Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tvangssalg av enebolig

SKS

Anbefalte innlegg

Huset ble begjært tvangssolgt av banken fordi jeg ikke klarte å betjene lånet som forøvrig var på 100 000 kroner. Tingretten oppnevnete en medhjelper for å få solgt huset, den ble solgt for litt over 1 år siden for 100 000 kroner. Av denne summen fikk medhjelperen 50 000 og banken fikk 50 000. Det medfører at det er igjen 50 000 kroner på lånet.

Etter tvangssalget har ikke banken tatt noe som helst kontakt med meg anngående nedbetaling av resterende gjeld. Jeg har følgende spørsmål

1) Skal jeg betale tilbake den resterende gjelda eller er det sånn at etter et tvagssalg så blir resten av beløpet frigitt?

2) Har banken noe plikt til å kontakte meg anngående den resterende gjelda? Jeg vet at foreldelsesfristen for sånne saker er 3 år, men det kan jo hende at banken bare for å være kjipe tar kontakt etter 2 år og 11 mnd?

3) Hvis jeg betaler tilbake de resterende 50 000 kroner, blir betalingsannmerkninger osv slettet omgående? Vil denne sakene da ha noe å si for fremtidig lån opptak?

På forhånd takk til alle som svarer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3) Hvis jeg betaler tilbake de resterende 50 000 kroner, blir betalingsannmerkninger osv slettet omgående? Vil denne sakene da ha noe å si for fremtidig lån opptak?

Ja, i løpet av noen dager. Den vil kunne ha noe å si, hvis du søker lån i samme konsern (eksempelvis Postbanken tvangssolgte, DnB Nor og Nordlandsbanken vil vite om dette).

2: Banken har ingen plikt å kontakte deg, men om de ikke tar de nødvendige skritt vil jo kravet bli foreldet.

1: Det er verdt å nevne at om du fortsatt har betalingsanmerkning har du fortsatt gjeld. Jeg tipper at banken har tapsført fordringen mot deg, men de har neppe avskrevet kravet mot deg. Denne gjelden øker med 10-20 prosent årlig, så det lønner seg å betale ned denne.

Etter tvangssalget har ikke banken tatt noe som helst kontakt med meg anngående nedbetaling av resterende gjeld.

Jeg vil tippe det står noe iblant papirer som du har mottatt i denne saken.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Etter tvangssalget har ikke banken tatt noe som helst kontakt med meg anngående nedbetaling av resterende gjeld.

Jeg vil tippe det står noe iblant papirer som du har mottatt i denne saken.

Takk for svar. Nei det står ingenting om det i sakspapirene.

Har et spørsmål til. Fra den dagen begjæring om tvangssalg blir sendt til den dagen tvangssalget skjer, løper fremdeles rentene eller stopper de i den perioden?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...