Gå til innhold

Skal lage en kondensatorbank

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal lage meg en kondensatorbank på 11,1 nF og 20 kV. Har dere noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

Jeg har en haug med elektrolytiske kondensatorer, men disse kan jeg ikke bruke av to grunner:

1: Jeg måtte ha koplet sammen 83 av disse for at de skulle kunne tåle 20 kV.

2: Elektrolytiske kondensatorer er ømtåelige overfor overspenninger, og egner seg derfor ikke til kondensatorbanker.

Så derfor spør jeg dere:

Hvordan kan jeg DA få laget kondensatorbanken min? Tenkte litt på å lage dem selv ut av brusflasker, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få de riktige egenskapene :(

Har dere noen ideer? Kanskje jeg kan kjøpe noen?

EDIT: Jeg ser at man kan kjøpe kondensatorer på Elfa som har 2000V og 1 nF. Dette passer jo ganske godt, for hvis jeg kjøper 10 av disse og seriekopler dem, så vil de jo klare 20 kV og ha 10 nF! Nesten perfekt :D Eller?

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...seriekoblingen din vil dermed være på 0.1nF (eller 100pF om du vil) :)

skal du lage kondensatorer selv, trenger du to metallplater adskilt av ett isolerende materiale med en gitt dielektrisk konstant. kjenner du arealet på metallplatene samt tykkelsen, dielektrisitetskonstanten og gjennomslagsspenningen på det isolerende materialet er det fort gjort å regne ut både kapasitans og sammenbruddsspenningen til den resulterende kondensatorkoblingen. både dielektrisitetskonstant og gjennomslagsspenning for en del egnede materialer kan finnes på nett...

tør jeg spørre hva i all verden denne kondensatorbanken skal brukes til?

Lenke til kommentar

flere kondensatorer koblet sammen for å oppnå andre komponentverdier (kapasitans og/eller sammenbruddsspenning) enn en enkelt kondensator alene ville klart. For eksempel kan man parallellkoble to 4700uF kondensatorer som da tilsammen får en kapasitans på 9400uF, det vil mest sannsynlig være billigere enn å kjøpe en på 10000uF (med samme sammenbrudsspenning).

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har lest litt om kondensatorer på nett, og på andre forumer, og funnet ut av følgende:

Jeg bør bruke multilags polyesterfilmkondensatorer eller polystyrene kondensatorer... Og jeg bør ta høyde for noe de kaller for "Equivalent series resistance" og "Equivalent Series Inductance".

Er det noen her som har god peil på elektronikk som kan hjelpe meg? Som sagt i første post, skal ha meg en kondensatorbank på 11,1 nF (optimalt), og må klare minimum 20 kV....

Lenke til kommentar

Hvorvidt serieresistansen eller serieinduktansen i kondensatoren har betydning avhenger av hvilken frekvens du skal bruke det på... Dermed hadde det vært hjelpsomt om du hadde opplyst hva kondensatoren skal brukes til! Jeg sliter nemlig med å se for meg hva en privatperson kan bruke en kondensator med 20 kV sammebruddsspenning til...

Lenke til kommentar

Skal bygge en tesla coil... Og ja, jeg vet at det er farlig med høye spenninger, men jeg tar mine sikkerhetsforestaltinger. Jeg vet omtrent nada om kondensatorer, og derfor trenger jeg da hjelp til dette.

Frekvensen vil være på rundt 60 hz hvis jeg ikke tar feil, får transformatoren om noen uker.

Lenke til kommentar

Ved 60 Hz vil kondensatoren ha en såpass stor reaktans (ca 240 kOhm) at ESR og ESI er totalt uvesentlig.

Hvis du tenker å starte med ett slikt prosjekt uten kjennskap til hva en kondensator er eller hvordan en kondensator fungerer tør jeg påstå at du ikke har tatt dine sikkerhetsforanstaltninger... det skumle med kondensatorer, særlig ved så høye spenninger, er at de (ideelt sett) når de er fullt oppladet har evnen til å levere uendelig stor strøm idet man kortslutter terminalene (null kilderesistans). Kondensatoren beholder ladningen etter at du slår av apparatet. Det betyr, at det kan være dødelig å berøre kondensatorens terminaler, også når strømmen er slått av og apparatet er koblet fra stikkontakten. Gjør deg selv (og dine nærmeste) en stor tjeneste og les deg opp på kondensatorer og få for guds skyld fagkyndig hjelp før du setter i gang.

Jeg ville rådet deg til å la prosjektet være og heller begynne å studere elektronikk hvis temaet fascinerer deg såpass mye - og eventuelt ta det opp igjen når du begynner å få innsikt i hva strøm og spenning egentlig er og fungerer - men jeg snakker kanskje for døve ører?

mvh Helge

3. års student, elektronikkingeniør

Lenke til kommentar
Ved 60 Hz vil kondensatoren ha en såpass stor reaktans (ca 240 kOhm) at ESR og ESI er totalt uvesentlig.

Hvis du tenker å starte med ett slikt prosjekt uten kjennskap til hva en kondensator er eller hvordan en kondensator fungerer tør jeg påstå at du ikke har tatt dine sikkerhetsforanstaltninger... det skumle med kondensatorer, særlig ved så høye spenninger, er at de (ideelt sett) når de er fullt oppladet har evnen til å levere uendelig stor strøm idet man kortslutter terminalene (null kilderesistans). Kondensatoren beholder ladningen etter at du slår av apparatet. Det betyr, at det kan være dødelig å berøre kondensatorens terminaler, også når strømmen er slått av og apparatet er koblet fra stikkontakten. Gjør deg selv (og dine nærmeste) en stor tjeneste og les deg opp på kondensatorer og få for guds skyld fagkyndig hjelp før du setter i gang.

Jeg ville rådet deg til å la prosjektet være og heller begynne å studere elektronikk hvis temaet fascinerer deg såpass mye - og eventuelt ta det opp igjen når du begynner å få innsikt i hva strøm og spenning egentlig er og fungerer - men jeg snakker kanskje for døve ører?

mvh Helge

3. års student, elektronikkingeniør

Takk for svaret...

Kondensatoren beholder ladningen etter at du slår av apparatet

Dette er jeg fullt klar over.

Jeg tror jeg leser om kondensatorer før jeg fortsetter ja... Det er fortsatt noen uker til transformatoren min kommer, så jeg har nok tid :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...