spacekim Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Hele mannskapet er nå ombord. Sistemann var MS2, og Flight Engineer, Steve Bowen. Været ser veldig bra ut, men væroffiser Kathy Winters holder øye med vinden i området. Det er derimot ikke ventet at den vil være ille nok til å forårsake en scrub. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Mon tro hva de tenker på mens de sitter fastspent og venter på at det skal bli klart til avgang? Forøvrig blir jeg ekstra stolt av å være menneske av å se slik briljans som nå utfolder seg. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Forøvrig blir jeg ekstra stolt av å være menneske av å se slik briljans som nå utfolder seg.Ikke tolk dette som at jeg ikke er stolt eller imponert over det som skjer, men egentlig så er det ikke noe spesielt brilliant som skjer. Dette er kjent og kjær teknologi. Alt som skjer er gammelt nytt. Alt kommer tilbake til materialekunnskap nesten alle kan tilegne seg og matematikk.Det er ikke en stor begivenhet. Tvert i mot. Det er mange små. Problemet er ikke noe av det som skjer, men å koordinere dem i et prosjekt. Og, ja, det er et gedigent prosjekt, men om man ser på hver av de små detaljene som må til så er det lite banebrytende som skjer. Det er en enorm koordinering som skal til. Jeg nekter ikke for det, men om man ser på det i det små i stedenfor det store så er det ikke så spesielt. Hver eneste person har en liten ting å være ansvarlig for. Teknologien er eldre enn de fleste her på forumet. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 T-1 time og 8 minutter nå. Begynner å bli mørt i Florida nå... De har nå fått GO til å lukke luken til romfergen! Som kimmern123 sier så ser det ikke ut som at været blir noe problem idag. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg har jevnlig kontakt med et par astronauter, og en av dem fortalte at de egentlig kjeder seg litt. Det er ikke mye annet å gjøre enn å sitte og vente. Det har til og med hendt at mannskapsmedlemmer har tatt seg en liten blund mens de venter. En annen ting denne astronauten nevnte (som forøvrig fløy tidligere i år), var at de syntes det var litt merkelig at vi som ser NASA-TV vet mer om hva som skjer, og om vær og lignende er bra, enn de ombord gjør. Litt sprøtt at de sju som faktisk sitter stroppet fast til 700 tonn eksplosivt drivstoff vet mindre enn folk som sitter trygt bak data/tv-skjermen. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Forøvrig blir jeg ekstra stolt av å være menneske av å se slik briljans som nå utfolder seg.Ikke tolk dette som at jeg ikke er stolt eller imponert over det som skjer, men egentlig så er det ikke noe spesielt brilliant som skjer. Dette er kjent og kjær teknologi. Alt som skjer er gammelt nytt. Alt kommer tilbake til materialekunnskap nesten alle kan tilegne seg og matematikk.Det er ikke en stor begivenhet. Tvert i mot. Det er mange små. Problemet er ikke noe av det som skjer, men å koordinere dem i et prosjekt. Og, ja, det er et gedigent prosjekt, men om man ser på hver av de små detaljene som må til så er det lite banebrytende som skjer. Det er en enorm koordinering som skal til. Jeg nekter ikke for det, men om man ser på det i det små i stedenfor det store så er det ikke så spesielt. Hver eneste person har en liten ting å være ansvarlig for. Teknologien er eldre enn de fleste her på forumet. Ja mesteparten av romfergen er 60 og 70-talls teknologi. Selvfølgelig er mesteparten blitt oppgradert opp gjennom årene, men mye er fortsatt det samme. For eksempel bruker romfergen gamle 486-prosessorer til hoveddatamaskinene. Men jeg vil ikke si at å antenne en rakett med en energiutladning per sekund større enn energimengden alle vannkraftverk i Norge produserer i løpet av ett sekund tilsammen ikke er briljant. Bare hvordan slike energimengder blir kontrollert er ganske utrolig. På en annen side er det også riktig som du sier at alle bare er en liten brikke i et mye større puslespill. Det er ganske fascinerende å se hvor mange som egentlig skal til for å få en romferge opp av bakken og trygt ned igjen, helt fra astronautene på toppen, til teknikerne som behandler romfergene nesten som sine egne barn. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Samarbeidet og koordinasjonen som ligger bak gir et glimt av hva som er mulig å oppnå når man jobber mot et felles mål, og det burde gi en spire av optimisme for selv de mest samfunnsfiendtlige der ute. Hver eneste lille komponent og hver eneste lille menneskelige innsats inngår i helheten, og selv om det fremstår som familiært og temmelig overkommelig når man reduserer det tilstrekkelig ned er det like fremt briljant som helhet! Det er først og fremst resultatet og ikke hver enkelt komponent og menneskelige streben som utgjør det fantastiske med dette og liknende prosjekter. Hver eneste oppskyting er resultatet av organisert menneskelig briljans. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Ikke lenge til nå Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 T-20 minutter nå, og pause i nedtellingen Denne pausen varer i 10 minutter. Værutsiktene har nettopp blitt økt til 80% sjanse for bra nok vær. Fremdeles går alt bra i nedtellingen. Ingen problemer så langt. Mannskapet som hjalp astronautene inn (chack-out crew) gjør seg nå klare til å forlate rampen. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 20 minutter igjen Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 20 minutter igjen Med innlagt pause i nedtellingen blir dette rundt 1 time... Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 20 minutter igjen Med innlagt pause i nedtellingen blir dette rundt 1 time... Aha, nå skjønner jeg Da har jeg tid til å gå å lage meg mat og ta meg litt å drikke da Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Det er nok mer enn 20 minutter igjen dessverre Når klokka kommer ned på T-9 minutter er det en ny pause i nedtellingen, og denne varer i rundt 45 minutter. Dette er den siste planlagte pausen i nedtellingen, og hvis alt ser greit ut ved slutten av pausen gir Launch Director Mike Leinbach sitt GO for Launch, og siste del av nedtellingen startes. Etter klokken da har startet igjen er det mulig å stoppe ved T-5 minutter dersom det skulle bli nødvendig. En ny pause ved T-31 sekunder er også mulig, men dette er aller siste mulighet. Enhver stans etter T-31 sekunder er en såkalt cutoff og klokka stilles tilbake til T-20 minutter. Oppskytingsvinduet for en ISS-flight er på 10 minutter, og planlagt oppskytingstid er alltid midten av vinduet for å ha best mulig ytelsesmarginer på vei opp. Derfor vil enhver uventet pause i nedtellingen fort gjøre at oppskytingen utsettes. Men hvis Endeavour fortsetter å oppføre seg slik hun har så langt i dag er det ingenting i veien for oppskyting i kveld. Været har også bedret seg og det er nå bare 20% sjanse for at været er for dårlig. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Takk for den informasjonen Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Da har klokken stoppet på T-9 minutter. Det var akkurat snakk om en konfigurasjonsfeil på telemetrien en av hovedmotorene, men dette er ikke til hinder for oppskyting Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Vi er nå i siste planlagte pause av nedtellingen. Denne pausen varer rundt 45 minutter. Mot slutten av denne pausen nå skal NASA sitt MMT (Mission Management Team) sine forskjellige medlemmer gi GO eller NO GO for oppskytning. Når klokken starter igjen på T-9 minutter så initieres GLS (Ground Launch Sequenser), dette er dataprogrammet som kontrollerer nedtellingen til romfergen. Ved T-31 sekunder gir datamaskinene på bakken kontrollen til Endeavour sine egne datamaskiner, som kontrollerer resten av nedtellingen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Problemer med en dør som ikke er festet sikkelig i whiteroom, de diskuterer hva de skal gjøre nå... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) De er Go for launch Endret 15. november 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Launch Director har nettopp gitt GO for oppskytning! Nedtellingen fortsetter fra T-9 minutter om ikke så lenge... Edit: T-9 minutter GLS er aktivert Endret 15. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå