Gå til innhold

Hvorfor gikk 3Dfx konkurs?

Anbefalte innlegg

Litt merkelig spørsmål det her, men satt og plundret på det på bussen her forleden :D

Vi husker jo alle 3Dfx og deres Voodoo kort med Glide etc :) Det var tider det. Husker jeg hadde to Voodoo 2 kort i maskinen koblet sammen..hehe. Uansett; Hvorfor gikk dette firmaet konkurs? Jeg trodde liksom Voodoo kortene hadde total markedsdominans på den tiden. Og 3d kort startet jo å komme skikkelig i vinden akkurat da de satt kroken på døren.

Noen som har noen vettuge svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det var av flere grunner. Det ene var vel at de plutselig skulle begynne å produsere kortene sine selv. I tillegg var de altfor sent ute med Voodoo5 mens nVidia spyttet ut nye kort omtrent hver 6 måned som var like bra om ikke bedre.

Vet ikke om dette er hele grunnen men det er vel en del av den..

Lenke til kommentar

3dfx gikk vel aldri konkurs, men ble kjøpt opp av Nvidia. I basis var årsaken at Voodoo3 skuffet opp mot TNT og etter hvert kommende TNT2. Voodoo5 ble nakkeknekkeren -- selv om det på en del områder matchet GeForce2 GTS, ble det for dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg tror en av grunnene til at 3dfx gikk konkurs var at de siste kortene de lagde, Voodoo 5 5500, kostet mye å lage på grunn av sin to-prosessors-arkitektur. Kortet hadde dårligere ytelse enn GeForce2 GTS i de fleste tilfeller og GTS var antaglig mye billigere å produsere i tillegg. Kortet kom også alt for seint ut på markedet. Fireprosessorskortet Voodoo 5 6000 ble kansellert rett før 3dfx gikk konk, noe som vel egentlig ikke gjorde så mye siden GeForce2 Ultra aldri ville hatt problemer med å knuse det prismessig.

Lenke til kommentar

3DFx gikk aldri konkurs, det var snakk om deling til og begynne med, men avtalen gikk i grus, dermed kjøpte nVidia opp 3Dfx navnet og masser av ide'ene de hadde, blandt annet GeForce FX har masser av teknologi som var laget, og patentert av 3Dfx.

det er fremdeles ett parr av de som arbeidet i 3Dfx som har hatt planer om og lage et 3Dfx Gold.

altså en GeForce killer slikt jeg har hørt...men slikt som BitBrothers, så har også disse hatt problemer med og skaffe seg finansiering til og starte opp nytt fabrikk annlegg siden dette ikke er helt billig.

(nVidia har vel super pc'er til 150.000.000,- nkr for og teste og designe framtidens skjermkort)

Lenke til kommentar

Ah det er så synd det ikke ble noe av Glaze3D, pyramid chippen var jo genial. Har fulgt med på disse dyktige finske folka i mange år, og de lanserer jo stadig nye og bedre produktet på papiret. men de får det aldri ut.. , en slags finsk Opticom:)

Lenke til kommentar

3DFX ble borte pga forsinkelser med Voodoo5 kortene, så de "tapte alt" til Nvidia og etterhvert ATI.

Men de 3DFX folkene var/er veldig flinke. De fleste av dem fikk gode jobber hos Nvidia. Mye teknologi ble med på lasset da Nvidia kjøpte dem. Faktisk også et lite selskap som 3DFX hadde kjøpt ikke så lenge før de ble nedlagt. Selskapet het "GigaPixel.inc" eller noe. :wink:

3dfx var en pioner innen 3D skjermkort og uten dem hadde ting kanskje sett annerledes ut. Og, de hadde det tøffeste navnet og logoen... :)

Det er forøvrig et lite selskap i Trondheim som har en grafikkchip i utvikling. De kaller seg "Falanx Microsystems AS". De het tidligere "ANT", og chipen de lager heter noe sånt som Malaik3D. Har vel holdt på i 2-3 år nå, men sliter sikkert med å finne en produsent. Så det går vel med de som det gikk me BitBoys tenker jeg... :-?

http://www.falanx.no

http://www.malaik3d.com

-LioKaiser.

Lenke til kommentar
De tok vel patent på teknologien sin veldig tidlig, og det førte til at de andre ikke kunne lage kortene...

Vel, det var ikke lenge siden der Voodoo okuperte en ekstra PCI slot...

du har nok rett der, nvidia dør snart hvis det eneste de klarer for å få opp ytelsen er å lage større kort og implementere større og mer bråkete vifter

De må komme med noe innovativt snart

Lenke til kommentar
var vel vodoo4 og 5 som var store nederlag, husker selv jeg hadde 3'ern som var kongen på haugen men så kom det første geforce'n og ta tok nvidia over og tok over 3dfx eller hvert.

Ja, sommeren 1999 var 3dfx Voodoo 3 det beste til spilling. Forholdsvis billig var det også, sammenlignet med TNT2. Da kjøpte jeg den pcen jeg fortsatt har. Og i den sitter fortsatt nevnte kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...