Gå til innhold

Spørsmål om universitetslektor

taKenzZz

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at det tar ganske lang tid for å kunne bli professor, i tillegg virker det også som om stipendiatstillinger ikke akkurat vokser på trær her i landet. Så mitt spørsmål er som følger: hva kreves for å bli universitetslektor og hvor mye tjener en slik lektor? Er det nok med en mastergrad + pedagogikk?

Takk for all hjelp,

Ragnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Universitetslektor- og amanuensis stillinger er det strengt tatt nok med hovedfag/master, og pedsem/PPU etc. Og en må ha forskningskompetanse (erfaring) utover master nivå.

For 1. amanuensis og professor stillinger er PhD grad, samt x ant artikler og forskningserfaring nødvendig.

Jeg veit det jobber 1. amanuensiser (pr i dag) ved noen høyskoler med "bare" hovedfag, men disse ble ansatt for flere tiår sida, da reglene var annerledes. Dog med forskningskompetanse utover nevnte utdannelsesnivå.

Lenke til kommentar

Sjekket et par mattelærere jeg har (høgskole) i skattelistene. De hadde en alminnelig inntekt på hhv. 390 k og 450 k. Så kan du plusse på 60 k og alle andre skattefradrag. Altså har de begge en bruttoinntekt på rundt 500 k eller mer. Det skal sies at begge har passert 60, og har noen tiårs ansiennitet. På universitetene ligger kanskje lønnsnivået et par hakk høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...