Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

slå i lag to nett

Anbefalte innlegg

jeg og en kompis har hver sine nett,med hver sine adsl linje med tilhørende dhcp server.

begge nettene inneholder en server og et mediacenter. vi kunne tenkt oss å ha tilgang til

hverandre sine servere og mediacenter med en ok hastighet. 150m fri sikt mellom oss.

Og selvfølgelig kan jeg løse dette med å sette opp 2 stk proffe brannvegger, static routes og en trådløslink mellom disse, men da snakker vi 15 000.

Jeg ønsker en billigere måte å gjøre det på, og ser nu at en del av hjemmerouterne i støtter static routing, samme så er det slik at de nye N routerne har gjerne 2 trådløse nett, en wlan sone på 5ghz, og en på 2,4ghz.

Min ide da er om det er noen som vet sikkert om routere der jeg kan kjøre en bridge mellom to routere på 5ghz og våre vanlige nett på 2,4ghz og kabel? og støtte for static routing:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første kan jeg ikke skjønne hva du skal med en bro på både 2.4 og 5ghz. Du kan få til en trådløs bro med for eks 2 linksys routere med DD-WRT. Bytt ut antena med noe kraftigre. Hvis du i tilleg har en rettningstyrt anntenne på den enne enden så hjelper det vesentlig, hvis det fri sikt vertfall. Vet ikke hvor bra hastighet du klarer og oppnå du får prøve er ikke sikkert det holder hvis dere skal streame film osv. Det beste hadde jo vert og legge en kabel. Men 2 linksyser med en kraftigre antene er vertfall mitt forslag det koster vertfall langt unna 15000 ;)

Lenke til kommentar

skal ikke ha en bro på både 2,4 og 5, kun på 5 skal det være bro mellom nettene, 2,4 skal benyttes som spredenett hos hver av oss.

Kan ikke kjøre alt på 2,4 med 2 std routere, da vi vill få¨samme ip range, og trøbbel med 2 dhcp server om ikk jeg tar feil?

Lenke til kommentar
skal ikke ha en bro på både 2,4 og 5, kun på 5 skal det være bro mellom nettene, 2,4 skal benyttes som spredenett hos hver av oss.

Kan ikke kjøre alt på 2,4 med 2 std routere, da vi vill få¨samme ip range, og trøbbel med 2 dhcp server om ikk jeg tar feil?

Du kan vel sette opp to routere som bridge+ap med dd-wrt. Du behøver jo ikke å bruke DHCP i nettverket om du ikke ønsker. Man kan jo sette opp den ene routeren (gateway mot internett) som x.x.x.1 og den andre som x.x.x.2. Da vil dere ha mulighet for å kommunisere mellom dere og lokalt i hvert hus pluss at dere har separat internett. DD-WRT har hvertfall denne muligheten (WDS + AP). Mer info på http://dd-wrt.com

Ville forøvrig vurdert router med 11n, men det krever flere antenner. Burde holde med 2-3 retningsantenner hos en av dere hvis routerne står i vindu mot hverandre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...