Gå til innhold

Linux server, php, mysql

Anbefalte innlegg

Tenkte å installere linux på en gammel Pentium 120 og kjøre hovedsakelig php og mysql.. Hadde vært morro å fått til en webserver også, men tviler på om chello tillater det..

Hvilken distro vil dere anbefale? Jeg har sett på Trustix, Slackware og Clarkconnect...

Stemmer det at Clarkconnect må ha to nettverkskort?

Serveren vil være koblet i lan og jeg tenkte å bruke ssh til å kjøre mysql fra arbeidspc'en min..

Takker for tips og veiledning til hvordan jeg skal sette dette opp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har personlig ganske god erfering med slackware og debian.

Det letteste å begynne med er vel slackware. Så slepper du all apt-get i debian.

Vil heller anbefale å begynne med Debian, så kan du bruke apt-get!

Jeg har en P133 med php, mysql, web, mail og ftp hos chello. Det fungerte en stund å bruke både port 21, 25 og 80, men de sperret det etterhvert. Ringte dem og da sa de at det var fordi folk ikke skulle kjøre servere hjemme. Men det er jo bare å bruke en annen port da....

Lenke til kommentar
Jeg har personlig ganske god erfering med slackware og debian.

Det letteste å begynne med er vel slackware. Så slepper du all apt-get i debian.

merkelig...... De folka jeg kjenner i Norwegian Linux Community sverger til alt annet enn Slackware, p.g.a. det elendige systemet......

Lenke til kommentar

Suse linux er den mest avanserte for de som ikke har noe peilig fra før!

Og har du peiling så velger du bare expert mode.

Jeg bruker version 8.0 selv og du kan bruke serveren din fra du er ferdig med å instalere. den setter opp ting fra deg...

Lenke til kommentar

Kjipe saker med rettighetene til chello..

Jeg har ikke så mye plass på maskinen og kommer ikke til å kjøre X.

Hadde vært greit med en distro som er lett å sette opp uten vindusbehandler.

Dette har ikke noe med linux å gjøre.. men hvilken type harddisk kan jeg oppgradere med? Det er en Pentium 120 fra 1996 eller noe.

Lenke til kommentar
Tenkte å installere linux på en gammel Pentium 120 og kjøre hovedsakelig php og mysql.. Hadde vært morro å fått til en webserver også, men tviler på om chello tillater det..

Hva i all verden skal du med php og mysql uten en webserver? At chello stenger port 80 betyr at den enten kun fungerer lokalt, eller at du må sette den på en annen port for at omverdenen skal få kontakt med den.

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal du med php og mysql uten en webserver? At chello stenger port 80 betyr at den enten kun fungerer lokalt, eller at du må sette den på en annen port for at omverdenen skal få kontakt med den.

Planen var å kjøre det lokalt ja.. i forbindelse med skolearbeid o.l.

Lenke til kommentar
Stemmer det at Clarkconnect må ha to nettverkskort?

Det er vel bare hvis du skal bruke den som ruter, antar jeg.

Clarkconnect har "standalone" mode også.

Eneste problemet jeg har hatt med CC i standalone-mode er når den sto hjemme på ISDN-linja; og når Internett var nede begynte CC'en å klusse.

Er en av daemonene som pinger clarkconnect.org, og hvis den får problemer med nettverket (ikke kommer frem), så restarter'n nettverkskortet...

Lenke til kommentar

Høres bra ut.. jeg har dette hovedkortet som støtter max 8,4GB. Disken som står i nå er på 1,2GB. Fant linux wd80gb disken din under installasjonen eller satt du den inn etterpå?

Så over til linux.. Hvilke cder trenger jeg for å installere Debian som server? Jeg gidder ikke laste ned alle (syv?)..

RH 8.0/9.0 da.. er det bra å kjøre server med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...