Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Topicen sier det vel ganske klart. Enten er Israel en terrorstat eller så er de en stat som kjemper mot terrorisme. En slik polarisering er det rene vannvidd, men Dotten er happy fordi diskusjon.no tjener mange penger på å selge reklame for billige flyreiser til Israel, leiebil og hotell.

Hehe, jeg tror nok de forretningsansvarlige er de som er fornøyd med dette. Jeg bryr meg katta, mitt mål er å beskytte ytringsfriheten. Også at folk skal få kunne diskutere polariserte meninger.

Min jobb er å være opptatt av innholdet på forumet. Vi har andre som er opptatt av det finansielle. Men de har ingenting de skulle si når det kommer til redaksjonelle avgjørelser. Om de spør om å få denne tråden stengt eller åpnet (om den hadde vært stengt) av finansielle grunner ville de blitt bedt om å ta seg en bolle.

Spørsmålet er om vi skal sensurere og nekte folk å mene at Israel er en terrorstat. Noe vi har valgt å ikke gjøre. Den beste måten å kurere vanvidd er gjennom å diskutere det.

Rent personlig mener jeg ikke Israel er noen terrorstat, selv om jeg mener de bryter folkeretten med sin krigføring. Jeg mener Hamas er en terrororganisasjon.

Uansett, så tror jeg ikke det er særlig marked for flyreiser til Israel for tiden.

Om det er ytterligere ønske om å diskutere dette så kan vi fint ta det i tilbakemeldingskategorien :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det er ytterligere ønske om å diskutere dette så kan vi fint ta det i tilbakemeldingskategorien :)

Det var vel ikke ment som en diskusjon, men mer som en observasjon. Voten på tråden gir et mye mer nyansert bilde ann tittelen som er skapt for en polarisering.

"Hvem sympatiserer du mest med?" vs "Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?".

Lenke til kommentar

Dont get your hopes up, Glimti.

Heldigvis for deg så er er Clinton (utenriksminister) Israelvenn. Obama sin chief of staff er halvt israelsk, og har vært i den israelske hæren (correct me if im wrong). I tillegg representerer jødene en enorm lobby i USA.

Lenke til kommentar

Trass i det så har USA forsøkt å skape fred flere ganger. Og Bill Clinton, mannen til den kommende utenriksministeren var den som sto bak Camp Davidforhandlingene, et absolutt seriøst forsøk på en fredsavtale.

Vanskelig å vite hva den nye regjeringen kan bidra med, men det vil sikkert bli vesentlig lettere å få noe til dersom Likud ikke vinner valget i Israel!

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar

Obama vil ikke endre de store linjene i politikken, men det kan ventes at han vil putte et noe sterkere press på Israel når de bryter internasjonale avtaler og utfører avskyelig handlinger mot sivilbefolkningen.

Endret av gogg2
Lenke til kommentar

Abbas ja, Abbas representerer ikke Hamas.

Israel briefly halts Gaza attacks

Israel has halted military operations in Gaza for three hours in the first of what it says will be a daily ceasefire.

An Israeli spokesman said it would allow Gazans to "get medical attention, get supplies... whatever they need".

There were at least two air strikes on Gaza in the first few minutes of the ceasefire, and correspondents say it is unclear if it covers all of Gaza.

Israel's move came as pressure built on it and the Palestinian militant group Hamas to accept a ceasefire deal.

The plan, backed by the UN and the US and proposed by Egypt and France, calls for an immediate ceasefire.

Responding to the proposal, Israeli Prime Minister Ehud Olmert said Israel viewed talks with Egypt "positively". Israel's security cabinet is meeting to consider the deal, but ministers are also expected to discuss expanding operations in Gaza.

In a statement released later in the day, France's President Nicolas Sarkozy said he welcomed what he described as "the acceptance by Israel and the Palestinian Authority" of the French-Egyptian ceasefire plan.

The statement did not mention Hamas. Israel is still considering the proposal, Reuters news agency reports.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7815266.stm

Israel sier at all "hostile fire" fra Hamas må avsluttes og Hamas sier det er positive tegn, men ingen avtale enda.

BBC nuh

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Den israelske historikeren Benny Morris skriver om befolkningsutviklingen :

"If present trends persist, Arabs could constitute the majority of Israel´s citizens by 2040 or 2050."

http://www.nytimes.com/2008/12/30/opinion/...xprod=permalink

Så hva er vitsen med å drepe og lemleste hundrevis av palestinere? Når det er uunngåelig at om femti-seksti år så er det araberne som er top dog. Eller skal kanskje Israel begynne med etnisk rensing? Eller ta fra arabiske innbyggere stemmeretten?

Lenke til kommentar

"If present trends persist, Arabs could constitute the majority of Israel´s citizens by 2040 or 2050."

Så hva er vitsen med å drepe og lemleste hundrevis av palestinere? Når det er uunngåelig at om femti-seksti år så er det araberne som er top dog. Eller skal kanskje Israel begynne med etnisk rensing? Eller ta fra arabiske innbyggere stemmeretten?

Det er godt mulig at noe av politikken går ut på å lage det så miserabelt som mulig nettop for å sørge for minst mulig folkeøkning i området.

Men dette blir kun en spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar
Det spørs om Hamas går med på avvæpning...

Det gjør de nok ikke, men jeg håper de respekterer en våpenhvile, gir seg med provoseringen av Israel, slik at fokus kan bringes tilbake på det faktumet at de er under okkupasjon og at denne okkupasjonen må stoppe.

Endret av gogg2
Lenke til kommentar

Enda en artikkel om våpenhvilen, men ifølge artikkelen er våpenhvilen ikke bekreftet av noen av partene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2853769.ece

Personelig har jeg ikke noen særlig tro på dette! De massive militærangrepene fra Israel og rakettangrepene fra Hamas har sikkert økt begge parters hat mot hverandre! Skal det komme fram til en endelig fredsavtale så må folket være for og jeg tviler på at stemningen er på sitt beste nå om dagen...

Glimti :xmas:

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Skal Israel la være å forsøke å hindre terror mot sine innbyggere i dag, på grunn av at enkelte spår at det er mulighet for en annen befolkningssammensetning - som ikke nødvendigvis betyr Israels undergang - om 50 år? Det er jo fullstendig tåpelig - ville du droppet å ta antibiotika mot sykdom i dag, fordi vi "alle engang skal dø"?

Lenke til kommentar
Det spørs om Hamas går med på avvæpning...

Det gjør de nok ikke, men jeg håper de respekterer en våpenhvile, gir seg med provoseringen av Israel, slik at fokus kan bringes tilbake på det faktumet at de er under okkupasjon og at denne okkupasjonen må stoppe.

Avvæpning av Hamas er nok uaktuelt en god stund. Kanskje etter 10 års våpenhvile? IRA ble ikke avvæpnet på en dag, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
ville du droppet å ta antibiotika mot sykdom i dag, fordi vi "alle engang skal dø"?

For å bruke bildet ditt, så mener jeg at Israel slett ikke "tar antibiotika". De gjør bare alt verre for seg selv. Du kan jo fantasere om at Jehova intervenerer, og gjør palestinerne sterile eller noe lignende, men det kommer ikke til å skje.

Og araberne vil være top dog i Israel om femti-seksti år. Og for hver massakre Israel steller i stand nå, jo verre vil de få det når det tipper andre veien.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...