CellularDude Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Om du ønsker en bra oppgradering av E65, anbefaler jeg E71, den er litt større i overflaten, men også litt tynnere.Hærlig rask, bra batterikapisitet, flust av options og muligheter, og ikke minst, fullsize tastatur (som man må venne seg litt til). Selv må jeg si meg enig i at flere telefoner i N serien skuffer, skulle ikke tro dette var telefoner for toppskiktet. Jeg har en E71. Skjermen er veldig bra, men liker ikke helt det liggende formatet, selv om det er bra til tekst. Ellers er jeg helt enig med det du skriver. QWERTY-tastaturet til E71 trenger tilvenning, men det er herlig å trykke på. Hele telefonen gir en herlig kvalitetsfølelse. Jeg har både E71 og N85. Klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal beholde, og hvilken jeg skal selge. Det blir en del kapital oppbundet ved å beholde begge. Skjermen på N85 er stor, og tegnene er også større, dermed mer ledelige. Den har plass til flere kalenderoppføringer som vises i standby enn E71, samt at skjermen generelt viser mer info. Skjermen på E71 er i liggende modus, nor som ikke alltid er så praktisk. Kameraet på E71 er ok ute, men innendørs er det kyss-meg-i-rævva. Det er så grove bilder at det burde vært 18 års aldersgrense. Kameraet på N85 er også bra ut, men klart bedre enn E71 inne. Dessuten har det linsebeskyttelse, som starter kameraet når den skyves til siden. Tastene på N85 er ikke bra. Navitasten er for hard, og menytastene er vanskelig å treffe, samtidig som de ligger litt for langt nedenfor skjermen. Det alfanumeriske tasturet er heller ikke noe å salutere. Responsen er bra, men de ligger såpass tett at det er lett å trykke på feil tast. Tastene på E71 er svært behagelige. Riktignok er mange av tastene små, men de er en drøm å trykke på. Dessverre er lyset i tastene ikke så bra, så det kan være vanskelig å finne rett tast. Belysningen i tastaturet på N85 er ikke noe problem. Slideren på N85 har litt slark, og batteridekslet sitter såpass lite fast at når telefonen vibrerer forsterkes lyden ved at dekslet klaprer som et helvete. E71 er solid sammenskrudd og gir en høy opplevelse av kvalitet. N85 har 3,5 mm uttak for hodetelefoner, mens N71 har 2,5 mm. Radioen i N85 har RDS, og lyden er bedre enn på E71. Blant annet mer bass. Dessuten er radiomottakelsen på N85 bedre. Man har også installert Nokias internettradioprogramvare, men den kan uansett lastes ned og installeres på E71 også. N85 har ikke vanlig ladekontakt, men bruker samme kontakt som til datakabel. Der kan telefonen også lades. Men selvsagt må det f.eks ny billader til. På E71 er det vanlig nokialadekontakt. GPSen fungerer greit på begge. Men posisjoneringen er raskere, og fokuserer raskere på N85. På E71 virrer den rundt en stund før den finner ut hvor jeg befinner meg, og deretter svimer den rundt i nabolaget. Dessuten er skjermen på E71 dårligere å kjøre GPS på enn N85, i alle fall Nokia Maps, som jeg har brukt. N85 kan kjøres mot Nokia Ovi. Det har fungert greit, men det tok sin tid å få det opp å gå. Blant annet var ikke N85 blant modellene man kunne bruke til å synke kalender og adressebok, men jeg valgte N95. Da virket det. Nå i etterkant har Ovi endret modellen til N85, men bildet er fremdeles N95. Ja, ja dritt på, det virker. N85 har vel en litt nyere versjon av S60 operativsystemet enn E71. Blant annet kan man kjøre tidsinnstilte profiler (f.eks møteprofil fram til et nærmere bestemt klokkeslett. Dette har tidligere vært forbeholdt Nokias S40-telefoner. Dessverre har man heller ikke denne gang klart å implementere nedtellingtidtaker og stoppeklokke, som er standard på S40-telefonene. Når det gjelder kontor- og mailfunksjoner er E71 på topp. Alt i alt synes jeg N85 tilbyr mest på innsiden av det jeg er mest opptatt av. En del av dette tar E71 igjen med sin finish av topp kvalitet, samt det herlige tastaturet. Så hva jeg skal gå for videre, er fremdeles uvisst. Endret 8. desember 2008 av CellularDude Lenke til kommentar
Plast Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hvorfor kan ikke Nokia lage en kombinasjon av det som man vil ha... Synes N85 er veldig slarkete og har ikke spesielt gode taster. *ønske seg Nokia 6280 med innmaten til Nokia N85 * Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hvorfor kan ikke Nokia lage en kombinasjon av det som man vil ha...Synes N85 er veldig slarkete og har ikke spesielt gode taster. *ønske seg Nokia 6280 med innmaten til Nokia N85 * Hadde E71 hatt et kamera som tok bedre bilder innendørs, tror jeg valget hadde vært en del lettere. Lenke til kommentar
DynamicPower Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Er det ingen som skal nevne at N85 er helt ubrukelig som video-opptaker??? Dette er softwarefeil og blir løst ved første firmwareoppdatering. Hold ut :-) Det kom en oppdatering (versjon 11.047) 11 dager etter du skrev dette, og som jeg har installert på telefonen, men videoopptak hakker fremdeles like mye... Lenke til kommentar
ooofredrikooo Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Er det ingen som skal nevne at N85 er helt ubrukelig som video-opptaker??? Dette er softwarefeil og blir løst ved første firmwareoppdatering. Hold ut :-) Det kom en oppdatering (versjon 11.047) 11 dager etter du skrev dette, og som jeg har installert på telefonen, men videoopptak hakker fremdeles like mye... Jepp. Fremdeles ubrukelig som video-opptaker. Er mektig lei hele Nokia. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Enig med de video-greiene. Dette er påpekt i flere tester, og jeg regner med at Nokia leser tester. Telefonen koster mye, og man forventer mye! Det gjelder også innpakningen. Batteridekslet klaprer og slideren har litt dødgang. Tastene er ikke de mest behagelige. Litt papir tapet fast oppå batteriet kurerer klapringen, men slideren er det lite å gjøre med. Telefonen har det meste, men ting som nevnt ovenfor trekker ned. Lenke til kommentar
Oldheim Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det er ikke noe galt med denne telefonen. Softwarefeil? Slarkete bygd? Manglende funksjoner? Alt er smak og behag. tilvenningsfase Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Litt off topic, men noen som vet om N86 blir like slerkete som N85? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg foretrekker n95 8gb fremfor n96 som jeg foretrekker fremfor n85. Skjermen til n85 er jeg ikke så sinnsykt fornøyd med, men nå har jeg ikke forsøkt å finjustere den. Akkurat sånn jeg har den nå virker det som alle farger er satt til max. Blir liksom for mye blodrødt og knallblått når det skal ganske enkelt være rødt og blått. Tastene på n85 som sitter rett nedenfor skjermen er for harde, på n96 sitter jeg hele tiden å bender på det tynne svarte flaket som egentlig er knappen og det går nok ikke så lang tid før jeg har sjekka hvordan det ser ut under her... n96 knirker og knaker mye mer enn n85 spes på knappene. Men n96 føles hele telefonen som en Ringo leke, mens n85 bare har det litt stusselige batteridekselet. Vibratornivået er lettere sinnsykt på n85 og, som andre har nevnt. Sitter å knoter med de telefonene her hele dagene så har i hvert fall fått mitt forbruk av de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå