Wubble Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Jeg har nå planer om å kjøpe meg et nytt TV, og kunne trengt litt hjelp med å finne et som passer mine behov. Jeg vil helst ha et med litt størrelse på, rundt 40-42" hadde passet bra. Den skal brukest for det meste å se filmer fra dataen, spilling fra data, og eventuelt spilling fra forskjellige spill-maskiner som Playstation, Nintendo osv. Hva burde jeg kjøpe da? Jeg trenger naturligvis noe som kan kobles på fra dataen, som s-video e.l., og som gir et bra bilde fra dataen. Høytalere på TV-en er ikke viktig, de har jeg tenkt å kjøpe seperate og koble til. Vil LCD eller plasma være det beste for meg? Bildet kan vell brenne seg inn i plasma-TVer, og det er ikke ønskelig. Har også hørt at man må være mer forsiktige med plasma-TVer, og at de kan bli ødelagte hvis de står skjevt osv. Ja, noen som vet om et som passer til meg? edit: Vil bruke ca 7-9000 kr. Kan gå lavere og såklart, men ikke så veldig mye høyere enn 9000. Endret 31. oktober 2008 av Vycan Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Til angitt bruksområde, er LCD et soleklart valg. Her har du et raskt eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351145 Siden du b.l.a skal koble den opp mot PC, ville jeg sett etter en TV med 1:1 piksel mapping. Det finnes klart andre valg enn dette eksempelet, det var bare første steg på veien. Endret 31. oktober 2008 av Svenni212000 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Oi, billigere enn jeg trodde Hadde du giddet å forklare meg hva 1:1 pixel mapping er? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 For mer informasjon om pixel mapping, kan jeg henvise til denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=773765 Eller kort forklart; Det er slik at mange TV-apparater (særlig litt eldre apaprater) har mangelfull støtte til de forskjellige PC oppløsningene. Det er faktisk slik at det er bare et fåtall av apparatene som støtter korrekt oppløsning i forhold til det som er apparatet egen oppløsning. De vanligste PC oppløsningene er VGA (600 x 480), SVGA (800 x 600), XGA (1024 x 768), WXGA (1280 x 768 /1360 x 768), SXGA (1280 x 1024), UXGA (1600 x 1200) og WUXGA (1900 x 1200). Best bilde fra PC får man når man har samme oppløsning fra PC'n som oppløsningen på selve skjermen har. I tilegg er det for skarpheten viktig at man har det som kalles 1:1 Pixelmapping. DVS at hver pixel som kommer fra PC'n havner på tilsvarende plass på skjermen. Grunnet overscan på TV'apparatene er det desverre vanlig at dette ikke er tilfellet. Hvis apparatet har mulighet for 1:1 Pixelmapping har man ingen overscan og all informasjon blir gjengitt på skjermen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Kvifor er LCD eit soleklart val med dei bruksområdene? Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Fordi han skriver at den primært skal brukes til PC. Bruker du plasma tilkoblet PC i mange timer kan det bli innbrenning av logoer og lignende. LCD har vel også et litt "skarpere" PC-bilde, fordi LCD har litt skarpere farger. Selv ser jeg ikke noen problemer med å bruke PC på plasma, så lenge du har en skjermsparer som kobler inn ganske raskt. Plasma er dessuten bedre til å se på lavoppløste serier og filmer fra PC. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ein må jo sjå på kva den skal brukast til på PC-en. Det er snakk om film og spel. Om ein ser film på DVD-spelar, TV eller data betyr vel ingenting? I spel er det ikkje behov for den ekstreme detaljskarpheten, dessutan gjer ein plasma vel så god jobb. Faren for innbrenning kjem av at pixlene står med same farge over laaang tid, eg ser ikkje at det skal være noko problem i film og spel. Eit spel har vanlegvis ein HUD, men den er ikkje på skjermen konstant heile tida. Det er Loading-bilete, videosekvenser, menyer osv. Faren er faktisk større vil eg påstå om ein har ein TV-kanal gåande i timevis med ein logo i eit hjørne. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Har enda ikke kjøpt meg TV, men har fortsatt planer om å gjøre det, så jeg får gjennopplive denne tråden. Jeg har tenkt å gå for en LCD-TV på 40", men bruksområdene har forandret seg litt. Den skal nå brukes til vanlig TV, og film for det meste, og tror jeg kommer til å kjøpe en i full-HD. Anywho, det jeg egentlig lurte på var hvor viktig det er med høy kontrast. Ser at prisen stiger dramatisk sammen med kontrasten. Hvor høy trenger jeg egentlig, er det vits med 50000:1? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hvis du skal se mest på tv og film, hvorfor skal du da kjøpe lcd når plasma er tv og filmkongen? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hvis man veksler litt på bruken av en plasmaskjerm så tror jeg ikke det er noe problem å bruke den til pc. Hvis man primært skal se film og serier så er det i alle fall ikke noe problem, men husk screensaver! Det er nok riktig som påpekt over at en kanallogo kan skape enda større problemer enn spill og pc bruk. Enkelte kanaler har logoer som ikke er gjennomsiktige og hvis man har satt sin elsk på slike kanaler så vil det nok bli et fastbrent merke etter hvert. Plasma er utmerket til spill på grunn av den raske responstiden, men finner man en skikkelig LCD så gjør nok den også nytten vil jeg tro. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Kontrasten kan du forøvrig ta med en klype salt siden det som regel er snakk om dynamisk. Det finnes ingen felles måleform for dette og hver produsent har funnet sin egen metode for hvordan de kan få de høyeste tallene. Jeg anbefaler deg også å søke etter tester på nettet siden dette kan gi deg noen ideer om hva tv-en kan gjøre. Aller viktigst er nok at du tar turen i butikken å sjekker med dine egne øyne. Gå i en butikk hvor du får skikkelig service. Enkelte steder nekter de å vise deg annet enn HD og det gir ikke et godt inntrykk for hva tv-en kan få til. Spør om å se fotball i SD. Da skiller man ofte klinten fra hveten... Lenke til kommentar
ken36 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Bruker da min plasma til pc bruk uten problem uten at jeg sitter hele dagen i strekk. Som det blir skrevet her så er ditt bruksomerådet nå forandre fra lcd til soleklart plasma spør man meg. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Bruker da min plasma til pc bruk uten problem uten at jeg sitter hele dagen i strekk. Som det blir skrevet her så er ditt bruksomerådet nå forandre fra lcd til soleklart plasma spør man meg. Samme her uten problem og trådstarter bør sjekke ut plasma modellene Panasonic PX80 og LG PG6000.. Gode skjermer og rimelige priser. https://prisguiden.no/product.php?product_id=90942 https://prisguiden.no/product.php?product_id=92775 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Grunnen til at jeg ikke vil ha plasma, er at den kommer til å dual-screene den sammen med PCen endel, og da vil den vell brenne seg fast i plasmaskjermen. Med mindre det går an å få screensaver bare på ene skjermen? Noen som vet? Fant en fin LCD-TV her, så tror jeg kjøper den Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Bra skjerm dette men fikk intrykk at du ikke skule bruke skjermen som en pc monitor da er evt forslagene mine bedre til ditt bruk. Lenke til kommentar
ken36 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Grunnen til at jeg ikke vil ha plasma, er at den kommer til å dual-screene den sammen med PCen endel, og da vil den vell brenne seg fast i plasmaskjermen. Med mindre det går an å få screensaver bare på ene skjermen? Noen som vet? Fant en fin LCD-TV her, så tror jeg kjøper den Dårlig valg selv til lcd å være da bør du opp på a656 men fatter ikke hvorfor du velger lcd i det hele tatt? sitter da med pc flere timer om dagen jeg uten problemer på min plasma LG PG7000. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Hehe, er ikke greit å ikke kunne mye om skjermer. Så bildet på en plasma-TV kommer ikke til å brenne seg fast, selvom den på områder vil bli stående med samme bilde over lengre tid? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 er ikke bra om et ommråde står hele dager. men sitte å spille, se filmer og slikt på plasma funker knall. jeg spilte et spill 5 timer i strekk i går uten no skjedde og var mye statisk der:) bare du ikke sitter på intrernett mye med tven så går det greit Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det blir litt hodebruk når det gjelder pc/internett man kan selvsagt få innbrenning hvis man går fra skjermen ved desktop over et par dager men da skaper man problemet selv. Jeg har surfet i f.eks 4 timer i strekk på min LG PG6000 uten noe form for varig innbrenning men selvsagt fått IR som forsvant så fort jeg skiftet til en annen kilde igjen. Skjermen har også fått prøve seg veldig godt på konsollspill og på det meste 8 timer uten innbrenning som skrevet 232 før.... Dagens plasmaskjermer klarer seg veldig godt på disse utfordringene og alvorlig innbrenning er stort sett et "ikke problem" lenger hvis man bruker hodet. Endret 24. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Ah, jeg er overbevist. Blir vell en plasma-skjerm da. Eneste som står igjen da, er vell om jeg trenger full-HD, eller bare HD. Blue-ray vil vell bli mer og mer vanlig etterhvert, og da ville det jo vært en fordel med full-HD? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå