Nostalgisk Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 hei,vet det høres noob ut å spørre,men vet ærlig talt ikke hva cmos er for noe. har hørt om det og at det kan benyttes ved bios fail osv, når du blant annet ska starte opp en nybygd pc. cmos, er det noe som ligger i software eller er det noe du må fikse fysisk på hk. har ett asus p5n-d hk og lurer på hvor og hvordan man eks. reset'er cmos. har ingen problemer altså,men ønsker å vite det;) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 http://www.computorcompanion.com/LPMArticle.asp?ID=76 CMOS er navnet på selve kretsen, uansett, for å nullstille denne har du 2 metoder på vanlige hovedkort (Striker Formula, ABIT sine nyere HK og noen få andre har en CMOS bryter BAK på IO shield delen av hovedkortet som utgjør den tredje metoden for å nullstille CMOS.) Ellers de to andre er å plukke ut batteriet på HK'et, dette gjør BIOS "Glemsk" og den nullstiller seg. Samme kan gjøres med en jumper som også bryter kretsen og gjør BIOS'n glemsk... Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) ok,men vet noen åssen cmos'en funker på et p5n-d er det noen faremomenter jeg bør unngå. etter sist bios update og cpu installering fikk jeg et spørsmål angående cmos ved oppstart,men overså melding og starta pc'n på vanlig måte, pc'n starta som den skulle og funker helt fint. noen sier at dersom du ikke reset'er cmos så vil ikke pc'n starte. hva skjedde hos meg da jeg overså meldingen om å gjøre cmos reset? Endret 30. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 CMOS er et 'klengenavn' i denne forbindelse. Det man mener i forbindelse med PC er et minne som brukes til å lagre alle BIOS innstillingene, og klokka når PC er avslått. Det er et eget batteri som holder spenningen på dette minnet når nettkontakten er koblet fra. Den egentlige betydningen av CMOS er en bestemt teknologi for å fremstille halvledere (transistorer). For mange år siden ble dette minnet laget av CMOS, i motsetning til det meste annet i PCen. Nå brukes CMOS overalt. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 er det noen faremomenter jeg bør unngå. etter sist bios update og cpu installering fikk jeg et spørsmål angående cmos ved oppstart,men overså melding og starta pc'n på vanlig måte, pc'n starta som den skulle og funker helt fint. noen sier at dersom du ikke reset'er cmos så vil ikke pc'n starte. hva skjedde hos meg da jeg overså meldingen om å gjøre cmos reset? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Farer nei... Eneste som ligger der er klokker og instillinger, får du problemer med at PC'n ikke starter eller at du har klokket for langt... Ja, da er reseting av CMOS noe du må vurdere. Mest sannsynlig har du en jumper inne på hovedkortet, den er ikke så vanskelig å finne heller, og spesielt ikke om du tar manualen til hjelp. Jeg kjenner kun til Striker 2 Formula fra ASUS med nForce så dessverre kan jeg ikke hjelpe deg så veldig med personlig erfaring på ditt P5N-D Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 ok,det ser ut som ett batteri det jeg har på mitt, det ligger gjemt mellom 280'ene. åssen funker det der det er et batterilignende cmos? er det bare å ta batteriet ut og inn igjen. skjer det noe da,forsvinner hele biosen da eller? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 den har en jumper,men siden pc,n funker fint så gidder jeg ikke å åpne pc'n for å resete cmos når pc'n egentlig funker helt fint. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 SLIguy: Du finner jumperen ved siden/i nærheten av batteriet. Sett den til 2-3 CMOS=slettet, når du har gjort det setter du den tilbake til 1-2. PS: Husk å ta ut stikk kontakten før du resetter cmos. Du kan også ta ut batteriet. Om du ønsker mere info om CMOS, søk etter det. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 men takk for kjapp info om dette, nå ble jeg litt klokere angående cmos ihvertfall. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 ... etter sist bios update og cpu installering fikk jeg et spørsmål angående cmos ved oppstart ... Det er helt naturlig. CMOS minnet blir som regel resatt ved BIOS oppdatering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå