Gå til innhold

Al Qaida-gruppe aktive i Norge! Register for kartlegging av mulige terrorister, en nødvendighet?


Anbefalte innlegg

Al Qaida-gruppe aktive i Norge! Register for kartlegging av mulige terrorister - en nødvendighet!? *

Italiensk etterretning mener en marokkanske terroristgruppe med bånd til Al Qaida-nettverket er aktive i Norge. Gruppen er knyttet til terrorangrepene i Madrid og Casablanca. Fiorenza Sarzanin, en journalist for den italienske avisen Corriere della Sera sa i et intervju med NTB at avisens kilder i italiensk etterretning organisasjonen SISMI er sikker på at terroristgruppe islamske marokkansk Slaget GICM (Groupe Islamique Combat viktigere marocains) er også aktive i Norge.

 

Brynjar Lia ved Forsvarets forskingsinstitutt kan korkje stadfeste eller avkrefte at GICM er aktiv i Noreg. Han viser likevel til at ein dans-marokkanar vart knytt til terroraksjonen i Casablanca i mai 2003, der 45 menneske vart drepne. Han kjenner til at organisasjonen er aktiv i heile Europa, også i Skandinavia. Gruppa vart danna i Europa i 1993, og etablerte seg i Marokko året etter.

 

Les også:

 

Al-Qaida planlegger et større angrep enn 11. september

Al-Qaida planlegger et nytt terrorangrep mot USA, ifølge en arabisk dagsavis. Samtdig er tusenvis av terrorister aktive i Storbritannia. En kilde nær ledelsen av al-Qaida i Jemen hevder nå at et nytt terrorangrep er rett rundt hjørnet. Angrepet skal bli større enn 11. september, hevder den ikke navngitte kilden i søndagens utgave av den arabiske avisen Al-Quds Al-Arabi, som blir publisert i London. Osama Bin Laden skal allerede ha gitt ordre om å gjennomføre angrepet, ifølge Al-Quds Al-Arabi. Nå skal det bare være et spørsmål om forberedelser og timing

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
norsk_flagg_i_flamm_228799c.jpg

 

Debatten:

Kunne det være på tide med et felles register for kartlegging av terrorisme? Er dette riktig vei og gå med tanke på eventuell fremtidig terrorisme og terrorismegrupperinger i Norge og/eller Europa og burde vi samarbeide tettere med Amerika i denne sammenheng!? Strider dette mot privatlivets fred eller er det på sinn plass for og unngå nye terrorhandlinger?

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål: Finnes det noen statistikk som tilsier at en religiøs overbevisning øker sjansene for at du gjør terrorhandlinger? Sånn i prosent eller noe.

Lett å tenke på ekstremistiske muslimer i slik sammenheng, men for ti år siden eller noe så lå jo f.eks. fokuset i statene på hvite høyre-ekstreme grupperinger. Det var de som ble ansett som den største trusselen.

Lenke til kommentar
Ser ikke poenget med å registrere seksuell legning, men jeg er for å registrere religion og etnisitet. Det vil gjøre det lettere å finne og fjerne folk som tilhører en gruppering som skaper problemer. Dette bør gjøres med samtlige norske statsborgere.

 

Så du mener at vi ikke har rett på et privatliv? Neste forslag blir vel at alle må installere overvåkningskamera i sitt eget hus!

Endret av Pizzatrance
Lenke til kommentar
Ser ikke poenget med å registrere seksuell legning, men jeg er for å registrere religion og etnisitet. Det vil gjøre det lettere å finne og fjerne folk som tilhører en gruppering som skaper problemer. Dette bør gjøres med samtlige norske statsborgere.

La oss like gjerne tilbake interneringsleirene for tatere og tvangsterilisering!

Er ikke 20 år siden siste leiren ble stengt i Norge så burde ikke være noe problem å få dem i gang igjen.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Ser ikke poenget med å registrere seksuell legning, men jeg er for å registrere religion og etnisitet. Det vil gjøre det lettere å finne og fjerne folk som tilhører en gruppering som skaper problemer. Dette bør gjøres med samtlige norske statsborgere.

 

Så du mener at vi ikke har rett på et privatliv? Neste forslag blir vel at alle må installere overvåkningskamera i sitt eget hus!

Du bør ikke ha rett til å holde skjult deler av privatlivet ditt som kan utgjøre en sikkerhetstrussel.

 

Ser ikke poenget med å registrere seksuell legning, men jeg er for å registrere religion og etnisitet. Det vil gjøre det lettere å finne og fjerne folk som tilhører en gruppering som skaper problemer. Dette bør gjøres med samtlige norske statsborgere.

La oss like gjerne tilbake interneringsleirene for tatere og tvangsterilisering!

Er bare 20 år siden siste leirene ble stengt i Norge så burde ikke være noe problem å få dem i gang igjen.

Da må man først få til en holdningsendring blandt folk flest, siden vi lever i et demokrati og mange er imot slike tiltak.

Lenke til kommentar

Du bør ikke ha rett til å holde skjult deler av privatlivet ditt som kan utgjøre en sikkerhetstrussel.

 

Det er ikke snakk om våpeneierskap og kamptrening, da. Det er snakk om livssyn og legning...

Som jeg sa tidligere i tråden, så ser jeg ikke poenget med å registrere legning, men en persons livssyn er absolutt noe som kan gjøre denne personen til en trussel. Se for eksempel på muslimske selvmordsbombere, eller kristne bombinger av abortklinikker.

Lenke til kommentar

Du bør ikke ha rett til å holde skjult deler av privatlivet ditt som kan utgjøre en sikkerhetstrussel.

 

Det er ikke snakk om våpeneierskap og kamptrening, da. Det er snakk om livssyn og legning...

Som jeg sa tidligere i tråden, så ser jeg ikke poenget med å registrere legning, men en persons livssyn er absolutt noe som kan gjøre denne personen til en trussel. Se for eksempel på muslimske selvmordsbombere, eller kristne bombinger av abortklinikker.

 

Ingen av disse tingene er et aktuelt problem i norge. Norske kristne og norske muslimer er generelt moderate og fornuftige. Greit at de tror på noe jeg selv mener er tull, men de har da rett til å ikke bli mistenkliggjort for det.

Lenke til kommentar

Du bør ikke ha rett til å holde skjult deler av privatlivet ditt som kan utgjøre en sikkerhetstrussel.

 

Det er ikke snakk om våpeneierskap og kamptrening, da. Det er snakk om livssyn og legning...

Som jeg sa tidligere i tråden, så ser jeg ikke poenget med å registrere legning, men en persons livssyn er absolutt noe som kan gjøre denne personen til en trussel. Se for eksempel på muslimske selvmordsbombere, eller kristne bombinger av abortklinikker.

 

Ingen av disse tingene er et aktuelt problem i norge. Norske kristne og norske muslimer er generelt moderate og fornuftige. Greit at de tror på noe jeg selv mener er tull, men de har da rett til å ikke bli mistenkliggjort for det.

Jeg er uenig. Moderat religion åpner for fundamentalisme. Religiøse grupper bør overvåkes nøye for å hindre at de utvikler seg til en trussel.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig. Moderat religion åpner for fundamentalisme. Religiøse grupper bør overvåkes nøye for å hindre at de utvikler seg til en trussel.

 

Hvor langt skal det strekke seg? Skal man overvåke kirkekaffen til ris menighet? Fredagsbønnen i moskeen på grønland? Skal man infiltrere synagogen i oslo? Sette opp kameraer ved buddisttempelet på lørenskog?

Ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...