Gå til innhold

Trenger litt hjelp til vurdering av kamerasystem (landskaps- og naturfoto samt makro)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg er i den situasjon at jeg nå ser behovet for DSLR.

Jeg har vurdert kjøp av DSLR i lengre tid nå, men det har foreløpig bare blitt med tanken.

Fra før har jeg ganske brukbar kjennskap til andre digitale kompaktkameraer, fra mindre avanserte til de mer avanserte ultrazoom kompaktkameraene i prisklassen tilsvarende et rimelig DSLR.

Jeg har en stund holdt et øye med Olympus E-520 som jeg har litt sansen for.

Men det er ikke bare kameraet, funksjoner og kameragrepet som er av betydning for meg.

Det er minst like viktig (om ikke mer) at kameraet og objektivet gir meg skarpe bilder til en relativt rimelig pris.

I den anledning begynte jeg å se litt på objektiver til de forskjellige kameraprodusentene.

Hovedsakelig er det landskaps og naturfotografering samt makro som interesserer meg.

Derfor kommer jeg trolig til å holde meg til en følgende typer objektiver:

- En normalzoom.

- Vidvinkel (zoom/fastoptikk).

- Makro (litt usikker på hva jeg trenger her).

Jeg har videre forstått det slik at de forskjellige kameraprodusentene har ulik cropfaktor (Olympus 2x, Canon 1.6x, Nikon/Sony/Pentax 1.5x)? Har jeg forstått det riktig at utsnittet ved følgende brennvidder vil tilsvare det samme?

Olympus: 18mm x 2 = 36mm

Canon: 22,5m x 1,6 = 36mm

Nikon/Sony/Pentax: 24 x 1,5 = 36mm

Merk at disse kun var ment som et eksempel.

Prisen på kamerahuset er en ting, men prisene på objektiver kan variere en del.

Jeg har gjort noen enkle prissammenligninger og for meg ser det tilsynelatende ut til at Olympus FourThirds har et mindre utvalg av objektiver, i tillegg til at prisene på de objektivene jeg trenger kanskje virker noe høyere priset enn tilsvarende for andre kamerasystemer?

Når jeg nå først skal kjøpe DSLR ser jeg for meg et kamera med "LiveView", da jeg i noen tilfeller kan se behovet og fordelen ved makrofotografering. Slik jeg har forstått det ser det per i dag ut til at Olympus har det best fungerende LiveView systemet, stemmer det?

Endret av Nénmacil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle systemene leverer ypperlig optikk. Når det kommer til kitoptikk er det nok Olympus og Pentax som har levert de beste eksemplarene på det, det er vel rimelig ukontroversielt å påstå.

Olympus har en superb vidvinkelzoom i 11-22. Denne er litt dyr sett mot alternativer fra Sigma, og den er heller ikke like vid som Sigma vil være på Canon eller Pentax. Vidvinkelzoomene fra kameraprodusentene er uansett dyre, men gode. Gode vidvinkelzoomer koster til syvende og sist mye penger.

Men 11-22 holder også en helt, helt annen kvalitet enn Sigmas 10-20, den er skarp fra kant til kant, har umerkelig fortegning, nesten ingen CA. Det er en fast 11/2.8 med mulighet til zoom opp til 22mm, for å sitere en bryllupsfotograf jeg har samtalet litt med.

For macro er vel også 35/3.5 noe av det billigere du får kjøpt.

Men vurder alle systemene på lik linje, alle er gode.

Lenke til kommentar

Tre råd:

- Hold forskjellige kamera i hånden og føl hvilket som sitter best.

- Kartlegg hvilke system folk du kjenner har (for byttelåning av objektiver).

- Kjøp brukt om budsjettet ser ut til å sprekke.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha liveview er Sony det beste alternativet, A300 eller A350:

"

the A300/350 are the best tools I have used to date for macro photography. Simply stated, it is a mind blower to use. It saves your back, helps you compose easier, shows your focus point in green brackets whether in manual or autofocus mode, keeps distance from you and jittery subjects (they don't seem to mind a camera so much as a giant human being getting close), helps you shoot in angles you can't even imagine, and helps you nail exposure, all on the first shot. Truly it you haven't tried it yourself, you cannot criticize live view for this application. It simply HAS to be experienced.

"

http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-a300-review

Her har du en lang tråd om samme emne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024182

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Når det hjelder utsnittsberegningene dine, så stemmer de.

Duu sier at Olympus E-520 er noe du kan tenke deg; og det er et godt valg. Passer grepet deg; så har kameraet resten av det du trenger. Det er dog mulig at du finner søkeren noe liten; da bør du vurdere andre alternativer.

Det stmmer at Sony A300 og A350 sin liveview løsningen er blandt det bedre. Men det går på bekostning av en liten søker og dårligere ergonomi. En mer nøytral test av A350 finner du her.

Skal du ha en stor søker og ikke vil bruke for mye penger, så bør du se på Nikon D80 som er priset veldig hyggelig da modellen er på vei ut av markedet. Da bør du velge 18-70mm som kit, og spe på Tokina 12-24mm. Ulemepen er at du da mister liveview.

Tom

Lenke til kommentar

Her er masse uavhengige tester om a300 ( i de fleste tilfeller et bedre valg enn A350)

http://www.retrevo.com/s/Sony+DSLR-A300?rt=oa

Du kan og se på

Olympusen E520 der:

http://www.retrevo.com/s/Olympus-EVOLT-E-5...060ag221/t/1-2/

og Nikon D80

http://www.retrevo.com/s/Nikon-D80-Digital...564ag820/t/1-2/

Som du ser så er Sony A300 og Nikon D80 rangert over Olympus E520

Du kan og se på brukerrating på alle kameraer der:

http://www.retrevo.com/s/Digital+Cameras

Velg digital slrs

Der ser du at alle Sonys entrylevelmodeller ligger innfor de 10 beste kameraene av de 31 mest kjente modellene. A300 på 6.plass og A350 på 7.plass

D 80 kommer på 11. plass og E520 først på 28.plass

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Hva slags site er retrevo? Jeg ser at den linker til en del kjente tester.

De sitene som jeg synes er best er nok dpreview, dcresource og The luminous Landscape. Sistnevnte har ikke så mye tester; der er det mere interessante artikler. Lite Olympus, Pentax og Sony stoff. Cameralabs, Imaging Resource og PtographyBlog er også fornufitge å sjekke ut.

Karabin, hva slags optikk vil du anbefale til A300? Hva er et godt alternativ til 18-70mm; den har er jo veldig variabel i kvalitet.

Tom

Lenke til kommentar

Det var en side jeg fant når jeg lette etter kameratester, vet ikke så mye mer om den enn at den samler tester fra ulike kilder og brukererfaringer.

Det som antagelig er det beste alternativet til kitzoomen er en Tamron 17-50mm F2.8

Sony sine Carl Zeiss er jo gode, men veldig dyre.

Minolta har og noen gode klassikere, som 28-75mm F2.8( men den starter litt høyt)

På Dyxxum er det lett å lete etter kompatible objektiver til Sony, med brukererfaringer:

http://www.dyxum.com/lenses/resultsAdv.asp

Å skrive inn feks zooms i lenstypes, 16mm til 135mm og all manufactures der, vil du finne mange gode alternativer til 18-70en

Alle med over 4 i rating der er stort sett bra objektiver ( skalaen går til 5)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Karabin, a3x0-serien fra Sony er ikke produkter så langt foran konkurrentene i sine klasser at det er forenelig med å fremstille det som et klart overlegent produkt. Det er faktisk bare tull.

Bare viste til hva en samling av tester og brukererfaringer sier.

Det er vel det en må støtte seg til?

Det er vel det mest objektive?

Vist en må rangere ulike modeller, må jo det være måten å få det frem?

Ikke komme med en erfaring eller bare en test fra en side?

Her var det samling av tester og brukererfaringer, og du må jo være enig at det gir det mest korrekte bildet??

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Poenget, Karabin, er at du har en statestikk som er basert på kilder som vanskelig kan systematiseres for å avdekke seriøsiteten bak disse kildene.

En test på et tjekkisk nettsted som kanskje kan sammenlignes med DinSide.no her hjemme vil der veie like tungt som en test hos mer prestisjetunge kamerasider, dpreview og cameralabs for å nevne noen.

Det er en helt upraktisk måte å bestemme seg for et kamera på, siden det faktisk er slik at alle kameraene er såpass gode at ergonomi er mer viktig. Dermed ender vi opp med en ganske grei konklusjon.

Men når du viser til en slik kilde som visstnok viser at flertallet av testene (eller tar jeg feil her?) mener a3x0 er langt bedre enn konkurransen i samme klasse, blir det litt overfladisk. Ikke stol på noen som sier at noe er "best", det er alltid feil i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

trådstarter bør være oppmerksom på at canon's cropfaktor er litt misvisende på grunn av en avrunding. nikon har 1.54, canon har 1.56, i praksis ganske likt utsnitt.

siden makro er aktuelt bør du vurdere hvor mye ekstra det koster å få vr/is med makroobjektiv, siden lys er ett problem med makro.

uansett hvilket system du velger kan du bli fornøyd, den største forskjellen er prisen. skal du ha ok liveview må du velge hus med omhu, eller opp i de dyrere prisklassene.

Lenke til kommentar

Svar til Simon:

Upraktisk måte??

Er det noen som kan prøve absolutt alle kameraer da? Du kan jo ikke finne ut alt på egen hånd?

Slik er det jo med alt i verden, du må jo i viss grad støtte deg til tester og brukererfaringer fra andre.

På denne siden kan du jo gå inn å sjekke brukererfaringer og ekspertuttalelser ( linking videre til dpreview og andre)

Det må jo være den mest objektive rangeringen du kan finne??

Og tester som viser både brukererfaringer og eksperttester må jo være det beste utgangspunktet for videre valg.

A300 vant jo i norsk test i aug nummer av Digitalfoto og, over både E520, D80 og 40D

Og highly recomended i Camera labs http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alp...0/verdict.shtml

Så det er jo ikke som det er tatt helt fra løse lufta alt dette!

Hva bestemmer hva som er best da, Canon 5D er ett kamera og Nikon D50 er ett kamera, er det bare hvordan det kjennes i handa du skal velge etter, eller skal man prøve å finne ut mer om dem???

Jeg skjønner ikke logikken din....

Når noen ber om hjelp til å velge, bør man ikke da vise dem tester??

Skal en kjøpe alle typer vinterdekk hvert år og da og prøve? Eller ta en kikk på testen i Motor?

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

objektivitet eksisterer ikke når det gjelder kameratester, ei heller brukererfaringer.

problemet med vanlige tester er at de vanligvis er subjektive. problemet med brukertester er at det fins irriterende fanboy-er, ignorante idioter som skal forsvare sitt eget kjøp framfor alt, trivelige folk som er fornøyd med alt, OG de som absolutt skal være misfornøyd, samme hva.

det er ikke utstyret som gir resultatene, det er den som står bak kamera.

Lenke til kommentar
Skal en kjøpe alle typer vinterdekk hvert år og da og prøve? Eller ta en kikk på testen i Motor?

Selv om du har kjøpt årets testvinnerdekk til din bil kan det godt hende at dett dekket suger bigtime på min bil...

Teskje: selv om du går for et testvinnende kamera er det absolutt ikke sikkert at alle andre ville være enige. Der kommer bla smak, behag og ergonomi inn...

Trådstarter: lykke til med kamera kjøpet.. :)

Lenke til kommentar
Karabin! Poenget er at du fremstiller saken slik at a3x0 virker som et så mye bedre valg enn andre kameraer fra andre merker at valget er selvsagt.. Det er det ikke.

Det kommer ikke noe konstruktivt ut av det.

Valget er ikke selvsagt,, det finns alltid sjatteringer, men ved en helt generell rangering basert på flest brukere og tester, så kommer Sony bedre ut enn de andre entrylevelkameraene.

Sony A300 faller igjennom hvis kriteriene dine er en kjempegod optisk søker og værtetting.

Men det finner du jo ut ved å lese tester og brukererfaringer.

At noen elitister( som tror de vet bedre enn alle tester og samlinger av brukererfaringer) sier "ikke les tester" er i hvertfall ikke en ledetråd for nye brukere, det er det minst objektive.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Du mener jeg er elitist? :dontgetit:

Dersom du leser hva jeg har skrevet i flere hundre innlegg i dette forumet, vil du se at min generelle holdning er "velg kameraet som passer nevene dine", da alle kamera i dag er så godt som likeverdige innenfor samme markedssegmenter.

Om det er noen objektiv sannhet, noe det selvfølgelig ikke er, må den spinne rundt det faktum at selv om enkelte kamera og systemer har enkelte fordeler, så har de like gjerne ulemper, og er helt likeverdige andre kamera på andre punkter.

Dersom du ikke -må- ha spesielle egenskaper i et kamera er det faktisk ergonomi som teller mest. Et speilreflekskamera er et fotografisk verktøy, og da blir ergonomi veldig viktig for oss som bruker et kamera som et arbeidsverktøy, men det er akkurat like viktig for nybegynnere. Et kamera som ikke passer nevene dine blir gjerne mindre brukt enn et som passer nevene dine.

Om du mener jeg er elitistisk får det være din vurdering, den er riv rablende gal, men det får være din vurdering.

Lenke til kommentar

Tror nok du er en hyggelig kar:)

Det som jeg syns er frusterende er at noen fronter feks D80 eller e520, uten å komme med annet enn sine personlige meninger. Greit at det vises til tester og samlinger av brukererfaringer innimellom, det gjør det lettere for en som skal velge.

Er enig i at håndfølelsen er viktig, men den er en av mange ting, og hvordan skal du vite noe om den på forhånd, hvis du ikke leser tester og erfaringer?

Da kan det jo hende du ikke vet en gang hva du skal prøve. Og prøver kanskje bare i en butikk, og går da kanskje glipp av den fantastisk følelsen en Olympus gir ;) Bare fordi du ikke viste om den, og bare prøvde det utvalget som var i akkurat den butikken.

Mest mulig informasjon gir mulighet til det beste valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...