Dotten Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell skal, i følge VG, ha foreslått et register som blant annet kartlegger elevers livssyn og seksuelle legning. Det stopper ikke der. Lovforslaget som foreligger åpner også for at blant annet resultater fra Nasjonale Prøver, svarene på Elevundersøkelsen og sensitiv personinformasjon kan lagres på individnivå på livstid. RRegisteret vil bli opprettet i pseudonymisert form - ved at fødselsnummeret krypteres eller skjules på annet vis. Samtidig individualiseres registeret slik at det er mulig å følge den enkelte elev. Intensjonen skal være å gi forbedret informasjon om det som skjer i skolen, måle effekter av ulike tiltak, samt brukes som grunnlag for statistikk, forskning og analyse i forbindelse med kvalitetsutvikling og kvalitetskontroll. Oppsummering av nyheten på VG.no: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=523510 Saken har vært til høring og nå skal politikerne trekke slutninger. Blant annet Datatilsynet og elevorganisasjonen har uttalt seg kritisk. Er dette et ledd som konsekvens gir et mer overvåkingssamfunn? Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Dette forslaget her helt sykt. SV begyner mer og mer ligne på kommunister! Hva skal de tjene på å vite elevens seksuelle legning og livvsyn? At slike idioter kan sitte som kunnskapsminister er horribelt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Som jeg skrev i såpeboksen: Pardon my french... Men hva faen?!?!Det opplegget der hadde jeg sett på som en plikt å aktivt sabotere om jeg gikk på skolen. De har jo ingenting med å grave i min seksualitet eller livssyn. Det med helsemessige forhold kan jeg skjønne til en hvis grad. Om det kan ha noe å si for skolen. Men resten... Nei, fy faen... Provosert blir jeg. Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ikke bare seksuell legning heller.. kan sitere: "Det mest oppsiktsvekkende fra kunnskapsminister Solhjell og Co er registreringen av elevenes seksuelle legning, religiøs oppfatning, etnisk tilhørighet og sosiale og helsemessige forhold." Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Det er verdt å merke at dette er et forslag som ble sendt ut på høring, slik vanlig praksis er. Det er ikke tatt noen endelig avklaring. Forhåpentligvis har enhver med en jobbtittel som inneholder ordet "kunnskap" evne til å vurdere om et forslag/en ide er noe som bør realiseres eller forkastes. Alle som en har nok fått tåpelige ideer en eller annen gang i livet og det er ikke nødvendigvis en uting at man lufter dem. Så spør det om man gjennomfører eller forkaster ideen Dette forslaget er for meg fullstendig uaktuelt av rent prinsipielt grunnlag. Det er ikke uventet at det er forklart med en konsekvens som grunnlag, det hører til ideologien som helhet hvor målet ofte helliggjør midlene. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Dette forslaget her helt sykt. SV begyner mer og mer ligne på kommunister! Noe jeg har fått sterk kritikk for å hevde på dette forumet. Jeg forventer en snarlig PM fra de som har rettet kritikk mot meg for mine utsagn i min postboks innen få dager. 1984 anyone? Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hvorfor hører vi alltid rare forslag ifra folk som representerer SV? Lenke til kommentar
fox Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Tre ord å si om saken: WHAT THE FUCK?!?!?!??!?!?!?!? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Dette forslaget her helt sykt. SV begyner mer og mer ligne på kommunister! Noe jeg har fått sterk kritikk for å hevde på dette forumet. Jeg forventer en snarlig PM fra de som har rettet kritikk mot meg for mine utsagn i min postboks innen få dager. 1984 anyone? Kanskje det er fordi overvåkningssamfunnet ikke har en døyt med kommunisme å gjøre? Lenke til kommentar
Supernisse51 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Helt horribelt forslag. Hva er det denne fyren tenker med? Ikke hjernen sin vertfall. Hva blir det neste? Kameraer i hjemmet som skal følge med på hva du gjør til en vær tid? Ps: håper virkelig ikke jeg satte enda flere syke ider inn i hodet til Solhjell med da min hypotetiske skrekk scenario om at regjerningen vil ha kameraer hjem inn i stuene til folk for å overvåke, men man vet jo aldri. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Det blir banalt at staten skal kartlegge noen for hva de eventuelt kan bli. Det blir som å kartlegge alt med alle fordi de kan bli bankraner i fremtiden og da er det kjekt å ha ... Overvåkingssamfunn er ikke noe å ettertrakte. Alle som en bør se mesterverket Das Leben Der Andern (seriøst, løp og kjøp den og ikke vær redd for at den er på tysk), beste filmen som kom i 2006. Jeg er glad vi har Datatilsynet som vaktbikkje. Som far irriterer jeg meg mer enn nok med de såkalte "mappevurderingene" i barneskolen hvor det da lagres informasjon om ungene mine. Jeg ser ikke hensikten, mappene bør eventuelt oppbevares av foreldre og ikke skolen/staten i hvert fall. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Det er ikke noe spesielt at slikt kommer fra "venstresiden". Overvåking og kartlegging var svært utbredt i eksempelvis Øst-Tyskland og i mange land med kommunistiske ideologier. Men det er også noe som forekommer på "høyresiden". Eksempelvis går USA langt. Ellers, det er forståelig at folk kan reagere på slike forslag som er fremmet av Solhjell (om VG gjengir det riktige, vel å merke). Men jeg ser ikke helt hvordan diskusjonen blir tjent med utbrudd som "hva tenker han med?". Vi må tåle å få forlsag, uavhengig av hvor dum de kan virke, forelagt oss slik at de kan diskuteres. Og gjennom diskusjon muligens øke egen innsikt. Forhåpentligvis har høringen økt Solhjell sin egen innsikt, men jeg tror ikke bidrag av "for en tulling" o.l. er til hjelp for akkurat det. Endret 31. oktober 2008 av Dotten Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det er vel dessverre ikke noe nytt at denne regjeringen ikke er noen forkjemper for retten til privatliv. Lenke til kommentar
Supernisse51 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Skulle muligens ikke kommet med utbrudd som "hva tenker han med?" jeg ble bare tatt så tilbake av dette forslaget. Som du sier dotten vi må ” Vi må tåle å få forslag, uavhengig av hvor dum de kan virke, forelagt oss slik at de kan diskuteres.” Vi har jo en så lenge ytringsfrihet i dette landet. Men jeg håper inderlig ikke et slikt register får se daglyset da den har ingen ting å gjøre i et demokratisk samfunn. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Skulle muligens ikke kommet med utbrudd som "hva tenker han med?" jeg ble bare tatt så tilbake av dette forslaget. Som du sier dotten vi må ” Vi må tåle å få forslag, uavhengig av hvor dum de kan virke, forelagt oss slik at de kan diskuteres.” Vi har jo en så lenge ytringsfrihet i dette landet. Men jeg håper inderlig ikke et slikt register får se daglyset da den har ingen ting å gjøre i et demokratisk samfunn. Er helt enig med deg. Jeg håper at Solhjells forslag gir han økt innsikt. Hvis ikke blir det skummelt. Jeg har absolutt intet behov for at staten skal drive med slik register på mine unger. Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hva vil isåfall skje med de som nekter å oppgi sin legning eller tro? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hva vil isåfall skje med de som nekter å oppgi sin legning eller tro?Vel... Det må jo være noe de prøver å skjule og det er jo alltid et tegn på at de er skyldig i et eller annet, så da kan man jo like gjerne koble inn barnevernet først som sist. Det burde få dem til å svare. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Dette er faktisk helt hårreisende! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg er uenig. Moderat religion åpner for fundamentalisme. Religiøse grupper bør overvåkes nøye for å hindre at de utvikler seg til en trussel. Hvor langt skal det strekke seg? Skal man overvåke kirkekaffen til ris menighet? Fredagsbønnen i moskeen på grønland? Skal man infiltrere synagogen i oslo? Sette opp kameraer ved buddisttempelet på lørenskog? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Jeg blir forferdet når jeg leser at det i det hele tatt finnes personer som kan vurdere slike registre. Hvor er personvernet blitt av ? Håper for all del at et slik forslag ikke går gjennom, og at ingen vil stille seg positive nå som forslaget er ute til høring. Noen som vet om vi vanlige folk også kan komme med innspill direkte til slike høringer ? Ellers er det bare å berømme Georg Apenes mannen som tør å stå på bremsene mens politikerne styrer oss mot 1984. Her kan man forresten lese hele svaret til datatilsynet. Merk spesielt tegningen på siste side http://www.datatilsynet.no/upload/hoering/...20skolebarn.pdf Endret 31. oktober 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå