Gå til innhold

Hvordan ser en hverdag ut for en buddhist?

Anbefalte innlegg

Hei :D

Jeg har et prosjekt om Buddhisme, og innenfor buddhismen har jeg om Hverdagsliv.

Hvordan ser hverdagen ut for en buddhist?

Noen som kunne hjulpet meg her, setter veldig pris på noen gode og utfyllende svar, gjerne veldig detaljert. Fra morgen til kveld.

~~ Zezima

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du spør et veldig vanskelig spørsmål, for hverdagenene er jo ikke lik for alle buddhister. Det finnes forskjellige grader av hvor mye en person involverer seg i buddhister, fra de som lever som munker i buddhist-kloster til de som gjerne har en kone og bare mediterer av og til, og leser litt om buddhas lære.

Min personlige erfaring som buddhist er at hverdagen gjerne er stort sett det samme som alle andre, men at jeg brukte tid til meditasjon når det var mulighet til det. F.eks. når jeg satt på bussen så mediterte jeg istedenfor å bare sitte der og vente på at bussen skulle komme frem, og istedenfor å se på meningsløse programmer på tv så mediterte jeg og forsøkte å finne klarhet i sinnet mitt. Mye av tiden gikk med på å tenke over hva som fyller sinnet til daglig, og å prøve å finne noe som kan føre sinnet i en bedre retning. Jeg var også veldig glad i å tegne mandalaer, men det er jo min individuelle beskrivelse av hvordan en hverdag for en buddhist er.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Hei, du spør et veldig vanskelig spørsmål, for hverdagenene er jo ikke lik for alle buddhister. Det finnes forskjellige grader av hvor mye en person involverer seg i buddhister, fra de som lever som munker i buddhist-kloster til de som gjerne har en kone og bare mediterer av og til, og leser litt om buddhas lære.

Min personlige erfaring som buddhist er at hverdagen gjerne er stort sett det samme som alle andre, men at jeg brukte tid til meditasjon når det var mulighet til det. F.eks. når jeg satt på bussen så mediterte jeg istedenfor å bare sitte der og vente på at bussen skulle komme frem, og istedenfor å se på meningsløse programmer på tv så mediterte jeg og forsøkte å finne klarhet i sinnet mitt. Mye av tiden gikk med på å tenke over hva som fyller sinnet til daglig, og å prøve å finne noe som kan føre sinnet i en bedre retning. Jeg var også veldig glad i å tegne mandalaer, men det er jo min individuelle beskrivelse av hvordan en hverdag for en buddhist er.

La oss ta for oss hverdagen for en erfaren munk som bor i et kloster, hvordan ville en vanlig dag sett ut for denne munken? :thumbup:

Lenke til kommentar

:)

jeg har langt ifra erfaring nok til å uttale meg om dette, men siden jeg går under kallenavnet buddha i min omgangskrets og prøver å praktisere buddhismen så godt jeg kan så kan jeg jo fortelle litt.

hvordan ser hverdagen min ut?

som bellicus sa så er det veldig lik en hvilken som helst hverdag, men unntak av at man gjerne prøver å være 'våken', altså at man praktiserer mindfulness i hver eneste handling man gjør. jeg prøver å være bevisst på hver eneste ting som foregår rundt meg... jeg kjenner på luften, føler den trekkes inn og ut av lungene, legger merke til tingene som skjer rundt meg... jeg er fullstendig oppmerksom på alt som skjer, men jeg gjør meg ikke opp noen tanker eller meninger om det som skjer. å praktisere mindfulness er å meditere i hver eneste handling. men tømmer hodet for unødvendige tanker og dømmer ikke det man øyeblikket utifra verken fortid eller framtid, istedet aksepterer man tingene slik de er.

i begynnelsen er det svært vanskelig å fokusere på dette, men etterhvert blir det en vane.

i tillegg til dette unngår jeg å drepe dyr, store eller små... men jeg spiser fremdeles kjøtt da. heldigvis er dette dyr som har vandret rundt på gården vår og ellers levd et liv rikt på mat og frihet.

den vanlige buddhist er ikke pålagt å være vegetarianer, dog det sikkert er et + for karmaen din!

i buddhismen er det svært viktig å praktisere medlidenhet.

jeg prøver så godt jeg kan å være god mot mine medmennesker; jeg sparer meg for spydige kommentarer og jeg unngår å dømme eller baksnakke andre mennesker. istedet prøver jeg å forstå dem så godt jeg kan, og hvis det er mulig, så prøver jeg å hjelpe til om det trengs.

og så leser jeg selvfølgelig litt om buddha og buddhismen når jeg har muligheten.

jeg har også hatt noen snodige opplevelser... vanskelig å forklare, men etter hvert som man lærer seg å tømme hodet sitt for tanker og leve i nået oppleves ting svært annerledes. det har vært små perioder hvor jeg opplevd spirituell oppløftning eller hva nå enn man skal kalle det...

det er de stundene hvor man stopper opp å tenke... det er de stundene hvor man virkelig føler seg våken.

ufattelig vanskelig å forklare, men dette har skjedd flere ganger. noen ganger har jeg vært heldig og det har vart i flere dager... men jeg mister fokus etterhvert, og klarheten forsvinner.

jeg klarer ikke å forklare med ord - det blir som å forklare farger til en person som er født uten syn.

jeg er langt ifra en perfekt buddhist, men jeg prøver å forbedre meg.

håper dette var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
La oss ta for oss hverdagen for en erfaren munk som bor i et kloster, hvordan ville en vanlig dag sett ut for denne munken? :thumbup:

det vil være en svært disiplinert hverdag. munkene holder seg til en vegetariansk diet og jobber svært mye - det er mange ting de ikke har lov til å gjøre. sex, alkohol, nikotin, dårlig mat etc er forbudt. + dette kommer med en haug småregler man må følge...

når man ikke piskes rundt og arbeider så må man meditere, og om jeg ikke tar feil så mediterer de fleste munker opptil 6 timer hver dag. dette krever fokus.

dette varierer selvfølgelig fra sted til sted, men for en vanlig zen munk er nok livet veldig disiplinert og strengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...