Gå til innhold

Al Qaida-gruppe aktive i Norge! Register for kartlegging av mulige terrorister, en nødvendighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde man ikke da også kartlegge diskusjonsbrukere som er særdeles negative ovenfor bestemte folkegrupper? Det er flere brukere på dette forumet som har klare tendenser og tydelige sympatier til nazismen og lignende rasistiske livssyn. Disse utgjør jo en potensiell trussel mot andre individer.

 

Hva synes dere, burde man åpne for å kartlegge debattanter på internettforum? Skal religion kartlegges burde vel ærlig talt også ideologi og meninger kartlegges (slik som PST dekket marxistiske og anti-autoritære grupperinger tidligere).

Lenke til kommentar
Vel poenget med et slik register må være i alle hovedsak og kartlegge, ikke forfølge.

 

Du skjønte hva jeg lurte på, så da spør jeg deg igjen. Skal jødene kartlegges også?

Hvorfor skulle jødene være et unntak? Så klart de må kartlegges også.

 

Det var det jeg lurte på, for denne mannen har tydeligvis et sterkt hat mot Islam.

Lenke til kommentar
Det er flere brukere på dette forumet som har klare tendenser og tydelige sympatier til nazismen og lignende rasistiske livssyn. Disse utgjør jo en potensiell trussel mot andre individer.

Noen spesielle brukere du tenker på Rampage? Hvor ligger forresten de de nazistiske tendensene i denne tråden? Trodde vi var enige om at man ikke var nazist selv om man er uenig i samfunns utviklingen. Ordet nazist er blitt så mye missbrukt at det nesten ikke har noen verdi lenger og det sier sitt.

Lenke til kommentar
Det er flere brukere på dette forumet som har klare tendenser og tydelige sympatier til nazismen og lignende rasistiske livssyn. Disse utgjør jo en potensiell trussel mot andre individer.

Noen spesielle brukere du tenker på Rampage? Hvor ligger forresten de de nazistiske tendensene i denne tråden? Trodde vi var enige om at man ikke var nazist selv om man er uenig i samfunns utviklingen. Ordet nazist er blitt så mye missbrukt at det nesten ikke har noen verdi lenger og det sier sitt.

 

I denne tråden er det ingen som har direkte nazistiske holdninger, du og LordArgh har svært anti-muslimske og anti-innvandringsholdninger. Men jeg tenker mer på andre brukere her som benekter holocaust og beskrev nazistenes ekspansjon som en kamp mot sionistene.

 

Spørsmålet er, hvor langt skal denne dekningen gå? Ville du følt det akseptabelt at de sporet ned IP-en din og overvåket dine meninger på dette forumet og kanskje overvåket deg privat også for å finne ut om du gjorde noe som kan være en "sikkerhetstrussel" mot andre individer eller staten?

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at forumet allerede har muligeten til og loggføre og utlevere IP adresser. Når det gleder mine og andres holdinger til muslimer kan dette bunne i personlige erfaringer som ikke er så lett og forandre over natten. Mulig heller ikke ønskelig eller nødvendig. Mine holdinger er heller ikke relevant i forhold til trådens tema.

Lenke til kommentar

Hvorfor så snevert?

 

Det enkleste hadde vel vært å overvåke alle livssyn og alle etnisiteter og alle politiske avskygninger - hvis ikke kan det jo hende at vi går glipp av noe. Bør jo ikke ha for stor maskevidde i garnet hvis vi skal fange noe!

 

"Terrorisme" virker jo også litt innsnevrende - hva om vi istedet ser etter "Unorsk virksomhet"? Og siden vi i Norge ikke liker hemmelighetsskremmerier, kunne vi ha opprettet en egen Stortingskomitè som gjennomførte åpne høringer for å avklare om det var noe hold i de registrerte forhold omkring de mest unorske personene. Folk som nektet å oppgi livssyn/religiøs tilhørighet, politisk tilhørihet eller etnisistet måtte selvfølgelig straffes for sabotasje.

 

Stortingskomitèen for Unorsk virksomhet - det hadde vært noe, det!

Lenke til kommentar

De har mulighet til det, men de gjør det ikke hvis ikke konkrete lovbrudd er blitt begått. De sjekker heller ikke IP hvis de ikke mistenker at en bruker har sneket seg inn på nytt eller kjører flere brukere.

 

Men ville du akseptert at det ble gitt ut og at du ble overvåket basert på dine holdninger? Det er jo nettopp det temaet går ut på. Her vil man overvåke religiøse (helst muslimer) basert på deres holdninger og at de derfor er en potensiell sikkerhetstrussel.

Lenke til kommentar
Men ville du akseptert at det ble gitt ut og at du ble overvåket basert på dine holdninger? Det er jo nettopp det temaet går ut på. Her vil man overvåke religiøse (helst muslimer) basert på deres holdninger og at de derfor er en potensiell sikkerhetstrussel.

Hva er mine holdninger da? Er disse verdt og overvåke? Jeg tror personlig ikke det. Kan heller ikke se hvordan jeg skulle være en potensiell trussel på noen måte :hmm: Men her har vi jo kjernen av spørsmålet, hvem, hva eller hvorfor skal vi iakta. Dette må jo vurderes på et snere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede redegjort for dine holdninger, og skal man overvåke på basis av religion. Så tror jeg også meninger burde absolutt dekkes inn under hva som burde overvåkes.

 

Du ser kanskje ikke at du er en potensiell trussel, men det er ubetydelig. Sålenge du og dine meninger har en minimal mulighet for å gå videre til noe så burde du jo overvåkes.

 

Det er jo det du ønsker for muslimer, og da er ikke holdningene deres relevant engang, da skal de overvåkes utelukkende pga. religion ikke hva slags holdninger de faktisk har, da må du forvente at de som faktisk har holdninger som kan tilslutt utgjøre en trussel blir overvåket.

Lenke til kommentar

Hmm... Skjønner ikke helt hva du mener og hvorfor dette er relevant. Her er det altså snakk om og kartlegge (ikke overvåke) hvem som innehar de forskjellige religioner i Norge og eventuelt legning, ingen har nevnt at det skal bli ulovlig og være muslim eller homo, ei heller at de skal forfølges eller overvåkes slik noen her skisserer. Skal ikke klarlegge på bakgrunn av holdninger, men på bakgrunn av religion, holdningene kommer jo som en konsekvens av religion, men det trenger jo ikke og bety noe. Og at du "allerede har redegjort for mine holdninger", skjønner jeg heller ikke. Eneste jeg fikk med meg var at du stemplet meg (og det er ikke første gang) som anti-muslimsk og mulig nazist :blink:

Lenke til kommentar
Ingen har uttalt dette? Når jeg sier "holdningene kommer jo som en konsekvens av religion", er jo dette ofte de ekstreme holdningene som vi ikke er tjent med. Hvis du leste hele innlegget stod det også "det trenger jo ikke og bety noe".

Aaah! Skjønner. Du mener at ateister, humanetikere og agnostikere ikke har "de ekstreme holdningene vi ikke er tjent med". Kilder? (Hint: Stalin?, Pol Pot? Mao? Baader/Meinhof? Rote Arme Fraktion? ETA? IRA? Ikke helt sikker på hva du mener, så du kunne gjerne utdype enda litt mer...)

 

Edit: Et par TBF'er

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Her har vi jo kjernen av spørsmålet, hvem, hva eller hvorfor skal vi iakta. Dette må jo vurderes på et snere tidspunkt og av folk som er mer kompetente til og utføre denne type arbeid og som vet mer om hvem som egentlig skal kartlegges, enten det er tilhengere av Stalin, Pol Pot eller Mao. Eler om det er nyNazister, Blitzere og humanetikere som skal kartlegges :) Du er vist åpen for det meste!

Lenke til kommentar
Hmm... Skjønner ikke helt hva du mener og hvorfor dette er relevant. Her er det altså snakk om og kartlegge (ikke overvåke) hvem som innehar de forskjellige religioner i Norge og eventuelt legning, ingen har nevnt at det skal bli ulovlig og være muslim eller homo, ei heller at de skal forfølges eller overvåkes slik noen her skisserer. Skal ikke klarlegge på bakgrunn av holdninger, men på bakgrunn av religion, holdningene kommer jo som en konsekvens av religion, men det trenger jo ikke og bety noe. Og at du "allerede har redegjort for mine holdninger", skjønner jeg heller ikke. Eneste jeg fikk med meg var at du stemplet meg (og det er ikke første gang) som anti-muslimsk og mulig nazist :blink:

 

 

Vel, hvorfor skal man kartlegge? Nettopp for å overvåke potensielle trusler.

 

Jeg har ikke "stemplet" deg noe utover å si at du har anti-muslimsk holdninger og anti-innvandringsholdninger og har gitt uttrykk for ett svært irrasjonellt syn på islam. Irrasjonelle syn på andre gruppering er gjerne grunn til bekymring. Med andre ord, skulle man dekket holdninger ville blant annet du muligens blitt overvåket. Kunne du akseptert det?

 

Du er forøvrig langt unna nazist. Det er det derimot andre på dette forumet som faktisk er.

Lenke til kommentar
Vel, hvorfor skal man kartlegge? Nettopp for å overvåke potensielle trusler.

Jo, men ikke nødvendigvis. Jeg kunne ha kartlagt hvor mange religiøse det hadde vært på en skole i Oslo uten og brukt disse dataene til noe. Blir noe av det samme her. Vi kan kartlegge og lagre disse data uten og nødvendigvis bruke de til noe, hvis vi da ikke får en grunn. Men da er de ofte for sent og samle i data, derfor bør vi være føre var.

 

Irrasjonelle syn på andre gruppering er gjerne grunn til bekymring. Med andre ord, skulle man dekket holdninger ville blant annet du muligens blitt overvåket. Kunne du akseptert det?

Hvorfor er det irrasjonelt og være skeptisk? Det og være skeptisk er ofte sunt. Jeg er verken særlig religiøs eller radikal, men jeg vil opprettholde noen grunnlegende verdier, som jeg føler kan være truet fra menge hold bandt annet muslimer. Gjør dette meg til kandidat for og bli overvåket? Men som vi har debattert før Rampage, trenger ikke muslim og bety radikal ekstemist som vil drepe alle vanntro, selvom noen muslimer også innehar disse holdninger. Men ved og kartlegge og eventuelt overvåke disse kan vi forhindre mulige terroranslag som de har gjort både i Danmark og Sverige.

Lenke til kommentar
Vel, hvorfor skal man kartlegge? Nettopp for å overvåke potensielle trusler.

Jo, men ikke nødvendigvis. Jeg kunne ha kartlagt hvor mange religiøse det hadde vært på en skole i Oslo uten og brukt disse dataene til noe. Blir noe av det samme her. Vi kan kartlegge og lagre disse data uten og nødvendigvis bruke de til noe, hvis vi da ikke får en grunn. Men da er de ofte for sent og samle i data, derfor bør vi være føre var.

 

Det er nyttesløst å kartlegge hvis man ikke skal bruke kartleggingen til å overvåke. Det er jo nettopp det som er poenget. Man vil "kartlegge", altså overvåke bestemte grupperinger som kan ha holdninger som er truende. Og da havner alle som har potensielle truende holdninger under de som burde overvåkes.

 

Irrasjonelle syn på andre gruppering er gjerne grunn til bekymring. Med andre ord, skulle man dekket holdninger ville blant annet du muligens blitt overvåket. Kunne du akseptert det?

Hvorfor er det irrasjonelt og være skeptisk? Det og være skeptisk er ofte sunt. Jeg er verken særlig religiøs eller radikal, men jeg vil opprettholde noen grunnlegende verdier, som jeg føler kan være truet fra menge hold bandt annet muslimer. Gjør dette meg til kandidat for og bli overvåket? Men som vi har debattert før Rampage, trenger ikke muslim og bety radikal ekstemist som vil drepe alle vanntro, selvom noen muslimer også innehar disse holdninger. Men ved og kartlegge og eventuelt overvåke disse kan vi forhindre mulige terroranslag som de har gjort både i Danmark og Sverige.

 

Vi har diskutert det før, og hvorvidt det er irrasjonellt eller ei har egentlig lite med saken. Du utviser holdninger som burde i dette systemet, overvåkes. Du sier selv at du ikke er religiøs eller radikal, men vil at man skal overvåke muslimer fordi de kan bli radikale.

 

Ja, du blir en kandidat til å overvåkes. Sammen med flere andre her som har ett gitt sett holdninger som gjør at dere burde overvåkes. Hvis man skal overvåke og kartlegge andre "potensielle trusler" basert på religion, så burde man også overvåke mennesker med holdninger som kan føre til at andres sikkerhet blir komprimittert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...