Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Graviditetstest, når er det best?

Gjest rock_out

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret....

Grunnen til at jeg poster her inne er fordi jeg er en veldig forvirret person akkurat nå. Jeg har gått på p-pillen siden jeg var 14 (er nå 20) og sluttet på den i sommer. Begynte en måned etter med mini pillen og det har gått fint siden. Men nå lurer jeg på om jeg kansje kan være gravid.

Hadde sist mensen 15 september, og har ikke hørt noe fra tante Rød siden.

Hvis jeg tar testen f.eks i morgen tidelig selvom jeg ventet mensen for en stund siden, vil den være korrekt da?

Mange yntest sikkert det er litt tåpelig at en kvinne på 20 ikke har peiling på syklusen osv, men når jeg har hatt kontrolert mens i 6 år så har jeg faktisk ikke satt meg så inn i det....

Men når jeg regnet på det så er jeg vel rundt 1 måned forsinket?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg tar testen f.eks i morgen tidelig selvom jeg ventet mensen for en stund siden, vil den være korrekt da?

Ja, det er anbefalt å ta testen med morgenurin. :)

Det kan også være at pillene har klusset til syklusen din. Mulig jeg misforstod, men bruker du ingenting nå?

Lenke til kommentar
Gjest Forvirret....

Ja, det er anbefalt å ta testen med morgenurin. :)

Det kan også være at pillene har klusset til syklusen din. Mulig jeg misforstod, men bruker du ingenting nå?

Bruker mini pille nå, men har gått på tre brett, og at det plutselig skal bgeynne å bli ustabilt nå er litt rart?!

Lenke til kommentar

En graviitetstest bør du ta om morgenen, minimun noen dager etter du skulle hatt mens.

Minipillen kan gi ekstremt uregelmessig menstrausjon. Det kan gjerne gå 2mnd eller bare en uke mellom hver menstrausjon, eller som en annen nevnte over her, noen mister den helt. Den kan også vere lenger enn en uke eller bare noen dager i slengen.

EDIT: Selv om en test er negativ er det ingen garanti for at du ikke er gravid. Dersom den er positiv er det så å si 100% sikkert at du er gravid.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Altså, ta testen en morgen, fortest mulig. Hverken minipille eller p-pille er 100% sikkert, så selv om det å miste mensen kan være en bivirkning, så er det vel best å være sikker? Heller det enn å plutselig poppe ut en unge. oO

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at man ikke får mens med det samme av å bytte piller. Det kan også hende at du ikke får mens fordi du er redd for at du er gravid. Noen ganger får folk mens igjen rett etter at de har fått bekrefta på graviditetstesten at de ikke er gravide. Mensen uteble fordi de var nervøse, rett og slett. :)

Lenke til kommentar

En graviditetstest vil fungere 10-12 dager etter fertilisering. Fertilisering skjer 14 dager etter LNMP (last normal menstrual period). Altså, du kan, i følge mine beregninger, ikke benytte deg av sånn "pee on a stick" graviditetstest før etter minimum 14+10 dager = 24 dager, altså ca. når du merker at du skulle hatt mensen.

Forklaring: Fertilisering skjer ca 14. dager etter LNMP, uavhengig av når du har sex. Om du ikke har sex før fertilliseringen skulle ha skjedd, er sjansen liten for å bli gravid (derfor er den siste halvdel i menssyklusen "sikker periode"). Hvis du hadde samleie i løpet av disse 14 dagene etter LNMP (siste menstruering), er sjansen stor for at fertillisering har skjedd. Det som nå skjer, er at egget går igjennom egglederen (egget går igjennom forskjellige faser her) og (forhåpentligvis, om alt er normalt) fester seg i livmora. Etter 10-12 dager etter inplanteringa i livmora, begynner denne cellemassen (egget) å produsere hCG. Det er dette stoffet (hCH) som urinstix-en kjenner igjen, og hvis det er hCH i urinen, betyr det at egget har blitt til en celleklump i livmora som produserer hCG, som igjen betyr at du er gravid.

Litt unødvendig forklaring her, men greit å få en forklaring syns nå jeg...

Forøvrig er det normalt å ikke ha mens med minipilla hvis du går på Cerazette. Dette er den pilla av to (den andre er Conludag) som har høyest dose av gestagen. Gestagen er stoffet som (etter litt om og men) forhindrer og graviditet (gestagen er syntetisert progesteron). Høydosegestagenpilla (Cerazette) har såppass mye gestagen at den forhindrer eggløsning i tillegg.

Ble du klokere?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...