brg Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Ikke noe spesielt egentlig. Det ene er radaren som brukes til å dokke (Ku-band antennen), den har problemer når den settes på auto-tracking, og må derfor styres manuelt, her har de flere redundante systemer, så det er egentlig ikke noe problem. Det andre er et isolasjonsteppe bak på romfergen (i et område om ikke blir spesielt varmt under re-entry) som de misstenker er litt løst. Der trenger de litt mer data for å se hva som har skjedd. Overhodet ikke noe kritisk noen av de.... Det var bra. Takk for svar Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Da er vi i underkant av 50 minutter unna RPM-manøvren (R-bar Pitch Maneuver), hvor Chris Ferguson vil gjøre en backflip med Endeavour så mannskapet på ISS kan ta bilder av varmeskjoldet. Disse blir så sendt til Houston der ingeniører kommer til å finkjemme dem de nærmeste dagene for å se etter skader som kanskje ikke ble oppdaget av OBSS-inspeksjonene i går. Etter RPM-manøvren vil Ferguson manøvrere Endeavour opp foran ISS, før han styrer romfergen inn til sammenkobling, til PMA-2 og Harmony-modulen. Sammenkoblingen er planlagt til rundt 23.15 +/- et par minutter. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Der har de kontakt! Går inn for hard-mate snart, etterhver begynner lekasjetester av dokkingadapteren før de kan åpne lukene mellom romfergen og ISS. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Der er lukene åpnet, og velkomstserminen er i gang! Edit: Fra pressekonferansen nå: 1. Ikke noe spesielt egentlig. Det ene er radaren som brukes til å dokke (Ku-band antennen), den har problemer når den settes på auto-tracking, og må derfor styres manuelt, her har de flere redundante systemer, så det er egentlig ikke noe problem. 2. Det andre er et isolasjonsteppe bak på romfergen (i et område om ikke blir spesielt varmt under re-entry) som de misstenker er litt løst. Der trenger de litt mer data for å se hva som har skjedd. 1. Dette skyldes software problemer, og vil bli fikset, ikke noe problem videre for oppdraget. 2. De har nå undersøkt dette området grundig, og det er ikke noe løst isolasjonsmateriale, alt er som det skal. Det man så derfra under oppskytningen var høyst sannsynlig is. Endret 17. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 4 Dette er første dag med dokka operasjoner. De kommer til å begynne med å bruke romstasjonen sin robotarm (SSRMS) til å plukke ut MPLM-modulen (Leonardo) av romfergen sitt lasterom. Leonardo kommer til å bli koblet til den nederste dokking-porten (nadir) på Node 2. Der skal modulen aktiveres, og de skal etterhvert begynne å overføre forsyninger over til romstasjonen. På slutten av dagen idag skal oppdrag spesialist Piper og Bowen begynne forberedelsene til morgendagens EVA. Bilder - Dag 4 Kommandør Chris Ferguson på romfergen sitt mid-deck Endret 21. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 5 - EVA1 Dag 5 er første EVA-dag på dette oppdraget, og det er astronautene Piper og Bowen som skal gjennomføre EVA1, med planlagt varighet på rundt 6 timer og 30 minutter. Mens EVA1 er underveis på utsiden kommer de til begynne å flytte forsyninger fra MPLM-containeren inn i ISS. Det er bandt annet flere racks som skal flyttes i dag. Selve EVA1 begynner med at de skal overføre en brukt nitrogentank (NTA) fra en plattform på utsiden av romstasjonen (ESP-3) til romfergen sitt lasterom. Denne tanken skal tilbake til jorden for og fylles opp, og brukes igjen. Det ble også tatt med opp en reservedel som skal flyttes fra Endeavour til ISS. Resten av EVA1 kommer til å gå med til vedlikehold av styrbord SARJ (Solar Alpha Rotary Joint) som roterer styrbord solcellepanel (S4). Det har vært trøbbel med denne en stund, og de de driver med nå er en midlertidig fiks, nemmelig å prøve å fjerne metalsponet på den, og smøre med fett for at det skal bli mindre friksjon. Bilder - Dag 5 Forberedelsene til EVA1, mens astronautene kler på seg romdraktene (også kalt EMU) Astronaut Steve Bowen jobber med reparasjon av den trøblete styrbord SARJ mekanismen. Endret 21. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 6 Dag 6 ombord på romstasjonen kommer hovedsakelig til å gå med til overføringer av forsyninger fra MPLM containeren som var med Endeavour opp, og inn i ISS. I dag skal blant annet de nye vann-gjenvinningssystemene (WRS) rackene overføres. Dette er systemer som skal kunne gjenvinne vann ut i fra både urin og luftfuktighet. På slutten av dag 6 begynner forberedelsene til morgendagens EVA, med astronaut Piper og Kimbrough. Bilder - Dag 6 Her jobbes det med ett av WRS rackene (Water Recovery System), disse monteres opp midlertidig i det amerikanske Destiny laboratoriet, det skal etterhvert få endelig plassering i den europeiske Node 3 som skal sendes opp i begynnelsen av 2010. Eric Boe ombord på romfergen sitt "flight-deck" Endret 21. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 7 - EVA2 I dag er andre EVA for oppdraget planlagt. Det er astroanutene Piper og Kimbrough, som skal utføre denne EVA. De kommer til å fortsette vedlikeholdsarbeidet av styrbord SARJ, ved å fortsette å rengjøre selve ringen. De kommer også til å flytte på to CETA-traller (Crew Equipmet Transfer Aid) som skal brukes under neste oppdrag til romstasjonen, STS-119 i februar 209. Ombord på romstasjonen fortsetter arbeidet med å aktivere det nye vann-gjenvinningssystemet (WRS) Bilder - Dag 7 Her jobbes det med å rense styrbord SARJ under EVA3 Det amerikanske Destiny laboratoriet under EVA3 Endret 27. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 8 Dag 8 på romstasjonen blir en ganske rolig dag. De kommer til å fortsette med å overføre forsyninger fra MPLM-containeren inn til romstasjonen. De skal også fylle opp denne containeren med søppel, eksperimenter som er ferdig, og annet utstyr som skal tilbake til jorden. I dag skal også det nye systemet for å gjenvinne vann aktiveres. Målet er å få kjørt det litt, slik at de kan ta med seg prøver tilbake til jorden for å analysere kvaliteten på vannet. Ut over dagen er det også planlagt å gjøre det som kalles en "reboost", dette vil si å bruke romfergen sine små rakettmotorer til å øke banen til romstasjonen. På slutten av dagen begynner forberedelsene til EVA3. Ellers så har forresten NASA offisielt klarert Endeavour sitt varmeskjold for retur til jorden. Bilder - Dag 8 Hele STS-126 mannskapet og ISS Ekspedisjon 17 under en av pressekonferansene som ble gjennomført på dag 8. Endret 27. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Stilig tråd nok ein gang. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Fra VG: http://www.vgtv.no/?id=19777 Her reparerer de romstasjonen Astronautene Heidemarie Stefanyshyn-Piper og Stephen Bowen var på en sju timers planlagt operasjon på utsiden av den internasjonale romstasjonen. En del av oppdraget var å reparere et solcellepanel. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 9 - EVA3 Dag 9 er satt av for EVA (romspasertur) nummer tre. Denne EVA'en skal utføres av Bowen og Piper, og oppgaven er vedlikeholdsarbeid på styrbord SARJ (Solar Aplha Rotary Joint). Det er denne mekanismen som har ansvaret med å rotere solcellepanelene etterhvert som solen går opp og ned. Styrbord SARJ har hatt problemer helt siden STS-120, da det ble funnet metall belegg på tannhjulene. På dette oppdraget skal de prøve å "vaske" denne mekanismen, samt smøre tannhjulene med fett, slik at det ikke blir så mye friksjon. De skal også bytte alle TBA (Trundle Bearing Assembly). Dette er mekanismen som kontrollerer rotasjonene. De regner med at dette kommer til å bruke all tiden tilgjengelig på EVA3. Ombord på romstasjonen fortsette flyttejobben med å tømme MPLM-containeren med forsyninger, samt pakke den med ting som skal tilbake til jorden. Bilder - Dag 9 Bilde av astronautene som jobber på S4 SARJ. I forgrunnen av bildet ser vi den europeiske Columbus laboratorie modulen. Endret 27. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 10 Dag 10 i oppdraget er en av få dager hvor det er lagt opp til at mannskapet skal få litt fri. Det er også planlagt et par pressekonferanser fra romstasjonen, og på slutten av dagen begynner forberedelsene til morendagens EVA, som er den siste planlagte for dette oppdraget. Det jobbes også med å aktivere utstyr som har blitt tatt med opp i MPLM-containeren, samt feilsøking på systemet som gjenvinner vann (WRS) Bilder - Dag 10 Bilder fra Unity modulen (Node 1), hvor blandt annet romstasjonen sin luftsluse (Quest) er koblet til, dette er under forberedelsene til EVA4... Ganske rotete... Bilde av astronaut Heidemarie Stefanyshyn-Piper ved "kjøkkenet" i Endeavour Endret 27. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 11 - EVA4 Dag 11 er siste planlagte EVA på dette oppdraget. Under EVA4 skal de gjøre ferdig vedlikeholdet (rense og smøre tannhjul) på styrbord SARJ, etter de er ferdig med dette skal de over til babord SARJ, som også skal smøres. Denne har foreløpig ikke noen problemer, men de ønsker allikevel å vedlikeholde den. Ellers er det endel småarbeid som skal utføres. Det er et par TV-kameraer som skal monteres, og to GPS antenner skal monteres på den japanske Kibo-modulen, de kommer også til å klargjøre en dokkingmekanisme på Kibo som skal brukes under STS-127. Ellers har NASA sitt MMT (Mission Management Team) i samråd med ISS bestemt seg for å forlenge STS-126 med en dag, slik at de kan få gjort mer feilretting med systemet som gjenvinner vann (WRS). Dette kommer til å gjøre at STS-126 går fra å vare i 15 dager, til 16 dager. Dette er ikke noe problem, da Endeavour har SSPTS (Spacestation to Shuttle Power Transfer System) som gjør at romfergen kan få strøm fra ISS. Bilder - Dag 11 Bilde fra Quest luftslusen før EVA4 starter. Endret 27. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Junior19 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 STS-126 - Endeavour - Dag 11 - EVA4 Dag 11 er siste planlagte EVA på dette oppdraget. Under EVA4 skal de gjøre ferdig vedlikeholdet (rense og smøre tannhjul) på styrbord SARJ, etter de er ferdig med dette skal de over til babord SARJ, som også skal smøres. Denne har foreløpig ikke noen problemer, men de ønsker allikevel å vedlikeholde den. Ellers er det endel småarbeid som skal utføres. Det er et par TV-kameraer som skal monteres, og to GPS antenner skal monteres på den japanske Kibo-modulen, de kommer også til å klargjøre en dokkingmekanisme på Kibo som skal brukes under STS-127. Ellers har NASA sitt MMT (Mission Management Team) i samråd med ISS bestemt seg for å forlenge STS-126 med en dag, slik at de kan få gjort mer feilretting med systemet som gjenvinner vann (WRS). Dette kommer til å gjøre at STS-126 går fra å vare i 15 dager, til 16 dager. Dette er ikke noe problem, da Endeavour har SSPTS (Spacestation to Shuttle Power Transfer System) som gjør at romfergen kan få strøm fra ISS. Irske Metro kunne i dag rapportere at den verktøykassa som dei mista ville vere synlig fra Irland, rett framfor ISS i bana. Den skulle kanskje vere synlig med det blotte auge, men i alle fall med ein kikkert. Nokon som veit om den vil vere synleg fra Norge også? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Er NASA-TV tilgjengelig i høyere oppløsning enn 320x280? -Håvard Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 12 Dag 12 begynner med en auto-track test av styrbord SARJ mekanismen som de har fikset på dette oppdraget. Auto-track vil si at de programmerer SARJ til å følge solen automatisk. Ellers skal de fortsette med feilsøking på WRS systemet, de regner med at de vet grunnen til problemet nå. De kommer til å kjøre flere prøver med urin igjennom systemet for å analysere kvaliteten på vannet, et par av disse prøvene skal også tilbake til jorden for videre analyse. Bilder - Dag 12 Bilde fra Destiny laboratoriet, hvor de kjører vannprøver igjennom en TOCA (Total Organic Carbon Analysis) for å se på kvaliteten på drikkevannet som produseres i WRS. Endret 30. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 13 Aktivitetene idag er å pakke siste rest av utstyr som skal tilbake til jorden i MPLM-containeren, før den lukkes, kobles fra romstasjonen, og legges tilbake i Endeavour sitt lasterom. Denne MPLM-containeren skal opp på romstasjonen igjen med Discovery på oppdrag STS-128 (Hvor også Christer Fuglesang skal være med) De siste testene med WRS (Water Recovery System) har vært velykket, og de har fått de prøvene de ønsker. Bilder - Dag 13 Bilder fra Node 2 (Harmony) ned i MPLM-containeren. Det er astronaut Eric Boe som vi ser nede i containeren, mens han jobber med å pakke den. Bilde av solcellepanelene som sitter på P4 og P6 delen av romstasjonen sin struktur. Endret 30. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 14 Dag 14 er siste dokka dag sammen med romstasjonen. Dagen begynner med fri for mannskapet, før EVA draktene som ble brukt under alle 4 EVA i dette oppdraget flyttes tilbake til Endeavour, og siste rest av utstyr som skal være med ned til jorden på Endeavour sitt mid-deck pakkes. Helt på slutten av dagen er det farvel sermoni på ISS, og mannskapene lukker lukene imellom ISS og Endeavour. Bilder - Dag 14 MPLM-containeren "Leonardo" er nå tilbake i Endeavour sitt lasterom Endret 30. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. november 2008 Forfatter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) STS-126 - Endeavour - Dag 15 & 16 Dag 15: I dag skal Endeavour dokke fra romstasjonen, for å begynne turen hjemmover. Etter de har dokket fra skal de ta en rask fly-around, hvor de flyr rundt romstasjonen, for så å begynne separasjonsmanøvrene. På slutten av dagen er det planlagt det som kalles "late inspections", det er kort fortalt en rask scann over de mest utsatte delene av varmeskjoldet (RCC panelene på vingetuppene og nesen) for eventuelle skader fra mikro-metrotitter. (MMOD) Dag 16: Dag 16 er siste planlagte dag i verdensrommet, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU- hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter forran og bak på Endeavour, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt. Imorgen kommer første dag med forsøk på å lande. De kommer først til å prøve to forsøk på Kennedy Space Center, men været der er ganske tvilsomt. Det ser bra ut på Edwards Airforce Base i California, men de har ikke avgjort hva de gjør enda. Det er en ganske dyr operasjon å fly Endeavour fra California til Florida. Bilder - Dag 15/16 Bilder tatt fra romstasjonen av Endeavour som nettopp har dokket fra. Bilde tatt fra Endeavour av romstasjonen... Endret 14. desember 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå