Gå til innhold

Ønsket om elevregister over elevens seksuelle legning og livssyn


Anbefalte innlegg

Jeg tror misforståelsen(?) kommer av at man har oversett at det ikke er alle typer opplysninger som skal lagres på individnivå, det skilles ikke mellom hhv "personopplysninger" og "sensitive personopplysninger". Uansett, i det omtalte notatet står det hele tre ganger i løpet av et avsnitt at sensitive opplysninger (altså ting som legning og religion) ikke skal lagres på en måte som gjør at det kan spores tilbake slik man kan med ikke-sensitive opplysninger.

[..]gjennomføre undersøkelser om [personlige forhold] på aggregert nivå [..] Disse opplysningene er det ut fra dagens formål ikke nødvendig å lagre på individnivå i den nasjonale databasen. De kan etter innsamling på individnivå bli lagret på aggregert nivå før de slettes."

Det virker som at Datatilsynet/Apenes valgte å overse dette og istedet spinne det videre med å fantasere om vanvittige scenarier der "mor og far" i fremtiden kan lese av podens seksuelle legning i et sentralt register. Det blir så useriøst at det er paranoia satt i system.

 

En annen ting det er verdt å merke seg er at det i notatet opplyses om at det ble åpnet for denne typen innsamling av personlig informasjon av forrige borgerlige regjering.(side 10) Og så kan man jo bare grave seg tilbake til hvilke godbiter som ble lagt frem som redegjørelse til lovendringen under forrige regime, som f.eks:

"For det andre er det behov for å kunne samle inn identifiserbare individdata (heretter kalt personopplysninger) om læringsutbytte slik at vitenskapelig funderte indikatorer for skolekvalitet kan beregnes."

og

"Slik forskning forutsetter igjen at man har data på individnivå for elevens bakgrunn, læringsmiljø og læringsresultater. Uten bruk av fødselsnummer i innrapporteringen vil det ikke være mulig å følge elevene over tid eller koble på bakgrunnsopplysninger"

og

"Videre kan det av to årsaker være ønskelig å samle inn data fra disse undersøkelsene i form av personopplysninger. For det første vil det muliggjøre å følge utviklingen for elevene over tid. For det andre åpner det for kobling av opplysningene for statistisk bruk mot eksisterende registre i SSB"

og

"Lovforslaget innebærer en hjemmel for å kunne pålegge elever både i frittstående og offentlige skoler samt lærlinger og lærekandidater å delta i vurderinger av arbeidsmiljø[..]for eksempel kartlegginger av det fysiske og psykososiale arbeidsmiljø ved lærestedet, herunder mobbing."

(http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/re....html?id=175115)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...