trMaG Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 For å komme meg på jobb går jeg gjennom Oslo sentrum, nærmere bestemt kvadraturen i Oslo. Flere ganger i uken blir jeg tilbudt narkotika, og plaget av nigerianske prostituerte på en måte som jeg vil si grenser til trakassering. Jeg synes det er påfallende at jeg de siste 3 mnd. ikke har sett en eneste politi i dette området, mens jeg nesten daglig går forbi en parkeringsvakt! Det offentlige synes det er greit å samle inn penger i dette området av byen, men å ha ordensvakter i et område med prostitusjon og narkotika er altså ikke prioritet. Skjønner godt hvorfor Oslo kommune med Erlend Lae i spissen ønsker å opprette et kommunalt politi da justisminister Knut Storberget virker totalt handlingslammet for å få mer politi i gatene i landets største by. Er det bare jeg som har fått nok? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Enig i at Oslo har problemer, men kan vel ikke sammenligne parkeringsvakter med politi? Disse har da en ganske forskjellig jobb. At de krever inn penger også i byens mindre koselige strøk er da helt naturlig. Er nok heller ikke flere parkeringsvakter enn politi, men politiet er mindre synlige. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Enig i at Oslo har problemer, men kan vel ikke sammenligne parkeringsvakter med politi? Kan ikke se at jeg i mitt innlegg sammenlikner politi og parkeringsvakter? Dersom jeg gjør det må du kommentere direkte på setninger der jeg gjør sammenlikninger? Derimot utrykker jeg en frustrasjon for at det offentlige ikke har råd til å ha politi i gatene mens man sender offentlige tjenestemenn i form av parkeringsvakter i hopetall.. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Og det er her du ikke kan sammenligne. Altså mellom private parkeringsvakter og offentlig ansatte politi tjenestemenn. Er ikke uenig i frustrasjonen din. Synes også situasjonen er uholdbar. Men hvordan løse det? Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Ok, mulig jeg må presisere litt. Jeg mener det er et paradoks at vi lever i et sammfunn som har ressurser nok til å ha en haug med parkeringsvakter på gatene, men som ikke har råd til politi. Jeg synes det sender helt feil signaler at samfunnet har råd til å slå ned på bilister som ikke følger parkeringsreglene, samtidig som man ikke prioriterer å slå ned på narkotikasalg, narkotikabruk, agressiv oppsøkende prostitusjon og ivareta tryggheten til folk som ferdes i området. Men hvordan løse det? bra spørsmål: Hva med Erling Laes forslag om kommunalt politi som jeg nevner i først post? Endret 30. oktober 2008 av trMaG Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Synes også situasjonen er uholdbar. Men hvordan løse det? Stem rett ved neste valg. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hva vil de si og "stemme rett" da? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Parkeringsvakter jobber da i private firmaer? Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Parkeringsvakter jobber da i private firmaer? De fleste parkeringsplasser i oslo sentrum er det trafikketaten i Oslo kommune som drifter og parkeringsvaktene er dermed ansatt i kommunen dersom jeg ikke har helt feil.. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det jeg tror vil hjelpe er høyere lønn og flere studieplasser på politihøgskolen(e). Husk det å få mer politi i gatene er ikke gjort over nattenen,det vil ta tid. Samtidig så syns jeg at man bør revurdere hva slags oppgaver politiet skal ha og hvordan de skal fordele arbeidet,vil man prioritere masse politi i gatene fremfor å bruke mindre tid på typisk papirarbeid og etterforskning(?). Det er også viktig å beholde de som har vært lenge i politiet,sånn at vi ikke risikerer at de slutter pågrunn av dårlige betingelser. Jeg vil gjerne påpeke at det er ikke at det blir utdannet for lite politi heller det at behovet har vokst mye mer enn man forventet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå