JFM Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Hei. Jeg har en Sony w810i. Det starta med at jeg kjøpte den for ca 2,5 år siden. Siden da har jeg hatt jevne problemer med at telefonen plutselig skrur seg av. De fleste gangene har det vært andre ting i tillegg f.eks at den ikke holder på strømmen. 3. gang den ble sendt inn valgte selger å bytte telefonen ut med en ny, identisk telefon. Fikk da beskjed at garantien starta på nytt. Denne "nye" har vært inne to ganger. Og nå har den begynt å skru seg av igjen. Alt fra 0-10 ganger i uka. Tror jeg skal levere den inn igjen. Jeg regner med at siden dette i teorien er 3. gang jeg leverer den inn så kan man oppheve kjøpet. Stemmer det? Hva ville du gjort i dette tilfellet? Jeg har vell lov å heve kjøpet? En annen ting er at selgeren er Electronics. På hjemmplassen min er de litt useriøse. F.eks så vet jeg at de kommer til å prøve seg med at jeg ikke har garanti, og er ganske sikker på at de vil spille dum når jeg nevner 5. års reklamasjonsrett. Hva skal jeg gjøre da? Kan noen komme med en kilde som sier dette med 5. års reklamasjonsrett, slik at jeg kan skrive ut og ta med til dem? Endret 31. oktober 2008 av JFM Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg tror det er sånn at man kan heve kjøpet etter å ha hatt den tre ganger på reparasjon, ja. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 3 ganger for samme feil, ikke bare 3 tidligere service. Og etter at garantien har gått ut, er det ikke bare bare og få reklamert på den lenger, det er værtfall min erfaring Lenke til kommentar
JFM Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) 3 ganger for samme feil, ikke bare 3 tidligere service. Og etter at garantien har gått ut, er det ikke bare bare og få reklamert på den lenger, det er værtfall min erfaring Den har vært de gangene på reperasjon for samme feil+ at det også har vært andre feil i tillegg de gangene. Kan flere bekrefte at jeg kan heve kjøpet? Vil bar være 100% sikker på at jeg har "loven" på min side Dersom jeg hever kjøpet, har jeg rett til å få alle pengene mine tilbake? Endret 1. november 2008 av Skagen Flettet to innlegg. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Garanti skal ikke ha noe med denne saken å gjøre. Garanti er noe produsenten selv kan velge om de vil ha, mens reklamasjonsrett er en forbrukerrett her i Norge, dvs lovfestet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Du har har 5 års reklamasjonsrett på telefonen, men en høyesteretsdom har sagt at forventet levetid på en telefon er 3-4 år. I praksis vil det si at hvis telefonen slutter å virke når den begynner å nærme seg 4 år så vil du ikke få reparert den gratis. Samme som feks en banan som har 2 års reklamasjonsrett, men det er ikke en mangel at den begynner å bli brun etter 3 uker. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Du finner loven her Du kan heve kjøpet/be om omlevering dersom samme feil oppstår for 3.gang. Selger har kun 2 avhjelpsforsøk, det vil si at de kun kan sende den inn til reprasjon 2 ganger. Den 3.gangen skal de kun konstatere om det er feil, og om det er brukerforskylt, og så gi deg nytt produkt, eller heve kjøpet. Husk at du hele tiden mens telefonen er inne til reprasjon, har krav på lånetelefon. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Husk at du hele tiden mens telefonen er inne til reprasjon, har krav på lånetelefon. Sett i forhold til ditt behov for en lånegjenstand og kostnaden det koster selger å gi deg lånegjenstand. Så det gir ikke automatisk krav på lånetelefon. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Snakkes med butikken på telefon i dag. mannen sa at han ikke trodde jeg hadde 5års reklamasjonsrett fordi telefonen ble kjøpt før dene loven kom. Stemmer det han sier? Telefonen ble kjøpt for litt over 2 år siden Endret 4. november 2008 av JFM Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 ..."fordi telefonen ble kjøpt før dene loven kom." ---------- Da mener jeg han er heelt på jordet,for dette er ikke en lov,men en fortolking av Forbrukerkjøpsloven,og den kom i 2002... Lenke til kommentar
havfal Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det selger tenker på er at det ikke ble slått fast i høyesterett at en mobiltelefon har reklamasjonsfrist i fem år før etter kjøpet av W810en ble gjennomført. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det selger tenker på er at det ikke ble slått fast i høyesterett at en mobiltelefon har reklamasjonsfrist i fem år før etter kjøpet av W810en ble gjennomført. Og forskjellen blir? Dommen baserer seg like fult på samme regler, telefonen ble bare kjøpt mens en hadde FTU sin tolkning, ikke høyestrettspraksis på saken. Jeg forstår ikke hvor du vil med det du skriver. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Det selger tenker på er at det ikke ble slått fast i høyesterett at en mobiltelefon har reklamasjonsfrist i fem år før etter kjøpet av W810en ble gjennomført. Og forskjellen blir? Dommen baserer seg like fult på samme regler, telefonen ble bare kjøpt mens en hadde FTU sin tolkning, ikke høyestrettspraksis på saken. Forskjellen blir selvfølgelig ingen ting, og selger tar helt feil. Glemte å legge til det Jeg forstår ikke hvor du vil med det du skriver. Jeg tror bare jeg prøvde å forklare hva selgeren prøvde å si til kunde i butikken. At dommen i høyesterett ikke hadde tilbakevirkende kraft, men det har den. (Jada. Dette var utrolig dårlig skrevet.) Endret 5. november 2008 av strek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå