Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog: Miniatyrhus size 1:10

Anbefalte innlegg

WORKLOG: Miniatyrhus size 1:10

Er på gang med mitt spennende lite prosjekt. Skal bygge ett hus i målestokk 1:10. Huset skal bli oppbygd på identisk måte som det ellers ville bli oppbygd på hvis det skulle bli bygd i reel størrelse, alt av dataljer skal bygges. Som Isloasjon, skikkelige vinduer, elektrisitet (mest sansynelig spotter i taket), listverk osv. osv. har ikkje bestemt meg om eg skal ha parkett eller gulvbelegg. Parkett er det letteste å tilpasse tykkelse.

Husets mål er på 62*100cm, huset skal være på ett plan, og ha vanlig saltak (se fasade tegning) Skal ha shingel på taket (for uvitne folk er dette en slags asfalt papp)

Jobber som tømrar, så det skal bli litt interresant å prøve å bygge ett hus i så liten skala.

ARBEIDS UPPDATE:

Bilder av fasadetegning, forskaling og oppstikk for elektrisitet

har pr dags dato komt meg så langt at eg har festet opp forskalingen til murplaten huset skal stå på. har også armert

plata og festa ned strøm ledninger opp til der sikringskapet i huset skal være.

har laget til for at det skal være stereo-anlegg i stuen.

håper noen har interesse av å følge med. da er det straks masse gøyere å jobbe :)

Under ser du bilde av matrialen eg skal bruke. matrialen som ligger her er 1,5" x 6" i 1:10 størrelse for stendar i ytterveggene.

post-26579-1225399862_thumb.jpg

Endret av Vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo igjen :)

Har hatt det litt travelt i det siste, så har ikkje fått gjort så masse. men har lastet opp bilde no av; fasade tegning, plantegning, og diverse bilder av ferdig forskalt plate.

På plantegningen er huset tegnet til 7000mm men blir bare 6150mm (selfølgelig nedskalert til 1:10, så reelt mål er 61,5cm)

post-26579-1225819511_thumb.jpg

post-26579-1225819518_thumb.jpg

post-26579-1225819527_thumb.jpg

post-26579-1225819535_thumb.jpg

post-26579-1225819540_thumb.jpg

Lenke til kommentar

har no støypt gulvplaten. har på følelsen att blandingen mellom sand og sement var litt feil. Men d får vise seg når den er herdet. så blir det å pusse over for å få en nøyaktig overflate.

bilder kommer imorgen, pga kameraet er utlada :p

tenkte kansje eg kunne søke sponsor hjelp.

noen som har tips til hvor eg kan søke støtte? evt. hvor d er størst sjanse for å få napp? :)

Endret av Vegis
Lenke til kommentar

Genialt prosjekt. Fabla om å lafte et hus i liknende skala i fjor, men det ble med planene. Blir det vedfyring i huset? Ser du har tegna inn skorstein der, og man får jo sånne kaminer som man fyrer opp med no slags tabletter som ryker.

Kanskje CLas Ohlson eller lignende forretning med duppetitter kan sponse med litt lys og brytere og greier.

Lenke til kommentar

no er betongplata herdet. men den vart ikkje så fin som eg hadde håpet på akkurat. :p hehe.

skal pusse litt på den seinare i dag eller imorgen, å se om eg kan bruke den. hvis ikkje så jukser eg litt. har vurdert å bruke en 22mm gulvspon plate å male den grå, slik att det blir omtrent som en betong plate. fordelene da, er at eg har ett 100% plant underlage til å fortsette på huset.

Har også i dag vurdert tanken på om eg skal søke sponsorer hos en dei lokale bedriftene rundt om kring. da kansje d blir ei nye betong plate. eller evt. ei fin plate opp på den gamle grovplaten.

som i dette tilfelle blir:

Ulstein betong industri - betongen

ruud elektro - for d elektriske

Boindustri - for matrial

Bilder kommer seinare i dag /helga

Endret av Vegis
Lenke til kommentar

Får bare beklage min treige oppdatering her på forumet. men har hatt en del ting å styre med i den siste uken.

Har støt grovplaten no. som vist på bildene, Men MÅ støype ei finplate til opp på den som er der no, pga den vart ikkje helt 100% nøyaktig.

Så enten skal eg først bygge veggene å dele av rom for rom m plate, så helle utover avretningsmasse. eller gjør d i motsatt rekkefølge.

Den siste uken har eg laga meg asfalt vindtett plater. som no er dimensjon 120x274mm og 3mm tykk.

Har også regna litt på ei kapp liste, som eg skal prekappe og kløyve på jobb imorgen.

Så begg bygging begynner mest sansynelig i denne uken.

post-26579-1226955660_thumb.jpg

post-26579-1226955665_thumb.jpg

Endret av Vegis
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei Vegis! Hvordan gikk det med prosjektet ditt? :)

I tillegg lurer jeg på:

- Hvor fikk du tak i materialet? Lagde du selv, eller kunne du kjøpe i passende størrelser noe sted?

- Hvordan festet du ting sammen? Hammer og spiker blir vel kanskje voldsomt på sånne små greier..?

Takk for hjelp!

Mvh

Eivind

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...