Olavxxx Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 LaCie 250GB Mobile USB 2.0 Harddisk Eksterne 2.5" harddisker er idèelle for flere bruksområder, da de ikke bare tar liten plass, men de krever somregel ikke ekstra strømforsyning. Videre, er de jo veldig kompakte, samt da somregel støysvake under diskaktivitet. I esken I den lille esken var det mer enn bare en liten harddisk. Det var også en liten USB kabel (ca 1 meter, vil jeg tro), samt det var en tilleggs-kabel for bruk på maskiner som ikke har nok strøm til å drive disken via USB porten. Videre, var det en bruksanvisning. Førsteinntrykk Inntrykket mitt var bra. Disken virker solid, det er også et pluss at det virker som det er lett å åpne disken (synlige skruer på siden). Årsaken til jeg liker dette, er at jeg er en "teknisk anlagt" person, så man skal ikke se bort i fra at jeg vil åpne denne disken om et år eller to, for å modde den inn i noe. Jeg synest også det er et pluss at emballasjen ikke er unødvendig stor, ikke bare da med tanke på hvor kjipt det er å kvitte seg med emballasje i ettertid (fulle boss/søppel-spann), men også da med miljøaspektet ved unødvendig stor emballasje. Finish I en dag hvor alt skal være sort og blankt, får kanskje denne modellen et lite trekk av majoriteten av databrukere. Dette er nemmelig en matt-sort disk. At disken er matt, kan ha sine fordeler også, det spørs helt på bruksområdet. Som de fleste vet, vil jo en blank disk lettere få synlige riper, samt bli full av fettholdige fingeravtrykk. Disken i bruk Disken fungerte som den skal, i henhold til ytelse. Jeg testet også disken på mer enn min stasjonære PC og jeg kan rapportere at dette fungerer: * Kjøre disken på Acer Aspire One SSD, uten å bruke tilleggs-kabel * Kjøre disken på Pioneer FH-P80BT, uten å gi den ekstra strøm Preparering for "mobile enheter" For å kunne lage en 250Gb FAT32 partisjon, brukte jeg denne applikasjonen: http://www.ridgecrop.demon.co.uk/fat32format.htm Windows klarer jo som de fleste vet, bare å lage 32Gb fat32 partisjoner. Vista, som er nyeste OS til Microsoft (p.d.d.), klarer å lage en exFAT, men dette er i praksis FAT64, som da ikke vil være kompatibel med f.eks. *nix, samt andre mobile enheter som t.d. en bilstereo. Ytelse Jeg testet disken i HDTach, men jeg har ikke grafen tilgjengelig her og nå. På Acer Aspire One, fikk jeg 19Mb/s i avg. Den stasjonære fikk en del bedre båndbredde. Jeg vil si ytelse er ca. som forventet, da dette er en 5400rpm disk. Konklusjon Jeg må si meg meget fornøyd med disken, da den har fungert som den skal (som man vel skal forvente at alt gjør, men dette er jo ikke alltid tilfellet!). Videre, til min bruk, er denne finishen bedre enn t.d. Western Digital sine passport disker (jeg drar jo denne ut i bilen). Jeg liker også det faktum at man fikk med en ekstra USB-Power kabel, selv om jeg ikke trengte denne på noen av testene mine. Jeg er en stor motstander av å la pris være innflytende på mine "terningkast", så selv om denne disken var 100kr billigere enn wd sin passport, så skal jeg ikke la det gå til fordel til Lacie. Jeg kan ikke si hva som er best av Lacie og WD sine, da jeg ikke har testet WD Passport, men jeg vet at Lacie har 8Mb cache, mot WD sine 4Mb cache. Forøvrig, regner jeg med ytelse er ca. samme. Jeg har ellers ikke testet programvaren som kom på Lacie disken (var noe backup greier), så dette har jeg ingen tanker om. Mine tanker om Lacie produktet er bare positive, det er bare en ting som er litt "kjip" og det er at den har en potensiell heat-soak. Dette merker jeg ved at om jeg lar disken ligge ute i bilen, så er den SKIKKELIG kald. Det samme vil jo gjelde om man da legger disken i solen, da vil den "lagre temperaturen". Jeg har ikke lest spesifikasjonene på disken, i det heftet som lå inni esken, men det er iallefall noe folk bør tenke over. Om det er VELDIG kaldt der du oppholder disken, eller veldig varmt / solstråle, så pass på å skjerme disken. Det gjelder forøvrig også andre mørke/sorte enheter, som da ikke vil reflektere varmestråler. Terningkast: 5-6 (er litt usikker. Jeg har ingen grunn for å ikke gi den en sekser, men det er jo heller ei et nyvinnende produkt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå