Myheartisinjail Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Er ei jente som nå kan tenke meg og ta meg utdannelse for å få bedret økonomi og bli av større interesse for jobbmarkedet. Også få egenutvikling for å forstå mennesket og dems handlinger bedre, og eventuelt kunne gi bedre rådgivning. Har fullført videregående, idrettslinje, men har kun kompetansebevis da jeg strøk i 3 fag. Kunne tenke meg å arbeide med sportslige aktiviteter, hobby arbeid, dyr, friluftsliv og bringe glede i hverdagen for disse. Er meget interessert i psykologi, litt pedagogikk og kommunikasjon. Har lyst å arbeide med ungdom eller folk i alder ca 18-40 år.. Eventuelt barn fra 10-18 år. Som kanskje har hatt en vanskelig barndom/ungdomstid og sliter fremdeles litt med å eventuelt tilpasse seg hverdagen eller livet generelt. Lurer litt på hva tilbud man har som går under slike utdannelser. Er redd for at utdannelse kan bli hardt for meg i og med jeg har lærevansker, konenstrasjonsproblemer i skolesituasjon og er under normalt lærenivå av hva elever normalt klarer etter å ha tatt forskjellige WEIS (Wais) tester fra BUP. Har også hatt oppfølging på ungomdsskole, og hele videregående med ekstra innlæringstimer, enkelte ganger privat lærer i eget klasserom med tilpasset lærestoff... Har tenkt på Sosionom, barne og ungdomsarbeider eller gymlærer, finnes det annet som passer interessene mine? Og har lest litt om dem forskjellige jeg nevner ovenfor, men forståelsen av forskjellene på feks en sosionom og barne og ungdomsarbeider og hvor man kan jobbe har jeg litt problemer med å sett meg litt inn i.. Har noen noe forslag på hva som kunne passet disse interessene jeg har til type utdannelse? Er det andre utdannelser som passer innenfor interesseområdene mine enn Sosionom, barne og ungdomsarbeider eller gymlærer? Må jeg for eksempel ha gått helse og sosialfag for å kunne starte på disse utdannelsene.. ? (Må også vurderes innen vanskelighetsgrad.) Takk på forhånd om noen gidder å ta seg tid til å svare . Endret 24. november 2008 av Myheartisinjail Lenke til kommentar
1503 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Barne -og ungdomsarbeider er vel et fagbrev man kan ta på videregående, og dersom du har brukt opp alle årene dine på videregående kan det være litt styr å få tatt det (men det er absolutt mulig). Sosionom -og gymlærerutdannelsen kan du ta på høgskole. For å komme inn på høgskole eller universitet må du ha studiekompetanse. Altså må du ta opp de tre fagene du strøk i, eller få studiekompetanse gjennom 23/5-regelen. Når du runder 25 år kan du også søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Dersom du har læringsvansker kan det være en idé å studere deltid, samt be om hjelpemidler, ekstra tid på eksamen osv. Alle universiteter og høgskoler skal tilrettelegge for spesielle behov, men det er selvfølgelig begrenset hvor mye de kan tilrettelegge også. De kan ikke endre pensum for deg selv om du synes det er for vanskelig. I tillegg må du vurdere om du kan komme inn på høyere utdanning med karakterene dine fra videregående. Poenggrensene for de ulike studiene ligger her. Endret 31. oktober 2008 av 1503 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå