Gå til innhold

Problem med oppstart etter instalasjon av Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg instalerte Ubunu på en ekstern harddisk. Alt er i orden med denne. Og Ubuntu og Windows funker bra.

Men problemet er at når jeg tar ut den eksterne harddisken og ska starte maskina for og bruke Windows uten denne, får jeg frem denne meldinga.

Grub Loading......

Error 21

. Virker som at Ubuntu har forandret måten jeg kan velge os på. Er det noen mulighet for å bli kvitt denne. Slik at jeg kan velge os på den gammle måten?

Vil gjerne få brukt maskina til Windows uten den eksterna Harddisken.

Alt funker jo bra når denne er tilkopla.

Hvordan kan jeg gjøre dette?

En ting til jeg lurte på. Jeg instalerte Ubuntu verisjon 8.04, men nå har jo 8.10 kommt. Er det berre til og brenne ut denne og oppgradere. Eller på jeg instalere på nytt?

Takker for svar.

Endret av bjorns_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, du har bootloaderen din liggende på den eksterne harddisken, og pcen finner følgelig ikke den når harddisken er koplet i. Uten bootloaderen får du ikke startet et OS. Nå vet ikke jeg hvorfor du har innstalert Ubuntu på den eksterne disken, men dersom det er av plassårsaker ville jeg brukt følgende løsning for å fikse problemet ditt:

- Legg en /boot partisjon på den interne disken din

Dette gjøres enklest fra innstalasjonsveiviseren ved å velger manuelt harddisk oppsett. 100MB er mer enn nok. Så kan du slenge inn nyeste Ubuntu samtidig. :)

Lenke til kommentar

Jo, alt er mulig. Men Windows bootloaderen er nok ikke beregnet til å kjøre andre OS og har såvidt jeg forstår dårlig støtte for å boote fra andre harddisker også. Du vil da enten måtte sette opp dette selv (google vet sikkert hvordan) eller benytte deg av wubi-innstalasjon. Sistnevnte lar deg innstalere Ubuntu innenifra Windows, men du er da avhengig av at ubuntu ligger som en fil på windowspartisjonen. Å ha ubuntu innstalert på den eksterne harddisken kan du nok glemme ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...