Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror man grovt sett kan dele folk inn i 2 hovedgrupper; (overforenklet versjon :)

Gruppe 1 - Israel-sympatisører

a) USA's problemer her i verden oppstod 9/11 2001

b) Gaza-konflikten begynte 26.12 2008 fordi Hamas startet krig

c) Mener evt. bakenforliggende årsaker til overnevnte hendelser er mindre interessante

d) Støtter USA i Irak og Afghanistan krigene

Gruppe 2 - Palestina-sympatisører

a) Årsaken til 9/11 i USA bunner i mangeårig imperalistisk utenrikspolitikk

b) Gaza-konflikten blusset opp på grunn av Israels umennesklige blokade

c) Mener det er viktig å forstå det historiske bakteppet - årsak/virkning

d) Er imot USA's kriger i Irak og Afghanistan

Hva var poenget med dette?

Du kunne like så godt skrevet "Palestina-sympatisører: Alle som er enige med meg" og "Israel-sympatisører: Idioter".

Om du med dette prøvde å vise at de som "holder med" Palestina er de mest reflekterte skjøt du deg noe så grundig i foten nå.

Lenke til kommentar
Jeg mener at den som ser objektivt på situasjonen, og på verdenssituasjonen, ser at det er Israel som er uten håp. Israel vil gå til grunne i løpet av noen tiår.

Hvilke tegn ser du på en slik utvikling?

Det som indikerer en slik utvikling er Israels strategiske posisjon.

Israel er et land i en knipe. Israel har strategisk dominans i regionen fordi de har taktisk dominans. Men de har strategisk dominans bare så lenge de ikke bruker den taktiske dominansen.

La meg forklare.

Israel er et lite land, et høyteknologisk men svært lite land. Det er 7 millioner israelere, hvor mange arabere er det? Do the maths.

Dersom det kommer en konket militær konflikt i regionen der Israel er involvert, vil Israel vinne den krigen. Men de vil tape freden. Israel er overlegne strategiske fordi de overlegne taktiske, så snart de benytter sitt taktiske overtak (altså krig) vil de miste sitt strategiske overtak fordi de er for små til å opprettholde strategisk dominans. I det lange løp er det fullstendig utenkelig at Israel kan overleve.

Spørsmålet er om man kan forvente en slik storkonflikt, og i så fall når?

Vi kan konkludere med at en slik konflikt ble langt mer sansynlig de siste dagene. Når den vil komme er værre å si.

Hva er den konkrete konklusjonen? Den konkrete konklusjonen må være at Israel i lengden aldri kan vinne ved hjelp av militærmakt. Det er ikke bare palestinernes fordel med en politisk løsning, det er fullstendig elementært om Israel skal overleve som nasjon.

En gang i fremtiden vil man se tilbake på den måten konflikten håndteres på som katastrofal.

Lenke til kommentar
Jeg mener at den som ser objektivt på situasjonen, og på verdenssituasjonen, ser at det er Israel som er uten håp. Israel vil gå til grunne i løpet av noen tiår.

Hvilke tegn ser du på en slik utvikling?

USA taper terreng i fortfilm. Russland/Kina vinner terreng i fortfilm. Europa får et stadig større muslimsk innslag.

Fødselsutviklingen i Israel er slik at prosenten palestinere blir stadig større. Iran vinner stadig terreng, og kan bygge seg opp i fred og ro, mens Israel er opptatt med å vende hele verdensopinionen i mot seg selv, og ta søkelyset bort fra Iran. Etc. etc.

"And things have gotten so bad in Israel that a majority of Israelis now believe the Jewish state will not even exist in the next two-to-three decades. "

http://www.onenewsnow.com/Security/Default.aspx?id=236742

Lenke til kommentar
Du kunne like så godt skrevet "Palestina-sympatisører: Alle som er enige med meg" og "Israel-sympatisører: Idioter".

Om du med dette prøvde å vise at de som "holder med" Palestina er de mest reflekterte skjøt du deg noe så grundig i foten nå.

Jeg prøvde faktisk å være balansert når jeg skrev innlegget, men er kanskje ikke gjort i en fei å avklimatisere seg :)

Lenke til kommentar
Jeg prøvde faktisk å være balansert når jeg skrev innlegget, men er kanskje ikke gjort i en fei å avklimatisere seg :)

Tydeligvis!

Det har jeg aldri sett noen her påstå. Jeg har faktisk aldri sett noen påstå det.

Konflikt har det vært lenge, det har aldri noen motstridt.

c) Mener evt. bakenforliggende årsaker til overnevnte hendelser er mindre interessante

Irrelevant, da det du skrev ovenfor ikke på noen måte stemmer overens med hva en eneste oppegående Israel-sympatisør mener.

Hva har det med dette å gjøre?

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Hva er den konkrete konklusjonen? Den konkrete konklusjonen må være at Israel i lengden aldri kan vinne ved hjelp av militærmakt. Det er ikke bare palestinernes fordel med en politisk løsning, det er fullstendig elementært om Israel skal overleve som nasjon.

En analyse som jeg er 100% enig i.

Slik denne spiralen nå går, der hvert angrep gjør gjørmehullet ubønnhørlig dypere og dypere, tror jeg faktisk det bare er èn ting som kan hindre at dette går til helvete: ekstraordinære mennesker som kan skape paradigmeskifter og forsoning. På begge sider og til rett tid. En palestinsk Nelson Mandela, en israelsk Mikail Gorbatsjov, en islamsk Desmond Tutu. Og et støttende og aktivt verdenssamfunn.

Det er i hvertfall et håp, om ikke annet...

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en "ønskende" assosiasjon.

Faktisk, har jeg sett et annet land der folk assosiere "frittvilt", uansett grunn.

Det var under en CNN intervju på en Nord Koreansk-familie.

Plutselig gikk all elektrisiteten. Så kom det på Koreansk: "Jævla amerikaner!" :wee:

Lenke til kommentar
Tror man grovt sett kan dele folk inn i 2 hovedgrupper; (overforenklet versjon :)

Gruppe 1 - Israel-sympatisører

Gruppe 2 - Palestina-sympatisører

a) Årsaken til 9/11 i USA bunner i mangeårig imperalistisk utenrikspolitikk

b) Gaza-konflikten blusset opp på grunn av Israels umennesklige blokade

c) Mener det er viktig å forstå det historiske bakteppet - årsak/virkning

d) Er imot USA's kriger i Irak og Afghanistan

--

Mulig det trengs å legge til noen undergrupper også :)

Hva er dette for noe tull? Morsomt at "bakenforliggende årsaker er mindre interessante" havner i Israel-sympatisørdelen og så hevder man i andre del at blokaden sørget for oppblussing, når det under våpenhvilen ble løsnet i blokaden, men rakettangrep sørget for å få den stengt igjen. Ser du kausalforholdet der perhaps?

Grovt sett kan man dele det inn i: De som lar seg guide av sitt kognitive filter og ignorerer/avviser informasjon som går mot deres syn og de som er åpne for å lære av å oppnå mer informasjon som kan endre deres syn på konflikten og klarer å vurdere informasjonen opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

Det hører med til "profilen"

Har inntrykk av at forum-folket deler seg noegenlunde slik m.h.t. Irak/Afghanistan

Bare nyskjerrig, "bommet" eller "traff" jeg angående "deg" i forhold til Israel-Irak-Afghanistan "sammenhengen"? :)

(spør fordi jeg ikke gidder SØK-funksjonen i dine tidligere innlegg)

Lenke til kommentar

Det hører med til "profilen"

Har inntrykk av at forum-folket deler seg noegenlunde slik m.h.t. Irak/Afghanistan

Bare nyskjerrig, "bommet" eller "traff" jeg angående "deg" i forhold til Israel-Irak-Afghanistan "sammenhengen"? :)

(spør fordi jeg ikke gidder SØK-funksjonen i dine tidligere innlegg)

Gå du litt lengre bak tid, kan vi skylde på Adolf Hitler... Og litt lengre; PILATUS! :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hva er den konkrete konklusjonen? Den konkrete konklusjonen må være at Israel i lengden aldri kan vinne ved hjelp av militærmakt.

Ang. begrepsbruken: hva mener du med "strategisk" vs. "taktisk" dominans?

Lenke til kommentar

Topicen sier det vel ganske klart. Enten er Israel en terrorstat eller så er de en stat som kjemper mot terrorisme. En slik polarisering er det rene vannvidd, men Dotten er happy fordi diskusjon.no tjener mange penger på å selge reklame for billige flyreiser til Israel, leiebil og hotell.

Lenke til kommentar
Hva er den konkrete konklusjonen? Den konkrete konklusjonen må være at Israel i lengden aldri kan vinne ved hjelp av militærmakt.

Ang. begrepsbruken: hva mener du med "strategisk" vs. "taktisk" dominans?

Med det regner jeg taktisk kapabilitet som evnen til å konkret angripe og drepe fienden i krig på kort sikt. Strategisk kapabilitet regner jeg som evnen til å konkret opprettholde en langvarig dominanse over et område.

Israel kan holde en langvarig dominanse i dag fordi de har den konkrete evnen til å angripe og drepe fienden i krig på kort sikt. Så snart de har spilt sitt kort har de ikke lenger denne langvarige dominansen som Israel må støtte seg på.

Det er en ond sirkel, en pandoras eske.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...