlig komfort å slipper å søle å styre å kjøpe ved...

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Kan vel også nevne at 19-21 grader er anbefalte temperaturene inne. Det hjelper faktisk på strømregninga og skru ned en grad eller to selv om du har varmepumpe. Vi hadde den på ganske høy temp. i starten, men skrudd den etterhvert ned til 20 grader og har det stående hele døgnet :)

Som tidligere nevnt skal ikke pumpa stå på high power, du har vel som nordmenn flest kaste bruksanvisningen uten å lese den :p

Nedkjøling ødelegger ikke økonomien til varmepumpe så veldig. Det er normalt ikke mange gradene du skal ned i innetemp. for å få det behagelig på sommerstid, derfor går det lite strøm.

Her i gården har vi en RAS 13 Polar og må si oss særdeles fornøyd med den, strømregningen har ikke gått ned så veldig mye, men vi har det betydelig varmere her inne. Før fyrte vi knapt og det kostet faktisk mer enn med den tempen vi har nå med VP.

Lenke til kommentar

Jeg "plages" litt med at om jeg setter pumpen på 20grader så blir det bare 18grader inne, når jeg setter den på 22-23grader blir det 20grader inne...

Altså samme "problemet" som de med varmekabel har på badet, blir ikke 24grader i rommet fordi om de setter hjulet på "24grader".

(derfor er nå også gradevisningen på hjulet fjernet på nye termostater)

Nevnte ikke at jeg slår den helt av når det er sommerdager, har vært av nå i 2uker, satte den på i går for det ble kaldere og vind igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...