Lanka Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg kjøpte en sykkel på Biltema. En helt grei sykkel som skulle brukes fra og til universitetet. En måned senere leverte jeg den inn igjen fordi pedalsettet datt helt av. Dette gikk under garantien sa de, og ga meg en lapp på det. Dette skulle ta ca 3-5 dager. Og derfor kunne de ikke gi ut lånesykkel. Men de skulle ringe meg om noen dager slik at jeg kunne hente den. Jeg har måttet gå 2 km hver vei til skolen i en måned nå uten at de har tatt kontakt. Jeg prøver å ringe, men det er nesten umulig å komme gjennom. Satt 1 time i telefon og hørte på ventemusikk her om dagen. Jeg dro ned dit idag, en måned etter sist gang jeg var innom, og da sa de at de kanskje ikke hadde fått inn nye deler til sykkelen. Og at verkstedsfyren ikke var på jobb idag. Jeg måtte komme tilbake på mandag sa de. Jeg har hørt gjennom folk som har vært i kontakt med forbrukerrådet at man har krav på ny vare hvis reperasjon tar over 21 dager. 30 dager har gått, og jeg er lei av å gå ned til Biltema. Det er veldig langt fra meg, og det er mye penger for en student å komme seg ned dit. For å bli sendt tilbake hjem igjen gang på gang. Hvilke rettigheter har jeg? Jeg vil jo bare ha en ny sykkel og få saken ut av verden, istedet for at den gamle sykkelen skal miste pedalsettet igjen hvis de gjør en dårlig jobb. Lenke til kommentar
festen Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Pedaler er en av de tingene som monteres nytt på en sykkel av butikken eller kunden. Kanskje de ikke har brukt stor nok kraft under monteringen eller at det har løsnet av seg selv. Om ikke gjengene er ødelagt trenger du bare nye pedaler, ikke en ny sykkel. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Var sykkelen ferdig mointert eller måtte du montere sykkelen selv? Hvis sykkelen ble solgt umontert, så er montøren ansvarlig for at monteringen går rett for seg. Om du selv har gjort denne jobben, og du ikke har skrudd i trøer godt nok, så vil nok dette ikke være en reklamasjonssak. Mange sykkerforhandlere gir 2-3 mnd gratis service etter kjøpsdatoen. Men jeg regner med at du kjøpte sykkelen ferdig montert. 1 mnd er veldig lang tid, når de ikke har begynt på reparasjonen engang. Stikk innom og fortell dem at de enten fikser sykkelen nå snarest, eller så får de omlevere til en annen sykkel. Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge kunden må regne med å vente etter forbrukerkjøpsloven. Den forteller bare at reparasjon skal skje innen rimelig tid. Så her burde du reklamere på produktet. En sykkel har 2 års reklamasjonsfrist. Dette dekker fabrikkfeil og ikke slitasje. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Stusser på at du ikke har fått låneprodukt jeg. Det jeg ville gjort, var å formulere et brev der du skriver at du vil ha låneprodukt tilsendt hjem innen 3 dager. Skriv også at om dette ikke skjer, leier du en sykkel imens, og sender regningen til dem. Det er litt i gråsonen om du her kan heve eller kreve omlevering mener jeg. Skohæl-dommen kom jo frem til en en ratio på 1:3 mellom omlevering og reprasjon før det var naturlig for selger å omlevere. Og jeg tror neppe det kun er 3 ganger dyrere for ny sykkel en å reparere pedalene. Spørsmålet her er jo om dette har tatt for lang tid. Loven sier "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Personelig mener jeg at dette kanksje er litt i det drøyeste laget, men som du ser, reglene er ikke så veldig klare. Det jeg ville gjort hadde jeg vært deg, er følgende: Formuler et brev der du tar med følgende punkter: - Du mener reprasjonen har tatt alt for lang tid - Du vil ha låneprodukt innen 3 dager. Hvis ikke, leier du låneprodukt og sender regning til selger - Dersom reprasjonen tar enda noen uker, vil du heve kjøpet/kreve omlevering fordi dette har tatt for lang tid. Ta med dette brevet, gå ned til butikken og lever det selv. Da er du sikker på at det kommer frem, og det kommer frem fort nok. Husk å skrive dato på brevet tilsvarende den dagen du leverer det. Kan kanskje være lurt å oppgi tlf nr på brevet også, slik at de kan ringe deg om det er noe. Dersom det går 3 dager uten at du hører noe fra dem, ring forbrukerrådet. Jeg har selv vært i kontakt med dem, og fått bekreftet at man kan låne et produkt selv, og sende regningen til selger når det gjelder laptoper, men jeg ville dobbeltsjekket dette. Spør også hva du nå gjør videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå