Gå til innhold

omern's offisielle spørretråd for dummies for pentax k200d!

Anbefalte innlegg

Vil bare begynne med å si hei til alle sammen!

Jeg fikk mitt nye dslr idag, en pentax k200d!

Har gått rundt idag å tatt så mye rørebilder å bare lekt meg! :D

Men jeg er jo så fersk som det er mulig å bli innen speilrefleks foto, at jeg tenkte jeg bare skulle lage meg en spørretråd, hvor de som gidder og orker å svare på alle ¨tåpelige¨ spørsmålene mine hadde mulighet til det :)

Har ganske godt forstått kameraets muligheter og brukermåte nå tror jeg, så her kommer det nok en del forskjellige rare spørsmål etterhvert!

uansett, på forhånd takk til alle de som gidder å hjelpe meg å komme igang med min nye hobby! :)

Spørsmål 1; Hva betyr/er egentilig ISO, å i hvilken sammenheng bruker/forandrer du dette ved fotografering?

Spørsmål 2; Når jeg tar bilde av hunden min (han er svart) så kommer blitz på, (greit nok),

men svartfargen blir sånn rar, kommer noen sånne grønneprikker inni svartfargen på bildet hele tiden, hva er dette, hvorfor, å hvordan fikse? :D

Endret av omern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke så mye til Pentax,men det tyder på at du får feil lysmåling på objektet du fotograferer.

ISO er egentelig noe som henger igjen fra den tiden man fotograferte med film,det vil si at du velger en film utifra hvor lysømtålig du vil fotografere.Hvis du skal fotografere i mørke omgivelser så bruker du en ISO med høyt tall og motsatt hvis det er lyst,det du kan oppleve ved og ta bilder med høy ISO er at bildene blit kornete.

Men les tåden det er linket til over,den forklarer mye på en fin måte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

omern, Gratulerer med nytt kamera.

ang. blitzen som slår seg automatisk opp når du skal ta bilde.

For min del fant jeg ut at det var en irriterende funksjon og slo den av. Om du trykke på "Fn" knappen og velger pil ned kommer du til blitz menyen. Der står den sikkert på auto. Om du heller velger "blitz til" vil den ikke sprette opp av seg selv. Da tar du alltid bilder uten blitz og om du ønsker å bruke blitz kan du trykke på "up" knappen ved siden av blitsen.

At du får noe grønne prikker i den svarte pelsen på hunden kan være at du får noe "flare" fra objektive pga blitzlyset?

Ang. ISO,

lavest iso verdi gir minst "snø", "korn" "støy" i bildet. Men det kreves mer lys for å ta bilder i lav iso.

Høy iso gir deg "ekstra lys" men mer "støy" i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...