Gå til innhold

Hvor mye tar du i de 3 store?

Robols

Anbefalte innlegg

Jeg må bare kommentere den fantastiske "ikke dype nok bøy"-diskusjonen. Altså, så lenge de øker i styrke (om noe skjevt fordelt på muskelgruppene), og IKKE skader seg (selv om det er lett for det), så har det vel nada å si hvor dypt de går? De aller færreste konkurrer mot noen andre enn seg selv.

Om en person tar 120kg i 1/2-bøy og fire måneder senere tar 135kg i 1/2-bøy så er det godt nok det, så fremt personen ikke skader seg.

Saken er vel heller at de ville ha hatt samme styrkefremgang til halvparten så stor skaderisiko ved å f.eks. trene ordentlige bøy med hhv. 60kg og 67,5kg. Ved mindre dybde trengs mer vekt for å oppnå ønsket belastning og man ender altså opp med økt skaderisiko.

Og innenfor rammene av en tråd som dette er det i alle fall ikke for mye forlangt at de løftene man oppgir er innenfor godkjente normer. I det øyeblikket man kommer hit og poster et løft i 1/2-bøy som om det er ekte bøy så har man i prinsippet løyet på seg et tyngre løft enn det man har gjennomført. Holder man det til seg selv derimot, så er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å krumme ryggen mye vil for mange ikke fungere bra på sikt, du øker risikoen for skader og sjansen for å få ryggplager senere i livet øker også, men endel av oss kan tåle dette langt bedre enn andre, de fleste vet imidlertid lite om hvor godt de tåler det. Å ikke bruke bena så mye trenger ikke ha allverden å si, men bevegelsa bør skje i hoftene og ikke i korsryggen (jmf krum rygg) om du vil redusere skaderisikoen :) Jeg kjenner flere (inkl meg selv) som har blitt skadet av å løfte med krum rygg, jeg har imidlertid aldri hørt om noen som har greid å skade seg i mark med korrekt teknikk. Jeg og løfter ganske likt deg i vanlig mark, med lite bruk av bena litt ala strakmarking, men jeg bytta til sumo og tar mer med det så da var valget enkelt.

Krum rygg er noe helt annet ja. :) Fikk mer inntrykk av at det var mark med relativt strake ben som folk hang seg opp i her, og ønsket bare å poste den filmen for å vise at det ikke nødvendigvis er problematisk. Man bruker jo forsåvidt hamstrings ganske intensivt med den teknikken, så å kalle det "uten å bruke ben" er vel forsåvidt også en liten forenkling. :)

Ang. sumo mark så er vel det en variant som involverer quads i mye større grad enn vanlig mark? Tror egentlig ikke sumo er noe for meg da det sansynligvis kommer til å bli et problem med alle tingene som feiler kneet mitt. For det første er quadriceps på den ene foten min i betste fall bare halvparten så sterk som den andre etter at senen ble kappet av i en kolisjon for 10-12 år siden. Legene har trolig satt ting sammen litt feil, for det skal ikke være et problem så lenge etter. I tillegg er det sidelengs ustabilt etter at det var ute av ledd i samme situasjon. Så pga. dette søker jeg stort sett å legge meg til teknikker som er minst mulig quad dominant og med vekten så rett over kneet som mulig. :) Men jeg skal teste litt og se hvordan det føles.

Lenke til kommentar
*stor quote*
*stor quote*

Du har helt rett, men dersom man kan trener mot seg selv og er inneforstått med risikoen så skal ingen her dømme dem. Problemet oppstår selvfølgelig når de lyger på seg ting slik som det eksempelet du kom med. Jeg håper inderlig ingen poster her dersom de ikke utfører skikkelige løft.

Endret av Patrick de Maar
Lenke til kommentar
Å krumme ryggen mye vil for mange ikke fungere bra på sikt, du øker risikoen for skader og sjansen for å få ryggplager senere i livet øker også, men endel av oss kan tåle dette langt bedre enn andre, de fleste vet imidlertid lite om hvor godt de tåler det. Å ikke bruke bena så mye trenger ikke ha allverden å si, men bevegelsa bør skje i hoftene og ikke i korsryggen (jmf krum rygg) om du vil redusere skaderisikoen :) Jeg kjenner flere (inkl meg selv) som har blitt skadet av å løfte med krum rygg, jeg har imidlertid aldri hørt om noen som har greid å skade seg i mark med korrekt teknikk. Jeg og løfter ganske likt deg i vanlig mark, med lite bruk av bena litt ala strakmarking, men jeg bytta til sumo og tar mer med det så da var valget enkelt.

Krum rygg er noe helt annet ja. :) Fikk mer inntrykk av at det var mark med relativt strake ben som folk hang seg opp i her, og ønsket bare å poste den filmen for å vise at det ikke nødvendigvis er problematisk. Man bruker jo forsåvidt hamstrings ganske intensivt med den teknikken, så å kalle det "uten å bruke ben" er vel forsåvidt også en liten forenkling. :)

Ang. sumo mark så er vel det en variant som involverer quads i mye større grad enn vanlig mark? Tror egentlig ikke sumo er noe for meg da det sansynligvis kommer til å bli et problem med alle tingene som feiler kneet mitt. For det første er quadriceps på den ene foten min i betste fall bare halvparten så sterk som den andre etter at senen ble kappet av i en kolisjon for 10-12 år siden. Legene har trolig satt ting sammen litt feil, for det skal ikke være et problem så lenge etter. I tillegg er det sidelengs ustabilt etter at det var ute av ledd i samme situasjon. Så pga. dette søker jeg stort sett å legge meg til teknikker som er minst mulig quad dominant og med vekten så rett over kneet som mulig. :) Men jeg skal teste litt og se hvordan det føles.

Sumomark er ofte ikke en god deal med vonde knær nei. Generelt kan man si at de som er like gode eller nesten like gode i bøy som i mark ofte kan dra fordel av å løfte sumo.

Patrick de Maar: Et av de største problemene med kvartbøy\halvbøy er at du får dårlig trening av setemusklene, det er først når man kommer ned rundt parallel at disse aktiveres bra. Om folk vil kjøre 90 graders så kjør på for all del, men høyere skaderisiko og dårligere treningseffekt burda kanskje være grunn nok til å revurdere? ;) Egoet ift antall kilo man løfter kan man legge igjen hjemme, hehe.

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at man ikke får like mye effekt av kvart/halvbøy og at risikoen øker for skader (blant annet på grunn av stressing av knærna), jeg ønsker bare å få igjennom poenget at dersom folk vil, og er inneforstått med risikoen, så skal de få kjøre på.

Personlig går jeg så dypt jeg klarer (et stykke under parallel), og syns det gir mye bedre effekt. (:

Lenke til kommentar

Hvor mange reps snakker vi egentlig? Jeg har ikke tatt 1RM på noen av øvelsene, men på 10RM tar jeg 40 i kne og mark, muligens litt mer i kne og litt mindre i mark, og ca. 32 i benk. Skal si det ble vanskeligere med benk når jeg fikk bedre teknikk ;)

Trist å se på den linken din hagfors... Uffameg. Personlig er jeg mer som Patrick, går til paralell minst, men egentlig går jeg så langt ned jeg greier, dvs at rumpen nesten tar i gulvet.

Endret av Nytt_liv
Lenke til kommentar

Det viktigste er å tøye legg- og beinmusklatur mye. Jeg kommer dypere og dypere for hver økt nå. Dersom du har vekter som er relativt lette for deg, eller er ganske trygg på at du kommer deg opp igjen, kan du også sitte nede under første/siste repitisjon og bare "humpe" litt opp og ned for å strekke musklaturen litt.

Lenke til kommentar

Haha :p Hva er egentlig vitsen med tøying? Etter benken i går sto jeg og tøyde brystmusklene litt, så kommer en av treningsveilederne på gymmet mitt forbi, og spør hva jeg driver med. Så har vi en samtale hvor han sier at tøying ikke hjelper på noe som helst, det ødelegger muskelen enda mer. Noe som er positivt da, man ødelegger jo muskelen når man trener. Så jeg skal fortsette med tøyingen.

Men om man tøyer for å bli myk liksom, da skal man tøye ofte og lenge sier han, nytter ikke med 30 sek etter hver økt liksom.

Personlig synes jeg han er litt upålitelig, men han er altså treningsveileder og ansatt ved mitt treningssenter, og han har gått idrettshøyskolen.

Lenke til kommentar

Jeg tøyer for bevegelighet (bli myk). Det hjelper på bevegelighet, men som han sier, det hjelper ikke på å bli mindre støl eller lignende.

Jeg syns det fint hjelper med 10 minutter tøying etter hver styrkeøkt, men det er klart at det kanskje har noe for seg å ha 30 minutter med tøying en dag i uken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er 19 nå, har ikke trent på 4 år.

Tok 105 kilo i benkpress da jeg gikk på u skolen, altså 15 år og veide ca 70 kg!

Markløft har jeg tatt 140, knebøy har jeg ikke prøvd så mye!

Shit, det er sykt. Hvordan kunne du ta så mye i benk?

Har trent i akkurat 6 uker, akkurat ferdig med RYP grunnprogram. Har ikke trent før dette. Er 16 år gammel, 69-70kg og er 1.77 høy.

Tar 40kg i 10RM og 50kg i 1RM i benk.

Tar 55kg i 10RM og 70kg i 1RM i knebøy.

Markløft tar jeg ikke. Skal begynne med det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...