Gå til innhold

Priser på oppvarming av bolig, Varmepumpe

Tore

Anbefalte innlegg

Har sittet å prøvd å regne på hva forskjellige typer oppvarming koster meg, men er vanskelig å finne nøyaktige tall på dette og klare å regne ut besparelse over lengre tid....

Jeg har kommet frem til følgende resultater selv..

100kWh koster: (-10 grader ute)

STRØM = 96kr

BRIKETT = 55kr

Luft-Luft VARMEPUMPE = 38,5kr (ved -10 grader)

Luft-Luft VARMEPUMPE = 19Kr (ved +7 grader)

Jeg har bestilt Toshiba Super Daiseikai Polar varmepumpe som blir montert på Tirsdag...

Polar pumper er laget for Norske forhold...

1. Kommentarer til sannsynligheten av relle resultater i regnestykket.?

2. Linker til sider som viser utregninger av dette....

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off topic: har dere astmatikere i hus bør dere tenke 2 ganger før varmepumpe kjøpes.

Pumpa fører til et kontinuerlig luftsirkulasjon i boligen, og hybelkaninen som før la seg under sofaen ender opp med å sirkulere i lufta. Ikke veldig heldig for følsomme lunger.

Lenke til kommentar

Pris på min Polarpumpe ble 19500 ferdig montert. ;)

Gorber :

Din påstand skal jeg klare å slå ned fra alle kanter... ;)

Nå sier alle som har varmepumpe i huset at det blir MINDRE støv i huset av varmepumpe og hybelkaninene blir presset enda lengre opp i et hjørne...

Partikkelkonsentrasjon i en vanlig bolig ligger på rundt 7000, med dagens luftfilter på varmepumper reduseres konsentrasjonen til rundt 55% .!

(testet av Laboratorie d`Hygiène de la ville de Paris ... (og Vitair) i 2007)

Dagens pumper har elektrostatisk Nanofilter som de kaller det...

Norges asma og allergi forbund sier følgende :

Med en Toshiba varmepumpe får du bedre inneklima, mindre plager knyttet til astma og allergi samt stabil innetemperatur sommer og vinter. Toshibas Daiseikai modeller anbefales av Norges Astma- og Allergiforbund.

Etter installasjonen ligger familiens gjennomsnittsforbruk på 20 736 kWh.

Grunnet sønnens astma er det hverken varmeovner eller panelovner i huset da dette lager støv pga statisk magnetisme. Derfor har varmepumpene erstattet all elektrisk oppvarming i det 170 m2 huset, mens til de aller kaldeste dagene er vedfyring supplement.

Bedret livskvalitet

Etter 6 måneders bruk av varmepumpe kunne det ikke lenger konstateres astmatisk reaksjon hos Edvind. Han har vært symptomfri fra astma nå i 2 år og 7 måneder.

Kanskje den første dagen(e) kan det tenkes at det sirkulerer litt mer støv i luften (om du ikke vasker før pumpen kommer i hus)...

Lenke til kommentar

Et lokalt firma som monterer i hovedsaklig i Nord-Trøndelag...

Prisen jeg fikk er meget god... ;)

vanlig pris på denne polar pumpen er 21.500-25.000kr.

Montering i morgen, så når jeg kommer hjem i morgen står varmepumpa på..! :D

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men å regne ut innsparing mot tidligere forbruk så sparer jeg inn pumpen på ca 3år, men ikke for å snakke om den økte komforten hjemme.!

Før : "komme hjem fra jobb til kaldt hus, begynne å tenne opp å vente på at det skal bli over 15grader inne...

Nå : "komme hjem til varmt hus, tenke på andre ting i løpet av kvelden en å prøve å få huset varmt før vi legger oss, spare penger, tørrere luft, varmere hus, bedre inneklima"

Det er bare herlig.!

Hva strømforbruket faktisk kommer til å ligge på vet jeg ikke enda, men jeg vil gjette forbruket på strøm forblir det sammen, men jeg sparer ca 40kr dagen på ved....

Men det vil vise seg...

Lenke til kommentar

effektfaktor eller COP som det heter...

Foma har sendt ut reklame har jeg sett, der er ikke effektfaktoren oppgitt, det står bare "høy effektfaktor", styr unna Foma og andre billigpumper.!

Toshiba Polar har effektfaktor ved +7grader på 5,08.!

Som betyr at jeg får 5ganger så mye ut av pumpen som jeg putter inn.!

Ved -7grader er effektfaktoren 2,5

Og ved -15grader er effektfatoren fortsatt over 2.

Noe som er meget bra, faktisk er den testvinner og den mest effektive pumpen på markedet.. ;)

Lenke til kommentar
Som en liten kommentar kan jeg tilføye at jeg aldri har hørt om noen som virkelig har spart på å installere varmepumpe. - 99% av de som kjøper klarer nemlig ikke å la være å bruke den som aircondition om sommeren, og bruker da opp (minst) alt de sparte om vinteren ;)

Å kjøre pumpen døgnet rundt om sommeren som airkondition er jo tåpelig.!

Å kjøre den et par timer om dagen på de varmeste dagene, si 14 dager å 4timer dagen = langt under 100kroner.

Desuten må nesten det også ses på som en økning i komfort...

Å for å veie opp for det du har erfart så har jeg ikke erfart noen som ikke har spart penger på eller ikke vært fornøyd med varmepumpen sin.!

Strømregningen går kanskje ikke ned for alle, men man sparer tilsvarende på å slippe å kjøpe ved eller briketter.

De eneste som ikke får spart noe penger på en effektiv varmepumpe er de som har fri tilgang på gratis ved.

Men har man det, kjøper man seg ikke varmepumpe heller.

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Litt off topic: har dere astmatikere i hus bør dere tenke 2 ganger før varmepumpe kjøpes.

Pumpa fører til et kontinuerlig luftsirkulasjon i boligen, og hybelkaninen som før la seg under sofaen ender opp med å sirkulere i lufta. Ikke veldig heldig for følsomme lunger.

Tull! Lufta sirkulerer gjennom innedelen, som har et avansert filtersystem som fanger opp både støv og pollen, så lufte blir renere. Hybelkaninene er som regel så store og tunge at de blir værende der de er til du kommer med støvsugeren (mine, vaffal).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en eldre enebolig på 275 kvm på Østlandet, og sparer ca 11000 kWh/år etter at jeg satte inn luft/luft-varmepumpe.

Hadde først en Panasonic E9-CKE, men her gikk kompressoren etter ca 3 år. Byttet til Toshiba Daiseikai RAS-10 for 2 år siden. Panasonic har etterpå gått bort fra e-scrollkompressor, og kjører nå Twin-Rotary, slik de fleste andre store gjør.

Lenke til kommentar

Ja.. :D

Nå har jeg hatt pumpen i drift i snart 14dager.!

Jeg har lest av strømmåleren hver dag til samme tid i over en mnd.

Og kjørt pumpen over tid på effektmåler.

Å konklusjonen blir at dette er sinnsykt herlig...!

Strømforbruket har gått ned med 5kr (fra snitt 60kr dagen til snitt 55kr dagen) altså sparer penger.

OG jeg har ikke brukt noe ved, som jeg brukte tilsvarende snitt 30kr dagen før.

Så i løpet av en vinter mnd. kan jeg spare 5kr i strøm * 30dager + 30kr i ved * 30dager = ~ 1000kr mnd.

Men det viktigste for oss ble likevel komforten med å komme hjem til varmt hus å sti opp til varmt hus. Det er gull verd...

Av nedturer er det bare.

- ved fullt pådrag så bråker den mer en en vanlig pc. (men når den vedlikeholder temp. er den nærmere lydløs)

- Denne modellen manglet det jeg spesifikt spurte etter, uke programmering av drift, altså dempe om natten og varme lengre på lørdag osv, den har kun døgn programmering.. Men greit nok...

For under mine tester med effektmåler så viser det seg at det ikke lønner seg å stoppe pumpen om natten eller når man er på jobb, bruker mindre strøm med å holde en jevn temperatur, og heller dempe temperaturen om natten....

Resultatene av målingene, ved 0grader ute.

- MAX strømtrekk ved high power override og max viftehastighet var 1690watt. (å da ble det VARMT)

- Gjennomsnittlig strømtrekk 24timer drift 22grader inne 600watt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke finmålt eller finregnet på dette, men oppsummerer hver sommer hvordan siste år har gått. Som nevnt sparer vi ca 11.000 kWh/år, eller ca 10.000 kr/år med dagens strøm- og nettleiekostnader.

Jeg etterlyste programmering for dag- og uke-syklus, men fikk ikke dette på hverken Panasonic eller Toshiba (jeg hadde dette på min sentralfyr). Alle leverandørene forklarte dette med at det var best økonomi med en luft/luft-varmepumpe å holde jevn temp hele tiden, i stedet for å senke enkelte tider på døgnet. Spesielt når det er kaldt, sliter varmepumpen med å øke temperaturen noen grader på kort tid, men den har ikke problemer med å holde jevn temp.

Støynivået er litt forskjellig. Den første jeg hadde, Panasonic E9-CKP, gikk svært stille, jeg hadde den på Auto viftehastighet hele tiden, og dersom jeg satte den på silent, støyet den mye mindre enn kjøleskapet. Toshiba'en, derimot, har noe mer støy på innedelen, spesielt når det er kaldt ute så den må jobbe litt for å holde varmen, så jeg setter den manuelt på trinn 1 eller 2 når vi oppholder oss i spisestuen eller salongen nær innedelen. Til daglig står den på auto, både kjøkken og TV-stue (dagligstue) er i tilstøtende rom.

Lenke til kommentar

Jeg lurer bare litt på dette med at vinningen går opp i spinningen, ved at man bruker varmepumpen til å kjøle ned huset på de varmeste dagene om sommeren. Har diskutert i det vide og det brede med en påståelig svoger, men for meg går ikke dette helt i hop.

Altså, er man helt bevisstløs og lar den stå på året rundt, så vet jeg ikke helt, men, jeg har følgende tanker, dette er jo rett og slett enkel energiflytting fra utendørs til innendørs.

Har følgende tanker:

Om vinteren, hvis det er for eksempel ti minusgrader i snitt utendørs, så ønsker man en temperaturforskjell på tretti grader.

Om sommeren, hvis det for eksempel er tretti grader ute, ønsker man en temperaturforskjell på ti grader. Da kan varmepumpen stå på i tre timer på samme effektnivå som om vinteren for å oppnå det samme.

Fyringsperioden er i Norge ofte på rundt seks måneder. Så kraftig sommervarme varer i maksimum fjorten dager.

Nå har jeg ikke tatt høyde for hvor effektiv en varmepumpe er på de forskjellige temperaturene, men i sum, siden temperaturforskjellen man ønsker å oppnå er en tredel, og perioden det er aktuelt å bruke dette, er to uker i stedet for 24, vil energiforbruket på sommeren bli noen få kroner, særlig siden strømmen også er billigere? Er jeg på bærtur?

Det påstår svogeren, som "har hørt" at "det er jævlig dyrt" å bruke varmepumpen til nedkjøling. Noen som vet noe om statistikk, eller noe slikt?

Og det er ikke meningen å kuppe tråden. Har ikke varmepumpe, da jeg har tilgang til all den veden jeg klarer å bruke helt gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan selv velge hvordan du vil den skal fungere. Du kan sette den på Auto-everything og 23 grader, og da får du 23 grader hele året. Jeg stiller inn min til kun å fungere med oppvarming og for eks 23 grader, og får da 23 grader hele vinteren. De dagene det er mer enn 23 grader "naturlig" inne, vil den bare slå seg av, ikke kjøle.

Dersom du velger Auto-alt vil du selvsagt bruke litt mer strøm, men for dette kjøper du deg litt mer komfort, som kanskje er vel så viktig. Om sommeren er strømmen så billig allikevel (kanskje bare 10% av vinterpris på spot), så det spiller ikke så stor rolle. En annen fin funksjon på dager med høy luftfuktighet er at du kan sette den i av-fuktingsmodus, slik at du tørker luften inne i huset.

Alle funksjonene fungerer selvsagt best (eller kun) når alle vinduer er lukket. Det blir heller ikke særlig kaldt i bilen når det er 35*C og ACen på fullt dersom du kjører med alle vinduene åpne.

Lenke til kommentar

Jeg er gnaske så enig med deg, ingen frisk person kjører varmepumpen som aircondition i 24timer i 4mnd om sommeren, si da 6timer å 20dager på en over snittet varm sommer...

Si effektfaktoren er 0 på nedkjøling og pumpen bruker snitt 1500watt på å kjøle ned.

1,5kwh * 6 timer * 20dager = 180kwh å 1kr pr kwh = 180kr........

Og dette er liksom verste senario en frisk mann kan komme borti...

strømprisen om sommeren er forøvrig mye lavere...

Så si min e utregninger med ~1000kr sparing i mnd * 5mnd fyringsesong = 5000kr spart på vinters tid...

5000kr spart - 180kr brukt = 4820kr spart på 1år.

Dette er da fryktelig langt fra at vinninga går opp i spinninga.!!!

Edit:

Den påstanden er like idiotisk som de som sier man ikke sparer noe strøm på å dimme ned lyset...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...