Gå til innhold

Er menneskeheten på rett vei?

Anbefalte innlegg

Nå må du skille mellom ting, McHalvorsen

Forskning innen biologi og gener er en ting, skape et super menneske gjennom genemanipulasjon er noe annet.

Hva med å skape medisiner/mat gjennom genmanipulasjon, altså endre på guds skaperverk for å hindre sykdom og sult? Er dette feil også? Eller er det her vi skal be med foldede hender til knokene blir blå og satse på at gud finner en løsning?

Genmanipulasjon av mennesker vil føre til at folk får bedre liv, bedre helse og mindre sykdommer... Sette sin lit til gud gir deg intet annet enn håp og kanskje en tidlig død fordi man ikke trenger legen når man har gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen, skill mellom ting, McHalvorsen Tema er ikke genespleiset mat osv.

Trådstarter sier han er for å forandre selve mennesket via genmanipulasjon,

for at verdenssamfunnet skal bli bedre.

Det blir i så fall en kontring til det kristne programet som går ut på det

samme uten genmanipulasjon.

Lenke til kommentar

Og kontringen knuser det kristne programmet ned i støvla. Hvor lenge har dere prøvd og hvor langt har dere kommet? Slik jeg oppfatter det blir verden ett bedre og bedre sted, jo fler som gir slipp på sin religion.

Vi klarer ikke å renske verden for de uffattelige skjevhetene ved hjelp av jesus, det er langt mer sannsynlig at vi kan gi folk ett langt bedre liv, ved å forbedre menneskenes evne til å tilpasse seg forholdene rundt omkring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og kontringen knuser det kristne programmet ned i støvla. Hvor lenge har dere prøvd og hvor langt har dere kommet? Slik jeg oppfatter det blir verden ett bedre og bedre sted, jo fler som gir slipp på sin religion.

Vi klarer ikke å renske verden for de uffattelige skjevhetene ved hjelp av jesus, det er langt mer sannsynlig at vi kan gi folk ett langt bedre liv, ved å forbedre menneskenes evne til å tilpasse seg forholdene rundt omkring.

Nei, det er ved å integrerer Jesus Kristus i et hvert menneske, at verdenssamfunnet vil bli bedre og bedre. At verden er bedre i dag en den var for to tusen år siden, skyldes denne integrasjonen de kristne arbeider med. Alt det andre som skjer, er en "spinoff" av dette.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ganske sikker på at religion aldri vil "redde oss". For å si det som det er, det er veldig veldig mye som tegner på at religion har vært et hjernevaskende middel fra dag en. Biskopen var Gud's høyre hånd og han bestemte over menneskene. Hvorfor skal mennesker egentlig være verdt mer enn andre? Religion er noe jeg er så skeptisk til at det går ann, men fremdeles ikke ateist. At vi kan oppleve å leve en gang igjen er noe jeg kunne sett for meg f.eks, ikke som deg og meg på nytt, men at vi kan være bevisstheten til et menneske.

Når det kommer til hvor vidt menneskeheten kan være på rett vei er jeg nesten redd for å snakke om det. Slik det ser ut nå graver vi en egen grav full av forurensing, krig og brutalisme. Om jeg ikke tar fryktelig feil vil menneskeheten neppe ha noe mer enn kanskje 1000 år igjen.

Mange snakker om dommedagene, mange snakker om vitenskap, mange lytter ikke. Ja, hva kan man si, vi mennesker er for egoistiske til å ta saken i våre egene hender å gjøre en innsats. Desverre..

• Liker 2
Lenke til kommentar

IHS: Det er ingen forskjell på å genmanipulere seg til bedre mat og medisiner og det å genmanipulere oss selv. Du glipper fullstendig ved å anta at mennesket er stilt over naturen, eller hellig om du vil, men faktum er at naturen er fullt og helt likestilt med oss (og selvsagt vice versa) enten du vil det eller ei.

Det er ingen grunn til at vi skal la være å utforske mulighetene ved å forbedre oss selv genetisk, men vi må trå svært forsiktig, siden selv små forandringer i genene kan få enorme konsekvenser. Genteknologien har virkelig eksplodert de siste årene, men vi er likevel fremdeles svært grønne på feltet.

Jeg tror, som flere tidligere også gjør, at mennesket nå virkelig er på god vei til bedring, og det er stort sett takket være humanitære organisasjoner, sekularisme, likestilling, tanke- og ytrings frihet.

Lenke til kommentar

McHalvorsen, det er ikke noe argument at verden får store problemer med overbefolkning som følge av høy levealder, det er bare en utfordring.

Antall mennesker blir effektivt begrenset ved tilgang på ressurser, dvs at dersom det ikke er nok ressurser til mer en 12 milliarder mennesker, så vil det heller ikke være mulig å ha mer mennesker enn dette.

Denne grensen kan ev. endres ved at f.eks genmanipulering kan bidra til mer effektiv fordøyelse, eventuelt kan også vitenskapen sørge for at man kan effektivisere jordbruk (her finnes det MYE å forbedre)

Samtidig ser vi jo og at det egentlig bare er veldig små områder av jorden som er befolket, og at dersom man finner løsninger på hvordan leve i ugjestmilde områder (igjen, her finnes det mye forskning på området) så vil ikke overbefolkning være et problem på de første tusen årene.

I det hele tatt, genmanipulering av mennesker vil selvfølgelig skape utfordringer, men jeg mener at ingen av disse vil være store nok til at det er et reelt motargument mot å designe vår egen art.

Vi står ovenfor et evolusjonært kvantesprang, og muligheter som tidligere generasjoner bare har kunnet drømme om er nå ikke lenger bare drømmer. Hvorfor skulle vi ikke gripe muligheten og bruke den til menneskehetens beste?

Genmanipulering vil ødelegge den kroppen menneske nå har, samtidig som det vil skape et ulykkelig missfoster.

Si meg, tror du virkelig en befolkning som er immune mot AIDS, autisme, meslinger, pest, kolera og ebola er en misfostret befolkning? Betyr det i det hele tatt noe sett fra et religiøst synspunkt at det er designet slik av mennesker? Tror du ikke Jesus ville vært glad for at en befolkning opplevde mindre sykdom?

Jesus Kristus og de kristne er som kjent mot sykdom, sult og død.

Det var derfor Jesus Kristus og senere de kristne tokk seg av det.

Her i tråden er det snakk om å forandre selve mennesket, for at verden skal bli bedre. Egentlig en kristen idé. Problemet er at du og trådstarter vil gjøre dette gjennom genemanipulasjon. Som kjent forsøker de å sette inn forskjellige dyre gener i mennesket, for å forbedere meneskets egenskaper på forskjellige felt. Resultatet blir et menneskedyr. For å gjøre verden mere motagelig for dette, hevder de samtidig at mennesket egentlig er et dyr osv.

Det er ikke slik de kristne ønsker å skape det nye mennesket, som verdensamfunnet trenger.

Personlig tror jeg teknologien er det eneste håpet vi har, og da spesiellt genmanipulasjon. Vi må rett og slett forandre selve mennesket til å fungere bedre sammen som en samarbeidende gruppe.

Bra at vi er enige om at sykdom ikke er bra (jeg var ikke helt sikker, det kunne jo vært guds vilje).

Når det gjelder hvor genene kommer fra så er jo egentlig dette irrelevant (så lenge de virker uten bivirkninger), men dersom du skulle vært skeptisk, så er det jo ikke nødvendig å ta gener fra en frosk for å kurere AIDS.

Etniske nordmenn har en ca sjans på 10%-15% til resistens mot HIV og ca 1% for total immunitet. Syns du det hadde vært dumt å dele denne egenskapen med afrika dersom muligheten var der..?

EDIT: fant en kilde: http://darwinslegacy.blogspot.com/2007/12/natural-immunity-to-hiv.html

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Slik det ser ut nå graver vi en egen grav full av forurensing, krig og brutalisme.

Det er ganske lite krig og vold i dag når du tenker på hvor mange flere mennesker vi er på jorden.

Skal være enig med forurensingen.

Jojo, men brutalismen, du kan jo selv slå opp i avisene og se hvor mange liv som går tapt hver dag. Overbefolkning er heller ikke noe positivt.

Lenke til kommentar

Problemet er at du, og alle andre, hører dette øyeblikkelig i dag. Jeg er så gammel at jeg husker at vi fikk nyheter på TV en gang om dagen, that's it! I dag får du nyheter HELE tiden, fortløpende og ofte også uriktige opplysninger (fordi jo flere som har dødd/skadet/voldtatt/ etc til bedre selger det!). At nyhetene kom en gang om dagen gjorde at "små nyheter" om at ei gammel kjærring ble ranet på vestlandet utgikk fordi det rett og slett ikke var plass til det når de større sakene skulle frem. Så det er faktisk ikke noe mer eller større brutalitet/kriminalitet/krig i dag, bare at dette dekkes på en mye, MYE bedre og raskere måte, 24/7 og 365 dager i året...

Nyhetene når deg hvor enn du er i dag kontra for 15-20 år siden, da dagsrevyen klokken 19.30 var den eneste oppdatteringen du fikk.

Ser denne tendensen og denne troen på at verden går lukt til helvette hos kristne også, som gnir seg i hendene med økt puls og stram tiss mens de sitter der og venter på den store våte kristne drømmen, dommedagen, som postitulert i bibelen. Heller ikke de skjønner at nyhetene kommer med en gang i dag og derfor virker mye værre enn de er. Hvor mange ganger har du ikke sett at fly som har styrtet har inneholdt 300 personer pluss i det første oppslaget og opptelling et par dager etterpå har døds tallet sunket til 100, UTEN at pressen gidder å annonsere dette noe større... Store tall selger, små tall gjør det ikke, og her må jeg si at jeg stiller meg ytterst kritisk til måten pressen krisemaksimerer alt mulig, for det er jo akkurat det de gjør. Hele tiden. Med alt de skriver! De går heller ikke av veien for å "tøye" sannheten litt...

Holdt på å få latter krampe av VG i så måte midt under den store griseinfluensa krisa, da de annonserte på forsiden at en mann som var smittet av grise influensa var død... Oisann, enda en tenkte folk og kjøpte avisen, bare for å bla opp på side femten der det sto at fyren var overkjørt og drept av trikken... :roll:

Dette er VG/dagbladet/se og hør i et nøtte skall, de juger så de tror det selv og det virker som de spar penger inn i ræva til Kokkvold og hele presse "politiet" for at de skal snu seg en annen vei når de lyver som verst... Helt kvalmt å se hva noen journalister er villige til å gjøre for å få solgt blekka si.... De lar seg voldta gang på gang på gang for å få solgt storyen... Med alt fra musikk anmeldere som faan ikke er til stede på det de anmelder til nyheter som er skreddersydd for godt løssalg...

Så du gjør lurt i å ta det pressen skriver med en diger spade med salt..

Og pressen i utlandet er om mulig enda værre, bare så du vet det... De elsker å gasse seg i negative ting, fordi det er dette som selger! positive ting gidder jo ingen å kjøpe lenger ser det ut som...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Problemet er at du, og alle andre, hører dette øyeblikkelig i dag. Jeg er så gammel at jeg husker at vi fikk nyheter på TV en gang om dagen, that's it! I dag får du nyheter HELE tiden, fortløpende og ofte også uriktige opplysninger (fordi jo flere som har dødd/skadet/voldtatt/ etc til bedre selger det!). At nyhetene kom en gang om dagen gjorde at "små nyheter" om at ei gammel kjærring ble ranet på vestlandet utgikk fordi det rett og slett ikke var plass til det når de større sakene skulle frem. Så det er faktisk ikke noe mer eller større brutalitet/kriminalitet/krig i dag, bare at dette dekkes på en mye, MYE bedre og raskere måte, 24/7 og 365 dager i året...

Nyhetene når deg hvor enn du er i dag kontra for 15-20 år siden, da dagsrevyen klokken 19.30 var den eneste oppdatteringen du fikk.

Ser denne tendensen og denne troen på at verden går lukt til helvette hos kristne også, som gnir seg i hendene med økt puls og stram tiss mens de sitter der og venter på den store våte kristne drømmen, dommedagen, som postitulert i bibelen. Heller ikke de skjønner at nyhetene kommer med en gang i dag og derfor virker mye værre enn de er. Hvor mange ganger har du ikke sett at fly som har styrtet har inneholdt 300 personer pluss i det første oppslaget og opptelling et par dager etterpå har døds tallet sunket til 100, UTEN at pressen gidder å annonsere dette noe større... Store tall selger, små tall gjør det ikke, og her må jeg si at jeg stiller meg ytterst kritisk til måten pressen krisemaksimerer alt mulig, for det er jo akkurat det de gjør. Hele tiden. Med alt de skriver! De går heller ikke av veien for å "tøye" sannheten litt...

Holdt på å få latter krampe av VG i så måte midt under den store griseinfluensa krisa, da de annonserte på forsiden at en mann som var smittet av grise influensa var død... Oisann, enda en tenkte folk og kjøpte avisen, bare for å bla opp på side femten der det sto at fyren var overkjørt og drept av trikken... :roll:

Dette er VG/dagbladet/se og hør i et nøtte skall, de juger så de tror det selv og det virker som de spar penger inn i ræva til Kokkvold og hele presse "politiet" for at de skal snu seg en annen vei når de lyver som verst... Helt kvalmt å se hva noen journalister er villige til å gjøre for å få solgt blekka si.... De lar seg voldta gang på gang på gang for å få solgt storyen... Med alt fra musikk anmeldere som faan ikke er til stede på det de anmelder til nyheter som er skreddersydd for godt løssalg...

Så du gjør lurt i å ta det pressen skriver med en diger spade med salt..

Og pressen i utlandet er om mulig enda værre, bare så du vet det... De elsker å gasse seg i negative ting, fordi det er dette som selger! positive ting gidder jo ingen å kjøpe lenger ser det ut som...

Fullstendig enig, media er noe tull til tider, men dog, alle dødstallene, all brutaliteten. Verden ville ikke verdt den samme uten, men den kunne helt klart vært noe bedre med mindre !

Lenke til kommentar

IHS: Det er ingen forskjell på å genmanipulere seg til bedre mat og medisiner og det å genmanipulere oss selv. Du glipper fullstendig ved å anta at mennesket er stilt over naturen, eller hellig om du vil, men faktum er at naturen er fullt og helt likestilt med oss (og selvsagt vice versa) enten du vil det eller ei.

Det er ingen grunn til at vi skal la være å utforske mulighetene ved å forbedre oss selv genetisk, men vi må trå svært forsiktig, siden selv små forandringer i genene kan få enorme konsekvenser. Genteknologien har virkelig eksplodert de siste årene, men vi er likevel fremdeles svært grønne på feltet.

Jeg tror, som flere tidligere også gjør, at mennesket nå virkelig er på god vei til bedring, og det er stort sett takket være humanitære organisasjoner, sekularisme, likestilling, tanke- og ytrings frihet.

Vitenskapens forsøk på å skape en bedre menneske kropp gjennom genemanipulasjon er et forsøk på å kontre det kristne programet.

De kristne vil få en ny kropp fordi de har fått en ny ånd (Jesu Kristi ånd)

NT > Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har

Da Jesus Kristus kom første gang startet forvandlingen av menneskets ånd (den åndelig oppstandelse) Når Jesus Kristus kommer andre gang starter forvandlingen av menneskets kropp (legemets oppstandelse)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Vitenskapens forsøk på å skape en bedre menneske kropp gjennom genemanipulasjon er et forsøk på å kontre det kristne programet.

Her tror du for godt om deg selv igjen, for disse forskerne tar antagelig rennafart før de driter tynt i hva de kristne gjør eller mener, så du tror alt for godt om seg selv og dine. Igjen.

"Det kristne programmet".... Ha ha ha, du får meg til å le, for hva har de suppe gjøkene bedrevet de siste to tusen år om ikke å kjøre dette "programmet", med jødeliket i spissen, opp i ræva på folk? Det programmet er nytteløst når dere ikke lenger kan tvinge folk med makt, indiktrinering og tortur til å tro på vissvasset skal jeg si deg, for folk i dag klarer å tenke og gjøre seg opp meninger selv uten idiotiske dogmer.

Så velkommen med det "programmet"... Tror du vil bli skuffet over hvor mange som faktisk tar rennafart og driter i det, uten tilløp til og med... :)

Lenke til kommentar

Slik det ser ut nå graver vi en egen grav full av forurensing, krig og brutalisme.

Det er ganske lite krig og vold i dag når du tenker på hvor mange flere mennesker vi er på jorden.

Jojo, men brutalismen, du kan jo selv slå opp i avisene og se hvor mange liv som går tapt hver dag. Overbefolkning er heller ikke noe positivt.

Vi lever i en tid i historien som aldri har vært fredligere, med mindre død.

Lenke til kommentar

NT > Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har

Da Jesus Kristus kom første gang startet forvandlingen av menneskets ånd (den åndelig oppstandelse) Når Jesus Kristus kommer andre gang starter forvandlingen av menneskets kropp (legemets oppstandelse)

OK, la meg forsøke å gjøre en kristen logisk tankerekke (i grunnen en selvmotsigelse, men la gå)

1. Kristne mennesker vil ha en kropp som Jesus
  2. I følge nattverden består Jesu legeme av en sprø kjeks
  3. Altså vil kristendom gjøre deg sprø (som en kjeks)

"Mission accomplished" IHS

Lenke til kommentar

Vi lever i en tid i historien som aldri har vært fredligere, med mindre død.

Og fremdeles dreper vi hverandre som om vi skulle vært fluer. Mindre eller ei, det er fremdeles for mye krig og brutalisme. Mener du at ting er som det burde være nå? Synes du ikke en forrandring ville vært bedre? Isåfall vil jeg påstå du ønsker oss en god tur nedover.

Lenke til kommentar

OK, la meg forsøke å gjøre en kristen logisk tankerekke (i grunnen en selvmotsigelse, men la gå)

1. Kristne mennesker vil ha en kropp som Jesus
  2. I følge nattverden består Jesu legeme av en sprø kjeks
  3. Altså vil kristendom gjøre deg sprø (som en kjeks)

"Mission accomplished" IHS

soulless,

Det er riktig at de kristne vil ha en kropp og ånd som Jesus Kristus.

Deres deltagelse i nattverden er skritt på veien til dette målet.

Kroppen de kristne til slutt vil få, er som den kroppen Jesus Kristus stod opp i.

NT > Gud Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også gi deres dødelige kropp liv ved sin Ånd, som bor i dere.

Det er helt tydelig at det ligger en høyere inteligens bak denne to tusen år gamle kristne idén om en ny kropp og ånd. Den er utrolig futuristisk.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Snakker vi om menneskeheten eller relligion her?..

Trådstarter sier at man må forandre selve mennesket for å forandre menneskeheten. Dette er en tvers igjennom kristen tanke. Problemet er at TS med flere tror dette kan oppnåes med genemanipulasjon, som er en fullstendig ukristen tanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...