Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk OG ADSL - trøbbel?

Anbefalte innlegg

Hei, folkens. Sliter med et praktisk spørsmål her. har prøvd å illustrere problemet etter beste evne... :)

x = datamaskiner (markert med tall fra 1-4)

(A1) = ADSL-linje /m router, nummer 1

(A2) = ADSL-linje /m router, nummer 2

S = switch

Slik som det er i dag, deler x2, x3 og x4 ADSL linje (A2).

x1 er alene på linje (A1).

x1 skal inn på nettverket de tre andre utgjør, men dele (A1) med x2, slik at (A1) og (A2) får lik belastning.

Evt. er det mulig å koble begge linjene inn på samme ruter, slik at begge linjene vil være i bruk samtidig?

Hvordan ordne dette på et lettest mulig vis?

(A1) (A2)

| |

S S

| |

x1 -------------------------------

| | |

x2 x3 x4

Håper dere skjønner tegningen, og dillemmaet. :)

Merk - det er ikke mulig å si opp ene linjen, og dele regningen på en linje som er dobbelt så rask. :wink:

[/img]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet du støter på her er at ADSL linjene vil ha hver sin eksterne IP som igjen vil medføre at du ikke får den teorien du har om å "bundle" ADSL linjene til å fungere.

Meg og min nabo har hver vår ADSL linje, og har et LAN mellom leilighetene våre. Vi bruker hver vår gateway/ADSL linje, men er på samme nett på LAN'et.

For å effektuere litt mer av båndbredden din kan du f.eks. kjøre 2 PC'er på den ene ADSL linjen, og de 2 andre på den andre ADSL'en.

Det er det eneste jeg kan tenke meg, eller at du rett og slett bruker den ene til å laste ned via og den andre til spilling f.eks? Mange muligheter egentlig...

Lenke til kommentar

Veit det er mulig å sette opp en linux-box inne på nettverket som settes som router, som så dynamisk vidreformidler til de andre router'ne..... Har ikke peiling på hvordan jeg gjør det, men det sto i Advanced Linux routing howto på www.linuxdoc.org

Lenke til kommentar

Nå er jeg fullsetendig nOOb her... Man må ha forskjellig IP på router'ne? Fra leverandøren fikk jeg bare vite at "1 fast IP-adresse fulgte med". Hvordan sjekker du IP'n til router'n da?

Ikke sikker enda på hvilke gateway'er som er i bruk. Skal sjekke det senere.

Men - for å illustrere videre problemer:

Pc1 koblet seg først opp mot Router1 gjennom en switch. fikk så en ip-adresse (192.168.0.1).

Pc2 koblet seg så opp mot router2 gjennom en annen switch (foreløpig 2 adskilte nettverk, altså). fikk en ip-adresse 192.168.0.33.

så skal vi koble switch'ene sammen. internetten funker som f hos begge, men ingen finner hverandre på nettverket.

Hvorfor? Og - hvordan endre instillingene slik at det funker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...