Gå til innhold

Al Qaida-gruppe aktive i Norge! Register for kartlegging av mulige terrorister, en nødvendighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir aldri grundig nok til å unngå noe sånt. Selv Øst-Tysklands Stasi, som hadde arkiver på så godt som samtlige borgere, hadde ikke kontroll på alle agenter og andre uønskede elementer. Lenge før man får kontroll med de skyldige har man trampet på uskyldige menneskers privatlig og menneskeretter. Det er den grensen USA tramper over for tiden, selv om de har langt igjen til Stasi-nivået.

 

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Italiensk etterretning meiner ei marokkansk terrorgruppe med band til Al Qaida-nettverk er aktiv i Noreg. Gruppa blir knytt til terrorangrepa i Madrid og Casablanca. Holder ikke det? Vil heller være føre var en etter snart. Hvis det smeller i Norge vil jeg helt ikke være tilstede. Vi vet at de har avverget dette i både Sverige og Danmark, meg bekjent er disse land ikke så langt unna :hmm:

Lenke til kommentar
Italiensk etterretning meiner ei marokkansk terrorgruppe med band til Al Qaida-nettverk er aktiv i Noreg. Gruppa blir knytt til terrorangrepa i Madrid og Casablanca. Holder ikke det?

Det holder ikke til å fastlslå det som et faktum, nei. Dessuten driver du elendig kildekritikk - du vet faktisk ikke hva den italienske etteretningen mener - du vet hva en avis skriver i et intervju at en journalist i en italiensk tabloid-avis, som hevder at han har kilder i etteretningen, sier at den mener...

 

Jeg holder altså en knapp på at PST er mer kompetent og mer velinformert (informasjonsdeling mellom slike tjenester er ikke noe nytt) enn både deg og nevnte journalist.

 

Om grupper med tilknytning til Al Quaida er aktive i Norge, må man altså overvåke de individene man har begrunnet mistanke til, og stoppe dem for å dra dem til retten når det kan bevises at de planlegger en terrorhandling. Skyld gjennom tilknytning er ikke akseptert i Norge (noe USA mislikte da relevant norsk lovverk ble justert) - det er ulovlige handlinger som må bevises.

Lenke til kommentar

Skulle jeg ring de og spurt da eller? Bruker kilder som er tilgjengelige, dette er fra nyhets seksjonen til NRK, mener den holder en god standard. Skjønner ikke helt hvorfor du prøver og sette undertegnede i et dårlig lys fordi jeg betviler grundigheten til PST og gjerne vil opprette et eget register for kriminelle terrorister som kan oppholde seg i Norge. Dette kunne vært delt mellom feks. Norge, Sverige og Danmark. Og når det gjelder terror handlinger har dette faktisk en lav terskel for bevisføring, trenger faktisk ikke og bevise noe i det hele tatt for og kunne dømme, se bare på Guantanamo Bay! Her er man føre var, fengsler først og forhører etterpå, før det eventuelt smeller.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor du prøver og sette undertegnede i et dårlig lys fordi jeg betviler grundigheten til PST og gjerne vil opprette et eget register for kriminelle terrorister som kan oppholde seg i Norge.

Jeg gjør ikke annet enn å påpeke at de fakta du legger til grunn er svært lite solide, og en del av antakelsene dine er høyst sannsynlig feil.

Du ha ikke presentert noen solide fakta som understøtter:

a) Al Quaida grupper er aktive i Norge

b) PST har ikke et register over individer som mistenkes for å planlegge terrorisme

c) PST er ikke grundige nok (fordi de ikke har avverget noe?)

 

Salman Rushdie sa: "Sikkerhet er kunsten å sørge for at visse ting ikke skjer. En utakknemlig oppgave, for når slike ting ikke skjer, vil det alltid være noen som hevder at sikkerhetstiltakene var overdrevne og unødvendige." Han burde, for din del, ha lagt til: "Og hvis ikke man sørger for full pressedekning av at ting ikke skjer, kan noen mene at de som driver med sikkerhet ikke gjør jobben sin."

Lenke til kommentar
Jeg gjør ikke annet enn å påpeke at de fakta du legger til grunn er svært lite solide, og en del av antakelsene dine er høyst sannsynlig feil.

Du ha ikke presentert noen solide fakta som understøtter:

a) Al Quaida grupper er aktive i Norge

b) PST har ikke et register over individer som mistenkes for å planlegge terrorisme

c) PST er ikke grundige nok (fordi de ikke har avverget noe?)

Ja, jeg er også nysgjerrig på hvorfor roberteh tror PST ikke har oversikt over mennesker som de selv tror er terrorister. Og hvorfor mener du at man må kartlegge folks religion (annet enn for anonym statistikk)?

Lenke til kommentar
Men om ikke Al Qaida utgjør en trussel nå, vet man ikke hva som skjer i fremtiden. De har truet Norge mange ganger på TV kanalene sin og i offentlige uttalelser.

Det har du helt rett i. Jeg tror vår uenighet i denne diskusjonen bunner i hvordan man skal håndtere denne risikoen.

 

Enhver utvidelse av fullmakter øker risikoen for ufrihet, og for lite fullmakter øker risikoen for at skadelige aksjoner kan bli gjennomført. Jeg mener at de fullmakter og plikter som i dag er gitt Politiet (inkl PST) er godt balansert i så henseende.

 

Som jeg sa i et tidligere innlegg: Jeg vil heller leve fritt med noe risiko.

Lenke til kommentar
En skal ha veldig gode grunner for å opprette noe som helst slags personregister. Terrorisme, et problem som så å si ikke eksisterer i Norge, er ikke en god grunn.

At det er sjeldent, betyr at det er få som det finnes en hjemmel til å registrere/overvåke. Det betyr ikke at det ikke bør være en del av et hjemmelsgrunnlag for å registrere/overvåke. Mener jeg - forsto jeg deg dithen at du faktisk mener at siden terrorister er sjeldne, bør vi la de som finnes, ferdes uten at noen (under demokratisk kontroll) holder et øye på dem?

Nei, det må ses i sammenheng med forslaget som diskuteres. Dagens praksis, med det som vel kan betegnes som et terroristregister, er et velbegrunnet og nødvendig onde.

Lenke til kommentar
Min bakgrunn har jeg ellers nevnt flere ganger før, så dette er ingen hemmelighet.

Jeg har dessverre ikke fått med meg din bakgrunn før nå, men det får deg ikke til å fremstå som mindre vis :) Det er også en god parallell til samfunnet som helhet. Den kollektive visdommen vil svekkes hvis vi ikke aksepterer ekstreme synspunkt, og først når det er grunn til å mistenke at det planlegges handlinger, er det et grunnlag for overvåkning.

 

Selv har jeg i løpet av mine 26 år aldri avveket stort fra sosialliberalismen, selv om jeg selvfølgelig har hatt en del sosialistiske drømmetanker. Jeg håper ikke at det taler imot meg, men "skylder" heller på internett. Opplysning trumfer undertrykkelse bortimot hver eneste gang.

Lenke til kommentar

Når jeg var ung hadde vi ikke internett.

 

Og når jeg beveget meg langsomt over til andre siden lå Venstre fortsatt med brukket rygg etter EF-spliden. Når jeg endelig var havnet på et liberalt standpunkt bestemte Venstre seg for susidiært å støtte AP (1985), så da ble det Høyre på meg. Og antagelig mange andre Venstrefolk, det året ramlet Venstre ut av tinget. Det var forøvrig mens utbryterne i DLF fortsatt var splittet fra Venstre. (De hadde ingenting med dagens DLF å gjøre.) De hadde jeg litt sansen for, men de var blitt så marginale at de kunne ha årsmøte på Briskebytrikken i rushtiden uten at trikken ble full... ;)

 

Så jeg ble værene hos Høyre til og med Kaci K. Five, og så ble det Venstre for en 15 år siden.

 

Beklager off topic.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at et register over mulige terrorister (dvs. med tilknytning til ekstreme grupper, personer som tidligere har vist terroristlignende holdninger/handlinger osv) kan administreres av PST f.eks. Men det er et lang skritt fra hva du ser ut til å hevde - nemlig at vi må få oversikt over alle menneskers religiøse bakgrunn, og spesielt muslimer - fordi terrorister flest er muslimer.

Så hvordan skal vi fange opp disse menneskene da. Sier jo selv at muslimer er overrepresentert på terror statistikken, derfor burde vi fange opp dette ved og overvåke deres religion og tro. Så hvis vi ikke skal benytte oss av religion hva skal vi da bruke?

Lenke til kommentar
Så hvordan skal vi fange opp disse menneskene da. Sier jo selv at muslimer er overrepresentert på terror statistikken, derfor burde vi fange opp dette ved og overvåke deres religion og tro. Så hvis vi ikke skal benytte oss av religion hva skal vi da bruke?

Er du ikke vel bevart? Nå har jeg prøvd å forklare dette for deg tidligere i tråden. Ja, som du sier er terrorister flest muslimer, men muslimer flest er IKKE terrorister. Det er rett og slett en logisk brist å tenke slik.

 

Det er KLIN UMULIG å differensiere mellom lovlydige mennesker og terrorister på bakgrunn av religion. Mengden falske positive funn (muslimer som ikke er terrorister, men som ble mistenkt for å være det) vil totalt overskygge ekte positive funn (muslimer som er terrorister, og som ble mistenkt for å være det). Dette er rett og slett ikke en reliabel metode å bruke religion som kriterie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...