Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-126

HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

STS-126 - Endeavour - Dag 17 - EOM

I dag skal Endeavour etter planen lande. De har tre forsøk idag. To på Kennedy Space Center, og ett på Edwards Airforce Base i California. Landingsdagen begynner med forbredelser på romfergen. Alt skal pakkes sammen, setene skal pakkes opp, og etterhvert skal alle ha på seg de røde draktene de hadde når de ble skutt opp (Launch and Entry Suits). Været på bakken kommer til å sjekkes nøye før de får beskjed om å lande et sted. De har også muligheten til å vente til imorgen eller på tirsdag.

Etter ett eventuelt GO er gitt så vil mannskapet lukke dørene til lasterommet, og begynne med det som kalles "fluid load", før re-entry drikker de saltvann. Dette hjelper de å tilpasse seg tyngdekraften.

Her er mulige landingstider idag:

KSC 1: 19:19

KSC 2: 20:45

EDW 1: 22:25

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

NO GO på andre forsøk på Kennedy Space Center

De skal nå se nøye på været for Kennedy Space Center imorgen. Hvis det ser like dårlig ut imorgen så kommer til å lande på Edwards Airforce Base idag.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

De har nettopp gitt beskjed om at de ble landing på Edwards Airforce Base i California.

Landingen blir rundt klokken 22:25 i kveld norsk tid.

Forrige landing på Edwards var STS-117 i 2007.

post-22436-1228064669_thumb.jpg

Landing på Edwards Airforce Base - Orbit 250

Edit: Deorbit burn er planlagt klokken 21:20 norsk tid...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Jeg må bare få si at det har blitt mye mer interresant med disse oppdragene etter at jeg begynte å følge oppskytninger og landinger via NasaTV. Det slutter aldri å fascinere meg. Nå nevnte de forresten at de komemr til å bruke en midlertidig rullebane i kveld da den vanlige er under oppussing eller noe. Denne midlertidige rullebanen er både smalere og kortere enn den regulære.

Lenke til kommentar

Under 27 minutter igjen til landing nå!

De er for øyeblikket over Stillehavet...

Høyde er litt over 75000 kilometer

Hastighet MACH 22

De nærmer seg nå peak heating (størst varme på varmeskjoldet)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
edit: Hvor får du tallene dine fra? De stemmer ikke hele tida med det jeg får fra NasaTV.

Jeg endret posten før jeg så at du hadde postet...

Edit:

De er nede i MACH 14 nå, høyde er 51 kilometer

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Og hvorfor får jeg denne feilmeldinga når jeg trykker på linken din, L4r5?

Program Note: NASA TV Media and Education streams are temporarily unavailable. STS-126 shuttle mission coverage is available on the public channel

får frem NASA-siden og alt, men Windows Media Player "bildet" er bare sort, og når jeg trykker play skjer det fint lite...

and keep the info coming!

edit: fant ut av det.

Endret av Loev
Lenke til kommentar

GDI-raptor: Daså... Da er det bare forsinkelse og sånt som forvirrer oss. :p Best å la deg ta deg av kommenteringen kanskje så ikke alle blir forvirret. ;)

Loev: Jeg vet ikke. Er browseren din og alt sånt oppdatert? Jeg får det opp uten problemer. XP32 og firefox.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...