Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bare lurer. Hvorfor holder Israel fortsatt grensene til Gaza stengt? Greit at folk ikke skal slippe ut, men Israel kan ihvertfall la andre land og FN slippe inn forsyninger alâ mat, ulltepper ol?

Er det greit at ingen slipper ut? Vanligvis har sivile i konflikter en mulighet til å komme seg unna kamphandlingene ved å flykte, mens her blir de holdt innesperret på et frimerke som kontinuerlig blir bombadert fra land, sjøs, og lufta. Hvor umennskelig er ikke det?

Det var ikke slik jeg mente det. Selvfølgelig er det uakseptabelt at sivile ikke slipper ut av grensene, men jeg formulerte meg veldig dumt i settningen. Poenget var at hvis ikke palestinerne får slippe ut kan de da ihvertfall åpne grensene slik at medisinsk utstyr og andre ressurser kommer forbi, og inn til Gaza.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Et våpen skiller ikke mellom sivile og stridende, og det faktum at så mange palestinske sivile er blitt drept viser vel at det gjør ikke alltid personene med fingeren på avtrekkeren heller. Det er ikke bare israel som er slemme, for all del, men de har lite rett til å ta "moral high ground".

Iflg. Wikipedia hevder FN at 137 sivilie palestinere og 268 fra Hamas er blitt drept i løpet av konfliktens 11 dager. Israelske tap er 6 militære og 3 sivile i den tilsvarende perioden. Mens det er utvilsomt at folk lider, er tapstallene generelt omstridt - jeg tror vi bør være forsiktig med å være for skråsikker både når det gjelder antall ofre og deres militære status.

Jeg reagerer bare på påstander som at israelerne "really really aren't" ute etter å spare sivile liv, da det impliserer det motsatte - at israelerne tilstreber sivile tap. En slik påstand tror jeg generelt ikke er dekning for.

Istedefor å le og himle med øynene kan du komme med kilder som motbeviser dette. Jeg har langt mer tilltro til folk som er på Gazastripen enn deg.

Jeg akter selvsagt ikke å forsøke å motbevise noe som ikke en gang kilden din er sikker på faktisk har skjedd.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Jeg reagerer bare på påstander som at israelerne "really really aren't" ute etter å spare sivile liv, da det impliserer det motsatte - at israelerne tilstreber sivile tap. En slik påstand tror jeg generelt ikke er dekning for.

Nei, det kan du godt reagere på. Men da syns jeg du kan lese hva du reagerer på først. Jeg svarte på en påstand. Påstanden var IKKE "israel er ute etter å spare sivile liv", den var derimot:

Våpnene Israel bruker er spesialdesignet for å spare sivile liv.

They really really aren't

Israel bruker vanlige militære våpen. Skapt for å drepe dem som blir siktet på.

Lenke til kommentar
Israel bruker vanlige militære våpen. Skapt for å drepe dem som blir siktet på.

Den var god..

Israel har ingen tradisjon med det. Snarere tvertimot, bruken av f.eks. kluster-bomber har i praksis stikk motsatt virkning, hvor hovedandelen av offre blir sivile.

Les hva en ettertenksom IDF offiser f.eks. uttaler til en israelsk avis om krigføringen mot Libanon;

"What we did was insane and monstrous, we covered entire towns in cluster bombs," the head of an IDF rocket unit in Lebanon said regarding the use of cluster bombs and phosphorous shells during the war"

http://www.haaretz.com/hasen/spages/761781.html

Lenke til kommentar
Er det ingen andre her som også mener, at norske medier gir et litt skjev bilde av det som foregår i midtøsten nå? Jeg sympatiserte litt mer med Palestinere etter jeg hun her. :)

Synes hun virket mer nyansert enn han som svarte for den israelske ambassaden. Men reagerte blant annet på denne:

Varig konflikt

Innsendt av: John XX, 06/01 - 2009 kl. 09:29

Hei, jeg har passert 40 år og har alltid opplevd ufred og konflikt i nyhetssendinger mellom Palestina og Israel.

Hva tror du skal til for at det blir en forsoning på Gaza."

Hei John XX,

At palestina blir et fritt land, riv ned den muren slik at mennesker kan ferdes der de ønsker. Ikke kontrollert av andre, strøm, mat, skoler, veier etc. Slutte å skape fiendentlighet mellom to parter som er rammet av krig. Og at Sannheten kommer frem!

Hilsen Nor Obeid

Sannheten? Hvilken sannhet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Bruker Israel i den pågående konflikten, våpen som er kritikkverdige (i den grad det finnes våpen som ikke er kritikkverdige)?

Ellers:

On 30 January 2008 the Israeli government's Winograd Commission found that, 'Israel must consider whether it wants to consider using cluster bombs in the future, because its current manner of employing them does not conform to international law.

Israel har i det minste en kultur for å gå i seg selv og strebe etter en høyere grad av sivilisasjon. Forskjellen til Hamas, hvis våpen er fulle av kulelagre og rottegift, er betydelig.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Er det ingen andre her som også mener, at norske medier gir et litt skjev bilde av det som foregår i midtøsten nå? Jeg sympatiserte litt mer med Palestinere etter jeg hun her. :)

Synes hun virket mer nyansert enn han som svarte for den israelske ambassaden. Men reagerte blant annet på denne:

Varig konflikt

Innsendt av: John XX, 06/01 - 2009 kl. 09:29

Hei, jeg har passert 40 år og har alltid opplevd ufred og konflikt i nyhetssendinger mellom Palestina og Israel.

Hva tror du skal til for at det blir en forsoning på Gaza."

Hei John XX,

At palestina blir et fritt land, riv ned den muren slik at mennesker kan ferdes der de ønsker. Ikke kontrollert av andre, strøm, mat, skoler, veier etc. Slutte å skape fiendentlighet mellom to parter som er rammet av krig. Og at Sannheten kommer frem!

Hilsen Nor Obeid

Sannheten? Hvilken sannhet?

Skal jeg liksom forsvare henne nå, bare fordi hun er pen? :)

Ok, hun mener nok at Palesinere og Israelere, egentlig kan være bestevenner. :yes:

Lenke til kommentar
Det er ikke det du svarer på. Israel bruker våpen laget for å spare sivile liv, med å ha begrenset effektradius og splintvirking. Du impliserer at våpnene er siktet mot sivile med overlegg.

På ingen måte. Våpnene er laget for å drepe dem de blir brukt mot. Har over 100 sivile mistet live, har over 100 sivile vært i skuddlinjen. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Kan være fordi jeg ikke har lest nok om saken men ut fra det jeg har lest/hørt så kan jeg ikke fatte at folk kan støtte Israel på noen som helst måte med mindre man er pro-war er eller super kristen lommisfitte. Seriously eneste unnskyldning for de rykkere inn er uhh så farlig Hamas sine "terrorangrep" som er hjemme lagde jalla granater som så og si ikke gjør en dritt mot Israel men neida de må storm inn å fikse opp, Hamas må utryddes de er jo døds farlige! Og de skikkelig sleipe disse Hamas karene gjemmer seg blant sivile og greier? Det bor folk tett i tett (1,5 mill?) rundt de stedene Israel har bombet og rykker inn i det er jo umulig at det ikke blir sivil tap.

Nå kan det jo for alt jeg vet være at det er en grunn til angrepne og at jeg har et helt vrengt bilde på det hele men det burde uansett vert mulig og fikse dette på en annen måte.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Kan være fordi jeg ikke har lest nok om saken men ut fra det jeg har lest/hørt så kan jeg ikke fatte at folk kan støtte Israel på noen som helst måte med mindre man er pro-war er eller super kristen lommisfitte. Seriously eneste unnskyldning for de rykkere inn er uhh så farlig Hamas sine "terrorangrep" som er hjemme lagde jalla granater som så og si ikke gjør en dritt mot Israel men neida de må storm inn å fikse opp, Hamas må utryddes de er jo døds farlige!

En dårlig terrorist er likefullt en terrorist. Israel kan ikke legge seg ned og vente på den store smellen.

Og de skikkelig sleipe disse Hamas karene gjemmer seg blant sivile og greier? Det bor folk tett i tett (1,5 mill?) rundt de stedene Israel har bombet og rykker inn i det er jo umulig at det ikke blir sivil tap.

Det er diskutabelt. Det som ikke er diskutabelt, er at færre uskyldige vil bli drept om ikke Hamas bevisst går inn for å bruke sivile som skjold for å få sympati. De bruker amublanser til å frakte våpen og soldater, moskeer som militærbaser og markedsplasser som raktettoppskytningsbaser.

Nå kan det jo for alt jeg vet være at det er en grunn til angrepne og at jeg har et helt vrengt bilde på det hele men det burde uansett vert mulig og fikse dette på en annen måte.

Å forhandle med terrorister er alt annet enn enkelt.

Lenke til kommentar
Kan være fordi jeg ikke har lest nok om saken men ut fra det jeg har lest/hørt så kan jeg ikke fatte at folk kan støtte Israel på noen som helst måte med mindre man er pro-war er eller super kristen lommisfitte. Seriously eneste unnskyldning for de rykkere inn er uhh så farlig Hamas sine "terrorangrep" som er hjemme lagde jalla granater som så og si ikke gjør en dritt mot Israel men neida de må storm inn å fikse opp, Hamas må utryddes de er jo døds farlige! Og de skikkelig sleipe disse Hamas karene gjemmer seg blant sivile og greier? Det bor folk tett i tett (1,5 mill?) rundt de stedene Israel har bombet og rykker inn i det er jo umulig at det ikke blir sivil tap.

Oooh, så seriøs!!

Tror ingen land i verden ville sittet stille og tolerert at nabolandet fyrte av raketter mot ens egne. Her har Israel plikt og rett til å reagere. Israel har vist stor tålmodighet de siste tre årene, faktisk burde dette skjedd for lenge siden. Det er synd at Hamas er så feige at de gjemmer seg blant sivile, men dette er ikke Israels feil. Noe må gjøres for å stoppe disse terroristene én gang for alle.

Alt Hamas trenger å gjøre for å hindre sivile tap, er å slutte å gjemme seg bak et skjold av sivile. Israel må derimot tolerere at israelere blir bombet sønder og sammen. Dette burde gjøre det klart for alle og enhver at det er Hamas som er ansvarlige for de sivile livene som går tapt. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Det er forskjell på en terrorist og en terror-bekjemper.

Hadde Hamas sluttet å terrorisere, ville det ikke vært noen konflikt overhodet.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...