Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny prosessor = sirene for at det er for varmt

Gjest Slettet+98128394

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+98128394

Jeg har akkurat oppgradert maskinen min med noen nye deler, men når jeg starter opp blir det problemer.

Nye deler:

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q9400 2,66 GHz.

RAM: 2 GB Crucial Balistix PC6400 (2 x 1 GB).

Harddisk: Seagate 1 TB SATA.

Fra før:

RAM: 2 GB Crucial Balistix PC6400 (2 x 1 GB).

Hovedkort: Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI.

PSU: Mist 500 W.

Skjermkort: XFX GeForce 7900GT.

Harddisk: 500 GB Seagate SATA.

Optiske drev: BenQ DVD-brenner (IDE) og en gammel DVD-ROM (IDE).

Etter at jeg har montert de nye delene begynner maskinen å lage en sirene-lyd. Etter å ha funnet pip-kodene til Abit, så tyder det på enten ødelagt CPU eller at CPU er for varm. I BIOS så står det at CPU-en er på 92 grader. Den står alltid på 92 grader uansett når jeg sjekker, det er litt merkelig. Dessuten kan den ikke være så varm uten å gjøre noe særlig. CPU-vifta virker også (ja, det er den originale Intel stock-kjøleren). Første gangen trodde jeg den var for varm (da brukte jeg kjølepastaen som satt ferdig på kjøleren). Men så tok jeg ut alt og rengjorde kjøler og CPU. La på Arctic Silver kjølepasta og monterte det opp igjen. Resultat: Samme sirene og fortsatt 92 grader.

Det skal også nevnes at før jeg tok ut min gamle Pentium 4-prosessor så flashet jeg til siste versjon av BIOS (16). Det fordi jeg kom over en tråd der det stod at man måtte gjøre det for at hovedkortet skulle klare å kjøre 45-nm-prosessorer. Jeg brukte da Flash menu i Windows da det ikke gikk med diskett eller usb-penn. Det ser jo ut til at den har virket også siden det står 2,66 GHz og 1333 FSB i BIOS.

Noen tips om hva som kan gjøres?

Endret av Slettet+98128394
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig meget dumt spørsmål, men må likevell spør;

Brukte du viften som følgte med Core 2 Quad, eller viften til gammle P4 prosessoren?

Jeg ville først gått i BIOS menyen og kjørt Load Fail Safe Defaults.

(Har du ikke Fail Safe Defaults, kjører du Optimize Defaults)

Dernest ser du til at CPU viftehastigheten er riktig innstillinger i BIOS menyen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394

Jeg bruker vifta som fulgte med Quad-prosessoren ja.

Jeg har prøvd både Fail Safe Defaults og Optimize Defaults. CPU-vifta ligger på ca. 2000 rpm. Jeg vet ikke hvor fort den skal gå jeg..

Lenke til kommentar

Hadde akkurat det samme problemet på mitt Abit kort, ix38 riktignok, men pipe-lyden ble borte, når jeg monterte kjøleren/CPU'n riktig, altså jeg tror den CPU'n var i direkte Spenn/festet for hardt - Jeg hadde riktignok ikke CPU-socket festet på, den hadde jeg fjernet.

Kanskje du har flashet feil ? :(

Lenke til kommentar

gammelt hovedkort + ny prosessor.. Du trenger ny BIOS. Ikke sikkert engang at det hovedkortet støtter 45Nm prosessorer.

Edit: Så nå at du hadde nyeste BIOS og at denne SKULLE støtte 45Nm.. Når BIOS viser slik "feil" info er det som regel BIOS som er problemet, men da som regel gammel versjon, eller en versjon som ikke støtter prosessoren. Har du sjekket Abits sider at akkurat denne prosessoren er støttet. Q9400 er nyere stepping og revisjon i forhold til min Q9450 f.eks.

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Om han kommer i BIOS blir CPU detected. Antakelig er det samme problem som min PC. Et Asus P5E og en E8400 sammen sier at det er 100 grader på CPU, men i speedfan o.l. så er den på 24 grader.

Og antakelig så er vifta til P4 bedre enn Quaden, sidne P4 ble så vilt varme

EDIT: Poenget var at BIOS ikke klarer å finne temperaturen på CPU riktig.

Endret av Slettet-QjT4b9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394

Jeg fant denne linken på Abit sine sider nå: www.abit.com.tw/cpu-support-list/mb/nv_nforce650sli_fp-in9-sli.htm Der står står det bare en strek på BIOS-versjon og test under resultat. Arg, typisk! På nettsiden til Abit står det jo at den støtter Intel Core 2 Quad (Abit FP-IN9 SLI) De kunne i hvert fall satt en liten stjerne ved siden av eller noe da når den ikke støtter alle versjonene. Irriterende.

Da er vel den eneste muligheten å kjøpe et nytt hovedkort da. Hvis det ikke kommer en ny BIOS-versjon til mandag, men det er vel lite trolig..

Lenke til kommentar

Eller den enkle feilen, ein av festene til kjøleren sitter ikkje skikkeleg og dermed danner luft mellom cpu og kjøler.

Greide denne tabben sjølvb med ein 9550, og sidan desse ikkje er så varme i utgangspunktet så greier faktisk dei å kjøre med delvis kontakt.

Men det er varmt.

Så ta ein liten runde over hket og sjekk at alle festene sitter skikkeleg.

Lenke til kommentar
Jeg fant denne linken på Abit sine sider nå: www.abit.com.tw/cpu-support-list/mb/nv_nforce650sli_fp-in9-sli.htm Der står står det bare en strek på BIOS-versjon og test under resultat. Arg, typisk! På nettsiden til Abit står det jo at den støtter Intel Core 2 Quad (Abit FP-IN9 SLI) De kunne i hvert fall satt en liten stjerne ved siden av eller noe da når den ikke støtter alle versjonene. Irriterende.

Da er vel den eneste muligheten å kjøpe et nytt hovedkort da. Hvis det ikke kommer en ny BIOS-versjon til mandag, men det er vel lite trolig..

Som jeg tenkte. Ikke så mange såpass gamle hovedkort som støtter disse nyeste 45Nm. Dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...