elektroboy Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Har lekt litt med tanken på å kjøpe en gressklipper som jeg kan sitte på. Også montere en større motor på den, feks crosser motor, eller motorsykkel motor. Vil dette fungere? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hvor i landet holder du til? Vi har en sitteklipper du kan få om du henter den selv. Så vidt jeg vet fungerer den ikke, og jeg aner ikke hva som feiler den. Sto her når vi flyttet inn. Befinner seg i Hønefoss. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det er ikke nødvendigvis en større motor du trenger. Det du må gjøre er å forandre utvekslingen. Motoren på en traktorklipper er vel sjelden på under 5 hester - det er omtrent dobbelt så mye som en moped (uten trim), pluss at sylindervolumet er bortimot det tredobbelte. Du bør få tak i en med ordentlig girkasse, ikke bare "hjul mot hjul"-prinsippet som brukes på mange modeller. Da burde det gå an å bytte ut reimskivene uten alt for store vanskeligheter. Sett større skive på motoren og mindre på girkasse-enden, så vil den gå fortere. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 De vi har på jobben har 18 og 24 hk (går fremdeles bare i 6 - 10 km/t), så tror ikke det er større motor du trenger. Er nok heller utvekslingen det går på. Det er vel hydrostaisk drift på de, og hvordan det egentlg fungerer er jeg ikke helt sikker på, men vil tro det kan by på vanskeligheter. Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Åja Da er det jo ikke noe vits å skifte motor. Hadde tenkt på en litt gammel, ikke ny motens Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 De vi har på jobben har 18 og 24 hk (går fremdeles bare i 6 - 10 km/t), så tror ikke det er større motor du trenger. Er nok heller utvekslingen det går på. Det er vel hydrostaisk drift på de, og hvordan det egentlg fungerer er jeg ikke helt sikker på, men vil tro det kan by på vanskeligheter. Det er nok bare på de dyrere modellene. En mye brukt løsning er at man har et flatt svinghjul som blir drevet av motoren med en reim. Dette hjulet ligger vannrett. Et annet hjul som er festet på drivakselen ligger mot det vannrette hjulet i 90 graders vinkel (loddrett) og fungerer dermed som et vinkeldrev. Hastigheten reguleres ved å skyve dette hjulet nærmere eller lengre fra senteret på svinghjulet. Ved å skyve hjulet over senteret vil klipperen også kunne gå bakover. Dette er den enkleste og billigste fremdriftsløsningen, og er egentlig dårlig egnet for modifikasjoner. En annen mye brukt løsning er at man har en ordentlig girkasse med vanligvis 4-6 gir pluss revers. Her kan man i utgangspunktet bare bytte drev for å få høyere hastighet, forutsatt at det er plass til et større drev. Så lenge man ikke bruker klippeaggregatet burde motoren være mer enn sterk nok. Klippeaggragatet kan man godt ta av, så blir den lettere og får bedre bakkeklaring. Fremkommeligheten på en traktorklipper kan av og til være imponerende. Som tidligere nevnt er det sannsynligvis minst 5 hesters motor, men 10, 15 og opptil 20 er ikke uvanlig. Hydrostatisk drift er forbeholdt de dyrere og nyere modellene, så det er nok ikke aktuelt til et ombyggingsprosjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå