Gå til innhold

Trenger litt hjelp til vurdering av kamerasystem (landskaps- og naturfoto samt makro)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

Jeg må først og fremst få takke for all respons så langt.

Jeg hadde ikke forventet så mange svar på så kort tid.

Når det gjelder forumtråden og mine spørsmål ser jeg det hele har utviklet seg til en diskusjon rundt Sony og Olympus. Jeg altså ikke bestemt meg for kamerasystem enda.

I utgangspunktet ønsker jeg heller å vinkle denne forumtråden litt annerledes, ved å få en diskusjon rundt objektivene og hvilke alternativer de forkskjellige kamerasystemene (med LiveView) tilbyr. Mitt behov er som tidligere nevnt natur- og landskapsfotografering samt makro.

Av det jeg har funnet ut selv, ser FourThirds henger litt etter med tanke på alternative objektiver i de nevnte klassene, dvs. utvalget er ganske begrenset. Men det kan være de få alternativene som eksisterer er gode nok.

Jeg ser både fordeler og ulemper ved de ulike kamerasystemene, men jeg holder foreløpig en knapp på enten Olympus eller Sony. Men jeg er i tillegg blitt ganske positivt overrasket over Pentax i en rekke tester og sammenligninger. Ulempen er at det kun er Pentax K20D som har LiveView. Er det noen som vet om Pentax kommer med en rimeligere modell med LiveView etter hvert?

Hvordan fungerer egentlig LiveView systemene på Pentax K20D og Nikon D90 i forhold til Olympus og Sony?

Til slutt, hva er den store forskjellen mellom Sony Alpha A300 og A350?

Slik jeg har forstått har A350 fått en ny og forbedret sensor, samt flere megapiksler.

Antall megapiksler bryr jeg meg ikke særlig om, men dersom A350 har andre fordeler i forhold til A300 er kanskje det et bedre valg? Hvilket av de to stiller sterkest når det kommer til dynamisk omfang, skarphet og billedkvalitet? Jeg er klar over at objektivet har stor betydning her, men på generell basis kan man vel trekke en konklusjon?

Lenke til kommentar

A3x0 kan vippe skjermen opp og ned. Kjøper du et dyrere kamera, E-3 fra Olympus har du skjerm som vipper i alle retninger.

Men i budsjettklassen er det dessverre bare Sony som har sett logikken i en slik løsning.

(Ikke slik å forstå at det er synd å måtte kjøpe et Sony-kamera, men at det ikke er å få fra andre produsenter. :))

Lenke til kommentar

Sony A350 har fått en ny sensor i forhold til A300; og den har flere megapiksler. Men om det er en forbedring kan diskuteres. A300 har en 10MP sensor; er vel den samme som finnes i A200.

Det er vel den eneste forskjellen.

Når det gjelder opptikk, så er kit-zoomene til Olympus blandt de bedre; men Sony sin 18-70mm er det delte meninger om - noe som tyder på store variasjoner i produksjons-kvalitet. Da kan nok en Tamron 17-50mm f/2.8 være et bedre alternativ.

Olympus har en ny, rimelig vidvinkel-zoom (9-18mm) som vil passe til landskap. For Sony så er alternativene Sigma 10-20mm eller Tamron 10-24mm. Sistnevnte er såpass ny at vi ikke har sett noe tester av den enda; men den virker lovende.

På macro siden så har Olympus en 50mm som har fått mye skryt. Et annet alternativ er Sigma 150mm f/2.8 Macro. Samme Sigma fåes også til Sony. Der er det to andre alternativer som kan vurderes: Sigma 105mm f/2.8 eller Tamron 90mm f/2.8

Tom

Lenke til kommentar
Jeg glemte å ta med et siste punkt:

Er det kun Sony Alpha A300 og A350 som har vippbar/vridbar skjerm?

Det kan være en fordel ved makrofotografering i enkelte sammenhenger..

Helt enig i at vippbar skjerm er en stor fordel ved makro. Som flere har nevnt har Sony A300 og A350 denne muligheten, men ulempem med Sonys Live View er at du ikke får 100% søkerdekning. Du vil også få speil som hopper opp og ned selv om du bruker Live View, og dermed en viss fare for vibrasjoner. Det er forøvrig en ulempe som de deler med flere andre kameraer, om det er viktig for deg eller ikke må du nesten avgjøre selv. Fordelen med Sonys Live view (i tilegg til vippbar skjerm) er at autofokusen er raskere en konkurrentene i med Live View. Det er en fordel for insekter osv som flytter seg, for statiske motiv spiller det liten rolle.

Som noen nevnte er det flere modeller som har vridbar skjerm. Olympus E-3 og Panasonic L10 går et skritt videre med skjermer som kan dreies i alle retninger, noe jeg foretrekker selv om Sonys løsning fungerer OK så lenge du ikke skal ha kameraet på høykant. Begge disse modellene slår forøvrig speilet opp og ned når du tar bilde, selv om du bruker manuell fokus eller kontrasbasert AF (på L10). Modeller som ikke gjør dette er noen fra Canon, muligens noen fra Nikon (ikke sikker) og muligens siste generasjon fra Olympus (E-520), men igjen er jeg ikke sikker.

En modell som ikke har speil og som kanksje er verdt å tenke på er Panasonic G1 som har utbyttbare objektiver, men dette er første generasjon av en ny serie (ikke speilrefleks) og det er for eksempel dårlig med optikk som fungerer med dette foreløpig. Ikke er det i butikkene ennå heller. Olympus har forøvrig vist en ny modell som havner mellom E-520 og E-3, og den vil ha skjerm som kan vris i alle retninger. Lanseringstidspunkt er ukjent, og den er neppe i butikkene før langt ut i neste år.

Lenke til kommentar
Siste generasjon fra Olympus kan bruke kontrastbasert AF og vanlig, fasebasert AF, der speilet flippes ned for AF, før det igjen vippes opp. Det er tregt, men fungerer.

Men slår speilet ned og opp selv ved kontrastbasert AF på E-520? PÅ E-510 gjorde det det selv ved manuell fokus. Et eller annet med at samme mekanisme som håndterer både speil og lukker.

Lenke til kommentar

Her er en forklaring til liveviewen på Sony A300/350:

http://www.sony.net/Products/dslr/a300/features.html

Og scroll ned på denne siden for å se på forskjellene mellom A300 og A350:

http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alp...0/verdict.shtml

Stort sett er forskjellen A350 mer pixler(detaljer/kan croppe mer), lavere hastighet og mer støy + at du må ha bedre optikk for å utnytte pixlene

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

I løpet av de siste to ukene har jeg vært innom noen fotobutikker for å se litt på de to aktuelle kamerahusene (Olympus E-520 og Sony Alpha A300), samt forhørt meg flere ansatte i forskjellige fotobutikker. Av disse to kameraene må jeg innrømme at jeg ergonomisk og kvalitetsmessig synes Olympus er hakket foran. Sony virker litt mye ”plastikk fantastikk”, i tillegg var det noe med ergonomien jeg ikke helt likte. Blant de ansatte i ulike fotobutikker var det utelukkende Olympus som ble anbefalt foran Sony, uten at det har noen betydning for min del.

Jeg fikk i tillegg anledning til å se litt på Canon EOS 40D og Nikon D80 som hadde overraskende bra ergonomi sammenlignet med Olympus E-520 og Sony Alpha A300.

Jeg har egentlig litt lyst til å vente på Olympus E-30, selv om indikasjonene tilsier at prisen blir STIV!

På en annen side har Japan Photo ganske så gode priser på Olympus E-520 nå for tiden.

Ulempen med E-520 slik jeg ser det, er at LiveView blir ganske begrenset (ubrukelig) når skjermen ikke kan vippes eller roteres, da kan like gjerne søkeren benyttes i stedet. Der har Sony Alpha A300 er klar fordel!

Lenke til kommentar
Hei igjen!

I løpet av de siste to ukene har jeg vært innom noen fotobutikker for å se litt på de to aktuelle kamerahusene (Olympus E-520 og Sony Alpha A300), samt forhørt meg flere ansatte i forskjellige fotobutikker. Av disse to kameraene må jeg innrømme at jeg ergonomisk og kvalitetsmessig synes Olympus er hakket foran. Sony virker litt mye ”plastikk fantastikk”, i tillegg var det noe med ergonomien jeg ikke helt likte. Blant de ansatte i ulike fotobutikker var det utelukkende Olympus som ble anbefalt foran Sony, uten at det har noen betydning for min del.

Jeg fikk i tillegg anledning til å se litt på Canon EOS 40D og Nikon D80 som hadde overraskende bra ergonomi sammenlignet med Olympus E-520 og Sony Alpha A300.

Jeg har egentlig litt lyst til å vente på Olympus E-30, selv om indikasjonene tilsier at prisen blir STIV!

På en annen side har Japan Photo ganske så gode priser på Olympus E-520 nå for tiden.

Ulempen med E-520 slik jeg ser det, er at LiveView blir ganske begrenset (ubrukelig) når skjermen ikke kan vippes eller roteres, da kan like gjerne søkeren benyttes i stedet. Der har Sony Alpha A300 er klar fordel!

Kjøper du ett batteri/vertikalgrep til A300/350 så blir grepet adskillig bedre, det er vel fler A300 og A350 til salgs på finn og foto.no, helt ned i 3000,-

Så hvis du bruker ca 1500 på ett batterigrep ved siden av så blir det en helt annen grepssituasjon.

Og hvis du trenger objektiver, så er det utrolig mye å få tak i brukt til Sony, Minolta og 3-part helt fra 1984. Du kan få macroobjektiver til Minolta, som og passer Sony til en mye billigere penge og kvalitet enn de nye Sigmaene og Tamronene

Sjekk ut http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Og grunnen til at Olympus kanskje foreslås av ansatte i fotoforretninger er vel at det har vært lenger i markedet, og at de ikke har oppdatert seg på den siste utviklingen og tester.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Hva med en brukt E-330? Ligger en på foto.no nå til 2000 med standardlinse. Da får du både vridbar skjerme som A-300/350, live view med autofokus, igjen som A-350 og Live View med hovedsensoren (uten autofokus).

Riktignok tre år gammel modell og bare 7.5MP, men du kommer i gang til en relativt lav kostnad og kan vurdere E-30 når den blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Vel, er liveview viktig så er nok A300 et bedre valg enn E-330. Den modellen har så mange svakheter i forhold til dagens modeller mtp høy iso og slikt som er viktig når du ikke har antishake, og har tenkt å fotografere med liveview på frihånd. Men det er jo såpass billig at jeg ville vurdert det selv, i og med at jeg har Olympus i familien fra før. Men som startpakke for en uten tilgang til finfin optikk vil jeg kun anbefale det alternativet hvis du ser på pengene, for 2k er det det definitivt verdt.

Lenke til kommentar

Nok en gang takk for mange meninger, ytringer og svar.

Jeg blir nok ikke til å kjøpe et ”backup” kamera i mellomtiden, da kan jeg like gjerne benytte det digitale kompaktkameraet jeg per i dag har (Panasonic Lumix DMC-FZ50) i mellomtiden.

Olympus E-330 blir nok heller ikke aktuelt.

Karabin:

Jeg har ingen planer om å kjøpe vertikalgrep med det første.

Jeg synes den totale kvalitetsfølelsen på Sony A300 er noen hakk under Olympus E-520 i tillegg til at jeg synes grep/ergonomi er bedre på E-520. Men det er klart skjermen og LiveView kanskje er noen hakk bedre på A300. Men personlig foretrekker jeg nok E-520.

Jeg tror jeg skal lytte til PMnormal denne gangen, og heller avvente situasjonen til E-30 kommer og prisene (forhåpentligvis) prisen faller litt.

Når den tid kommer, og dersom E-30 ikke innfrir forventingene kan det være jeg må gå ett steg tilbake og heller revurdere behovet for LiveView, for deretter å ta en nærmere titt på andre aktuelle kandidater fra Pentax, Nikon og Canon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...