Gå til innhold

Feil på dc/dc krets...


Anbefalte innlegg

Har prøvd å lage denne: http://zapour.student.utwente.nl/schijf/sc...MAX629_DCDC.gif kretsen, men da jeg skulle koble det opp i dag, funket det ikke så bra.

 

Etter 1/2 minuttskjøring, hvor jeg målte 5 volt potensiale mellom strøm inn og jording, men 0 mellom Vout og jord (i stedet for -24, som det skulle være), begynte induktansen å ryke og til slutt ta kvelden. Avvikene jeg har gjort fra kretsen er å bruke tre motstander i parallell på R2 og to i paralell og en i serie med disse i R3. Verdiene til disse ligger innenfor 1% av tegningen. I tillegg var det nærmeste jeg kom 2 Ohm for R1 1.8 Ohm.

Noen idéer om hva som kan være galt ? Kondensatoren er den som står vertikalt i øverste delen av bildet, man kan se at den er svartbrent.

 

http://www.stud.ntnu.no/~andreani/bilder/c...on_DSCF0102.jpg

http://www.stud.ntnu.no/~andreani/bilder/c...on_DSCF0103.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med brent C5 så er det første som slår meg at du kan ha satt den feil vei. Ellers er det jo endel som kan gå bli feil å et slikt vero-board. Tegnet du opp kretsen på "vero-board-format" før du koblet den? Hvis ikke anbefaler jeg å gjøre det. Pass på at du har brudt alle baner som må brytes (sjekk at de er brudt godt nok).

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke direkte hva som er galt, men du kan jo prøve å lodde komponentene på riktig side av kortet. Jeg tror også at R1 ikke skal ha verdien 2 Ohm, siden det står 2 E på kretstegningen.

 

1% betyr at type motstand som brukes har 1% nøyaktighet. Du har målt?

 

Jeg tror også at du burde ta et kurs i lodding, da loddingen din kan være grunn til at kretsen ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke direkte hva som er galt, men du kan jo prøve å lodde komponentene på riktig side av kortet. Jeg tror også at R1 ikke skal ha verdien 2 Ohm, siden det står 2 E på kretstegningen.

 

1% betyr at type motstand som brukes har 1% nøyaktighet. Du har målt?

 

Hehe, det funker vel for så vidt å lodde på begge sider, men men.

E står så vidt jeg vet for Ohm, brukes i hvert fall bl.a. på motstandspakka jeg kjøpte. Siterer også han som lagde kretsen:

The 2E stands for 2 ohm, so R1 is a 2 ohm resistor."

 

Når det gjelder den blåste komponenten, er det L1, ikke C5 (jeg skrev "induktansen"). C5 står riktig vei. Så vidt jeg vet er ikke spoler polariserte, magnetfeltet deres står vel normalt på komponenten ?

 

Hva motstandene R2 og R3 angår, så måtte jeg her selvfølgelig koble i parallell for å oppnå riktig motstand, da disse verdiene ikke var i noen standardserier jeg hadde for hånden. Disse er 2% motstander, men koblet i parallell blir variansen redusert til 1% eller mindre.

R3 er 38 kOhm, og R2 klarte jeg bare å lage til 733kOhm, men denne styrer bare utspenningen, og kan som skjemaet sier velges fritt.

 

Loddinga som er mest sketsjy er vel den for ic'en, det var vanskelig å lodde fast forlengere på de ultrasmå bena, så jeg får gå over det en gang til.

 

Skal uansett tegne opp kretsen og se om det kan være noe feil, men tror ikke det...er litt skeptisk til de ledningene dog, napset ut av en gammel lptkabel, de virka litt "crispy".

Lenke til kommentar

Du er klar over at når du kopler motstander i paralell så synker motstanden, ikke toleransen?

 

(f.eks. 3stk. 100Ohm i paralell gir total motstand på 33.3333Ohm)

 

Ellers burde du ha stappa komponentene på den andre (den riktige) siden av veroboardet :)

Lenke til kommentar
Du er klar over at når du kopler motstander i paralell så synker motstanden, ikke toleransen?

 

(f.eks. 3stk. 100Ohm i paralell gir total motstand på 33.3333Ohm)

 

Ellers burde du ha stappa komponentene på den andre (den riktige) siden av veroboardet :)

 

Øh..ja ? Som sagt måtte jeg først og fremst koble i paralell for å få riktig motstand (fordi disse ikke finnes i seriene mine), men også variansen synker når du kobler i parallell.

På R2 har jeg 3*2.2 Mohm i paralell => 733 kOhm.

På R3 er det vel 2*68Kohm i paralell + 1 en 3.9 i serie => 37.9 kOhm.

Lenke til kommentar

Hehe, det funker vel for så vidt å lodde på begge sider, men men.

 

Jaja, men det ser mye ryddigere ut å lodde på riktig side! :wink:

 

Loddinga som er mest sketsjy er vel den for ic'en, det var vanskelig å lodde fast forlengere på de ultrasmå bena, så jeg får gå over det en gang til.

 

Det kan være at du rett og slett har svidd istykker max-kretsen. Kjøp en sokkel, lodd på, sett på IC. Integrerte kretser tåler ikke mye varme, ei heller statisk elektrisitet. Du sa at du slet med å lodde på denne kretsen; når du knoter lenge med loddebolten på en slik krets, vil den rett og slett svis av. Ved å bruke sokkel, blir det også lettere å bytte om kretsen dør av uante grunner senere.

 

Når jeg nå ser nærmere på bildet ditt, så er det ganske sikkert at du har svidd av max-kretsen i loddingen. Har du kjøpt en for overflatemontering? Da er det i hvert fall ikke rart uIkke gjør det, det er kun lurt hvis du har utstyr til det og et ferdig etset kretskort.

 

Skaff deg også antistatisk matte når du driver med IC-er, da disse som sagt ikke tåler statisk elektrisitet.

 

Konklusjonen er:

Du har sannsynligvis drept makskretsen ved å eksponere den for loddeboltens farlige varme for lenge!

Lenke til kommentar

 

Det kan være at du rett og slett har svidd istykker max-kretsen. Kjøp en sokkel, lodd på, sett på IC. Integrerte kretser tåler ikke mye varme, ei heller statisk elektrisitet. Du sa at du slet med å lodde på denne kretsen; når du knoter lenge med loddebolten på en slik krets, vil den rett og slett svis av. Ved å bruke sokkel, blir det også lettere å bytte om kretsen dør av uante grunner senere.

 

Når jeg nå ser nærmere på bildet ditt, så er det ganske sikkert at du har svidd av max-kretsen i loddingen. Har du kjøpt en for overflatemontering? Da er det i hvert fall ikke rart uIkke gjør det, det er kun lurt hvis du har utstyr til det og et ferdig etset kretskort.

 

Hm, ja, mulig dette, da ville vel i så fall +5 volt gå direkte til de to kapasitansene, ladet disse, disse ville brutt, og strømmen ville gått til spolen og helt ned til D1, som vel ville sluppet strømmen til jord igjen.

 

Antar at C1 og C5 lades opp etter et millisekund, så da fungerer de vel som brudd i kretsen => hvis ic'en også bryter så vil all strømmen gå igjennom spolen, som fungerer som kortslutning ved konstant strøm.

Men hvis dette skjedde etter kun 0.001 sek elns, hvorfor tok det hele 30 sekunder før den røk ?

 

Men med "overflatemontering" antar jeg at du mener at bena står parallellt med ic'ens overflate ? I så fall; ja, men dette er også den eneste versjonen man får tak i.

Forøvrig er det en drøss med folk som har loddet forlengere på samme måte i denne tråden, se bl.a. bildet nederst:

http://zapour.student.utwente.nl/schijf/fo...17b59babfc773d5

 

Så det burde gå. Tipper jeg brukte 10 (usammenhengende) sek med loddebolt pr. ben + tida for å feste den til kretskortet, er dette for mye ? Har bare 15W loddebolt. Hvor mye tåler ic'en i så fall, sånn ca. ?

Lenke til kommentar

Skal vel vanligvis være max 3sek. på hver komponent? Selv bruker jeg mellom 1-2 pér loddepunkt. (Elektronikklodding)

 

Husk også på at når du lodder på IC'er (og andre kretser med flere ben) at du tar litt pause mellom hvert ben så den ikke blir varmeskada.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal vel vanligvis være max 3sek. på hver komponent? Selv bruker jeg mellom 1-2 pér loddepunkt. (Elektronikklodding)

 

Husk også på at når du lodder på IC'er (og andre kretser med flere ben) at du tar litt pause mellom hvert ben så den ikke blir varmeskada.

 

Ok, nå har jeg lagd en ny versjon av kretsen, men samme greia skjedde denne gangen, men nå langt raskere, induktansen røk etter ca. 0.5 sekunder.

Begynner å lure på om jeg skal ha en effektinduktans i stedet for en mini-drossel (klarer bare 200mA, i motsetning til ca. 1500 mA for radiell effektdrossel), ser ut som om det er noe slikt fyren som har lagd den originale kretsen har brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...