Gå til innhold

Hvor mye tar du i de 3 store?

Robols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man ikke kjører knebøy ved siden av blir det fort sånn ;) Eller at man er svak på baksiden, fin artikkelserie ift dette: mastering the deadlift Står utførlig om f.eks stiff-legging (noe jeg selv har pleid å gjøre :(), krum korsrygg etc. Er vell 3 eller 4 deler.

Marken min har blitt mye bedre etter at jeg begynte seriøst med bøy, uten tvil !! Teknikken sitter så mye bedre når det er mer å dytte fra med i beina, blir mindre juks !

Lenke til kommentar
Så også noen karer som dro til med 130+ i mark på gymmen i går uten tegn til å bruke bein omtrent....vi snakker kromma rygg og liten knekk i knærna...ække rart i folk blir skada vøttø !

strakmark

Nei,nei,nei...ikke no strakmark der nei. gærne markløft var det det var. Ser da forskjellen på en strakmark og et gærent markløft

Lenke til kommentar

Du klarer nok mer enn det ;) Her i tråden spør vi først og fremst etter 1 RM med stang på ryggen. Du trener 10 reps med vektskive foran, og det blir ganske annerledes. Søk deg frem til Stronglifts 5x5 og begynn med programmet. ALLE friske menn klarer 5 reppere med 20 kg på ryggen, så det skulle absolutt ikke være noe problem å trene tyngre enn du gjør nå.

Lenke til kommentar
Så også noen karer som dro til med 130+ i mark på gymmen i går uten tegn til å bruke bein omtrent....vi snakker kromma rygg og liten knekk i knærna...ække rart i folk blir skada vøttø !

strakmark

Nei,nei,nei...ikke no strakmark der nei. gærne markløft var det det var. Ser da forskjellen på en strakmark og et gærent markløft

det var mer ment som en spøk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil kanskje si at dette: Link er skikkelig dyp knebøy, men bra den på videoen og ja :)Er imidlertid mange som ikke er myke nok til å kjøre så dypt med det første da, korte hamstrings kan lett gi krum korsrygg om man er helt nybegynner så da kan det være greit å gå litt grunnere og heller jobbe seg ned med strak rygg.

Lenke til kommentar

Kan nok være en ide hvis man ikke har helt rett teknikk inne, men har en følelse av mye av de bøy "rekordene" her ikke er i nærheten av skikkelig bøy. Ser bare hvordan det er på de 2 sentera jeg trener på...90% hvis ikke mer er ikke i nærheten av å ta skikkelige knebøy....hoftekule på linje med kne må være minimum i mine øyne...og det er jo konkurranse-regler også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dro 200 i går. Føler jeg har mer å gå på, men det får vente til neste gang jeg tester max. Kun belte, kroppsvekt ca. 96 kg. Har et trafikkskadet kne som, uten å gå i for mye detalj, fungerer bra i noen perioder og er helt ubrukelig i andre perioder. Dette gjør at jeg løfter med en teknikk som har relativt lite benbruk og ganske mye ryggbruk, slik som mange kritiserer her i tråden, men det fungerer forsåvidt ganske så bra.

Fyren fra ca. 4.40 og utover i denne videoen drar 309 kilo i en alder av 70 år og har løftet i 56 år. Som man ser så bruker han ikke bena så mye. Hvis man kan holde på med det der til man er 70 så er det vel en ganske god indikasjon på at dette ikke er så skadelig som folk ofte skal ha det til. :)

Lenke til kommentar
Dro 200 i går. Føler jeg har mer å gå på, men det får vente til neste gang jeg tester max. Kun belte, kroppsvekt ca. 96 kg. Har et trafikkskadet kne som, uten å gå i for mye detalj, fungerer bra i noen perioder og er helt ubrukelig i andre perioder. Dette gjør at jeg løfter med en teknikk som har relativt lite benbruk og ganske mye ryggbruk, slik som mange kritiserer her i tråden, men det fungerer forsåvidt ganske så bra.

Fyren fra ca. 4.40 og utover i denne videoen drar 309 kilo i en alder av 70 år og har løftet i 56 år. Som man ser så bruker han ikke bena så mye. Hvis man kan holde på med det der til man er 70 så er det vel en ganske god indikasjon på at dette ikke er så skadelig som folk ofte skal ha det til. :)

Å krumme ryggen mye vil for mange ikke fungere bra på sikt, du øker risikoen for skader og sjansen for å få ryggplager senere i livet øker også, men endel av oss kan tåle dette langt bedre enn andre, de fleste vet imidlertid lite om hvor godt de tåler det. Å ikke bruke bena så mye trenger ikke ha allverden å si, men bevegelsa bør skje i hoftene og ikke i korsryggen (jmf krum rygg) om du vil redusere skaderisikoen :) Jeg kjenner flere (inkl meg selv) som har blitt skadet av å løfte med krum rygg, jeg har imidlertid aldri hørt om noen som har greid å skade seg i mark med korrekt teknikk. Jeg og løfter ganske likt deg i vanlig mark, med lite bruk av bena litt ala strakmarking, men jeg bytta til sumo og tar mer med det så da var valget enkelt.

Når det gjelder eldre personer så blir ryggen stivere og mindre bevegelig jo eldre man blir, sjansen for f.eks prolaps blir mye mindre når du kommer rundt pensjonsalderen siden mellomvirvelskivene krymper. Derimot kan en lettere få kompresjonsfrakturer da, men evnen til å tåle kompresjon kan trenes opp. Jeg er slett ikke overrasket over at mange eldre drar så mye i mark uten å skade seg grunnet de ovennevnte faktum ;)

Når man har gjort studier ift styrkeløftere og slitasje i ledd (Ref Granhed and Morelli 1988) så ser man at den jevne styrkeløfter etter å ha avsluttet karrieren har tynnere bruskflater i ledd og mellomvirvelskivene i ryggen er flatere grunnet slitasje. Sjansen for å måtte bytte ut knær, hofter eller få kroniske ryggplager etc på sine dager har da økt pga av styrkeløftkarrieren. Mange vil vell uansett si det var verdt det :) "If you live your life the right way, you'll likely find yourself in an orthopedist's office at some point. If you live it the wrong way, you'll likely end up in cardiologist's office instead." Jeg vil ihvertfall kjøre på videre med øvelser som bøy, benk og mark!

Lenke til kommentar

Jeg må bare kommentere den fantastiske "ikke dype nok bøy"-diskusjonen. Altså, så lenge de øker i styrke (om noe skjevt fordelt på muskelgruppene), og IKKE skader seg (selv om det er lett for det), så har det vel nada å si hvor dypt de går? De aller færreste konkurrer mot noen andre enn seg selv.

Om en person tar 120kg i 1/2-bøy og fire måneder senere tar 135kg i 1/2-bøy så er det godt nok det, så fremt personen ikke skader seg.

Endret av Patrick de Maar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...