kip Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Hallo! nå er det sånn at jeg skal sette opp en server og 37 maskiner skal benytte seg av denne ( dette kommer til å bli flere maskiner etter hvert..) skal også benytte denne som webserver.. det må også være mulig og boote på nettverkskort... det jeg da lurer på er: *vilket operativsystem??( windows server 20xx eller linux ) *Scsi, seriall? *dual cpu, single cpu Hovedkort? denne er litt vrien for meg! får ikke helt bestemt meg HJelp meg!!! takk for alle svar og tips!! Lenke til kommentar
god_online Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Hei! Når det gjelder hvilket OS du skal velge, har jeg ett råd: hvis ikke lisenskostnader er alfa-omega:bruk det OS'et du/dere har best forutsetning for å kunne administrere. Mange vil selvfølgelig sverge til en Linux-løsning pga. sikkerhet/stabilitet, men Linux kan, uten erfaring være ganske vanskelig å administrere. Dermed blir evnt. sikkerhet/stabilitetsgevinst spist opp hvis den ikke er skikkelig satt opp. Dette gjelder jo selvfølgelig også en evnt. Windows-løsning, men Windows-servere bruker i større grad et GUI til administrasjon, og kan dermed (for mange) være lettere å administrere. En annen fordel med MS(etter mitt syn), er at Active Directory (Windows 2000 Server og oppover), er et godt verktøy til å administrere nettverket på ressursnivå. Foretrekker du en Apache Web-server i stedet for IIS, finnes denne også til Windows... Når det gjelder hardware-biten, er det flere faktorer som spiller inn, bl.a. budsjett. SCSI er den løsningen som passer best i et server-miljø. Diskene er en del dyrere, men du får til gjengjeld en raskere, mer stabilt disksystem og har mulighet til f.eks. "hot-swapping". Når det gjelder S-ATA, er disse diskene veldig ferske på markedet og nokså uprøvd i server-sammenheng mht. stabilitet. Hvis du skal spare penger, ville jeg heller gått for en ATA-RAID-løsning. Dual-CPU, gir selvfølgelig en kraftigere server, men det koster også en god del mer. Du kunne f.eks. kjøpt et Dual-HK, men kun 1 CPU i første omgang Som en fil/webserver som skal betjene kun 37 maskiner, ville jeg (hvis jeg måtte velge) brukt pengene på RAM i stedet. Så mye som mulig.... Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå