Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hamas må ta skylden for dette. De er langt verre. Hadde situasjonen vært motsatt, ville israelerne vært utryddet for lengst.

Israel ringer sivile på Gaza og ber dem evakuere før bombing.

Israel okkuperer ikke Gaza; Hamas okkuperer Gaza for å lage terror. Eneste grunnen til at Israel angriper Gaza er at Hamas fyrer av 1000 raketter i året mot dem. Hvilket land i verden ville tolerert dét?

For å etablere fred i MØ er det nødvendig å svekke de som ikke ønsker fred. Hamas er blant disse. Hamas skyter mot sivile med hensikt. Israel treffer også sivile, men målet er Hamas. De som ikke ser forskjellen - ja attpåtil stempler Israel som de verste - er noen forbanna kuksugere.

du er

Innsendt av: en du møter snart, 06/01 - 2009 kl. 12:28

du skal død din jøde jeg hater jøder drep alle sammen fuck jøder snart blir den israel ambassader bombet ned "

How sad for Norway to learn that this kind of language, threats and intimmidations can be found here and now. Those who speak on behalf of Israel have been also subjected to this kind of language in recent days. What does it mean for the freedom of speech in Norway? Can you understand that by using this language you import Hamas retoric against Israel?

Hilsen Aviad Ivri

Lol.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Latterliggjørelseskompasset mitt peker mot deg, Simon...

Som de fleste kompasser blir det gjerne litt forvirret. Et kompass som ligger på den magnetiske nordpolen vil kunne spinne rundt og/eller gi forvirrende angivelser.

:)

Du kan ikke akkurat sies å være objektiviteten selv. Ingen som tar ensidig part i en konflikt som den vi diskuterer her kan kalle seg objektiv, det blir en pervers logikk.

Da må du mot-argumentere, noe du ikke alltid gjør.

Det er faktisk sant. Jeg argumenterer mye, og skriver svært mye, både her og ellers. Noen ganger er jeg for trøtt/lei/sliten/oppgitt/lattermild til å argumentere saklig.

Men jeg tror ikke det er det generelle inntrykket at jeg argumenterer for lite, heller motsatt.

Lenke til kommentar

La oss alle håpe løgneren Gilbert gjør det bedre som lege enn som journalist. Israel gjør alt i deres makt for å hindre uskyldige palestinere. Hvis ikke Hamas brukte uskyldige som skjold, ville ingen sivile liv gått tapt.

Israel er det eneste terrorbekjempende og fredslskende landet i regionen. Let's support them! Hail Israel!

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Jeg bare lurer. Hvorfor holder Israel fortsatt grensene til Gaza stengt? Greit at folk ikke skal slippe ut, men Israel kan ihvertfall la andre land og FN slippe inn forsyninger alâ mat, ulltepper ol?

Som GrandMa sier. Samt fordi Hamas fyrer av raketter ved grenseområdene.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
du er

Innsendt av: en du møter snart, 06/01 - 2009 kl. 12:28

du skal død din jøde jeg hater jøder drep alle sammen fuck jøder snart blir den israel ambassader bombet ned "

How sad for Norway to learn that this kind of language, threats and intimmidations can be found here and now. Those who speak on behalf of Israel have been also subjected to this kind of language in recent days. What does it mean for the freedom of speech in Norway? Can you understand that by using this language you import Hamas retoric against Israel?

Hilsen Aviad Ivri

Lol.

500kr på at det er en ung, frustrert, norsk-palestiner :wee:

Lenke til kommentar
La oss alle håpe løgneren Gilbert gjør det bedre som lege enn som journalist. Israel gjør alt i deres makt for å hindre uskyldige palestinere. Hvis ikke Hamas brukte uskyldige som skjold, ville ingen sivile liv gått tapt.

Israel er det eneste terrorbekjempende og fredslskende landet i regionen. Let's support them! Hail Israel!

Har du kilde på det? Annen enn JP?

Lenke til kommentar
Er det derfor militære eksperter stiller spørsmålstegn ved våpnene? At det blir brukt våpen som ikke er legitime i kamp er ikke akkurat ett nytt fenomen, så retorikken din blir meningsløs.

Hvis alle som har vært i militæret vet akkurat hva dette er bare av å se på det. Hvorfor stilles det da så store spørsmålstegn ved det?

Hehe, om det er "militære eksperter" av samme kaliber som uttalte seg i media om Gripen/JSF for en stund siden, så kan man godt skjønne at de har problemer....

Personlig må jeg si at dette ser veldig ut som røykgranater, noe som også stemmer godt overens med uttalser fra de som faktisk bruker dem.

Rampage ta Norsk media for godt brød? :lol: jaja...

Jeg bare stiller spørsmål, noe som tydeligvis er vanskelig for enkelte å forholde seg til. Da det for enkelte er best å være bastante og flire seg ihjel av alt, fremfor å diskutere. Når det er nevnt, så ser jeg ikke at "uidentifiserte våpen" blir nevnt i andre medier, så det vel kanskje bare vanlig norsk sensasjonalistisk reportering.

Lenke til kommentar

Har du kilde på det? Annen enn JP?

Det sier seg selv. Hadde det ikke vært for at Hamas bruker sivile som skjold, ville ingen sivile liv gått tapt. Det er forskjell på terrorister og folk som bekjemper terror. Israel kan ikke tolerere at borgerne deres blir utsatt for terror. Derfor må de handle. Ikke Israels skyld at Hamas er noen feige svin. Våpnene Israel bruker er spesialdesignet for å spare sivile liv. At noen uskyldige liv går tapt er beklagelig, men uunngåelig.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt som at Hamas er terrorister og at Israel bare gjør det som er nødvendig for å beskytte seg. Verden er ikke svart-hvit som i eventyrene.

Hamas er en komplisert bevegelse, og ikke en ren terrororganisasjon. Nå som Gaza er under angrep, vil de ytterliggående delene av bevegelsen få mer støtte blant sivilbefolkningen. Er de voldsomme motreaksjonene vi nå ser virkelig den mest effektive måten å stoppe terroristene? I think not.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg registerer at enkelte tror at Israel har "onde instensjoner" - at de går inn for "maksimale sivile tap", å "straffe sivilbefolkningen", "drepe alle muslimer", "begå folkemord på palestinerne", etc. Hvorfor tror en dette?

Er det fordi enkelte sivilie også rammes av angrepene på Hamas?

Er det på grunn av blokaden?

Er det fordi israelerne er et ondt folkeslag, som dyrker død - ikke en sivilisasjon med verdier tilsvarende de norske?

Er det fordi en tror at israelerne er bedre tjent med naboer som hater og angriper dem, enn naboer de kan leve i fred og handle med?

Jeg sliter litt med å se hvilken rasjonell interesse Israel har av å være "ond", hvorfor gjennomføringen av ondskapen i beste fall er halvhjertet?

Alieno: At det skytes med skarpt, betyr da ikke at våpenene og krigføringen ikke er innrettet for å spare sivile liv. Mitt inntrykk er at israelerne ikke bruker kraftigere skyts enn nødvendig for å ta ut målene de har - det bombes tross alt enkeltmål med presisjonsvåpen - hvordan kan krigføringen utføres på en mer skånsom måte, samtidig som legitime mål ødelegges?

Lenke til kommentar
Alieno: At det skytes med skarpt, betyr da ikke at våpenene og krigføringen ikke er innrettet for å spare sivile liv. Mitt inntrykk er at israelerne ikke bruker kraftigere skyts enn nødvendig for å ta ut målene de har - det bombes tross alt enkeltmål med presisjonsvåpen - hvordan kan krigføringen utføres på en mer skånsom måte, samtidig som legitime mål ødelegges?

Et våpen skiller ikke mellom sivile og stridende, og det faktum at så mange palestinske sivile er blitt drept viser vel at det gjør ikke alltid personene med fingeren på avtrekkeren heller. Det er ikke bare israel som er slemme, for all del, men de har lite rett til å ta "moral high ground".

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer. Hvorfor holder Israel fortsatt grensene til Gaza stengt? Greit at folk ikke skal slippe ut, men Israel kan ihvertfall la andre land og FN slippe inn forsyninger alâ mat, ulltepper ol?

Er det greit at ingen slipper ut? Vanligvis har sivile i konflikter en mulighet til å komme seg unna kamphandlingene ved å flykte, mens her blir de holdt innesperret på et frimerke som kontinuerlig blir bombadert fra land, sjøs, og lufta. Hvor umennskelig er ikke det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...