Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Eneste jeg har å si er at all elendigheten i media ikke stemmer overens med at jeg selv har shopper en del ting derfra som klær etc... Ingen kulehøl i pakka eller noe=)

Digger å få pakke med hebraisk skrift på... er nice

Det var forbløffende lite likdeler og blod i forsendelser av varer og produkter som kom fra sørafrika under apartheid tiden også. Det betyr nok at all elendigheten den svarte befolkningen skrek om var sterkt hauset opp. Ellers ville vi vel sett det på produkter derfra? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Israel ville behandlet ikkevoldelige aksjoner svært grovhendt, det kan vi være sikre på. Og da ville vi fått historier om mennesker som sitter stille og slås til blods, litt som 'slaget om saltdepotet' i India på 30-tallet. Bare at det ville vært backet opp med bilder.

 

Det kunne fungert. Men det er heller ikke sikkert.

 

Siden de ikkevoldelige aksjonene i India har man funnet frem til mer effektive metoder for å bekjempe slikt.

 

Her kan du lese om Israels "stink-metode". Veldig effektivt, og det har gått fullstendig under radaren til internasjonal presse :

 

""A terrible stench - the smell of a rotting, dead animal," says left-wing activist Dr. David Nir in disgust. For over three years he has been participating in protests against the separation fence, but he wasn't prepared for this: Three weeks ago, at a demonstration in the West Bank village of Na'alin, he personally experienced the debut of Boash - the Skunk - a new method of dispersing demonstrations, developed by the Israel Police.

 

(...)

 

"A week after the demonstration in Na'alin, a white truck arrived at a demonstration in Bil'in," Nir continues. "It began approaching and we tried to keep our distance." The truck stopped near the fence, "and then we heard the motor working harder in order to create condensed air for operating the Skunk cannon. And then it came: Strong bursts of a foul-smelling spray were showered on us, directly hitting those who didn't move away, at up to a 30- to 50-meter radius. Because the wind was with the cannon, most of us were enveloped in vapors of stench that penetrated our lungs. On the way to Tel Aviv we drove with open windows, but we were unable to get rid of the smell even when we sprayed ourselves with deodorant. There are no words to describe it; it's the worst odor imaginable. It's an experience equal to jumping headfirst into a sewer."

 

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1018282.html

 

Blir også brukt mot fiskere utenfor Gaza :

 

"9:15 am. From a small Palestinian fishing boat, David Schermerhorn watched as Israeli sailors aboard a large Navy Gunboat put on Hazmat suits and masks. Five minutes later, the fishermen and internationals were blasted by water from a cannon mounted atop the gunboat. The water was filthy, with an appalling chemical smell to it."

 

http://www.freegaza.org/index.php?module=l...6e1&offset=

Lenke til kommentar

Tja. Bedre enn å banke folk, antar jeg. Vanskelig å gjøre noe med, er jeg redd. Men siden bosetterne lever på det som juridisk sett er palestinsk land ser jeg ingen grunn til at Mahmod Abbas ikke skulle kunne gi ordre om å avfyre slike stinkgranater inn i bosetninger. :)

 

Dersom det fikk disse ulovlige okkupantene vekk ville det jo være en svært grei måte å løse det spørsmålet på.

 

Er det noen som har motforestillinger, eller kan vi som en samlet tråd sanksjonere en slik aksjon mot okkupantene? :)

Lenke til kommentar

Da kan du slutte å dumme deg ut GrandMa:

 

http://www.aftenposten.no/fakta/midtosten/...ticle628947.ece

 

Du kan bla. lese følgende:

 

Siden da har jødenes viktigste helligdom vært Klagemuren nedenfor Tempelhøyden.

 

--------------------------------------------------------------------

 

Når det gjelder selve Tempelhøyden så er det viktig for både jødedommen, kristendommen og islam.

 

Tror du foresten tidspunktet for Sharons spasertur var tilfeldig?

Lenke til kommentar

Nå blir jeg nesten litt oppgitt på dine vegne. Hvis du tar deg to sekunder til å lese det jeg poster ville du lest dette som oppklarer hele saken ganske greit.

 

The entire Temple Mount, not just the Western Wall, is, in fact, the holiest site in Judaism. From a Jewish religious perspective, the Temple Mount is the Center of Jerusalem and the religion of Judaism itself, and not just a historic place in East Jerusalem. The Israeli government's website ignores this and calls the Western Wall alone the holiest Jewish site on earth. The Mount behind the Wall is even holier than the Wall to Judaism. The concept of a "holy of holies", comes from the Jewish description of the site that is currently occupied by the Dome of the Rock. Jews are connected to God through that site, and that is why we pray towards it, no matter what part of the world we are in.

 

What would an Israeli governmental official say as a mitigating factor to the lie that it is telling against the holiest site in Judaism? That the government is a secular body and cannot be expected to have to get involved in determining precise religious practices of any religion in the State of Israel? Then how dare the Olmert Administration take the responsibility upon its shoulders to attempt to alter free access to the most important of Jewish religious holy sites? Either the government is separate from religion, or it is not.

 

By suggesting the surrender of Judaism's holiest site, when it refuses to hear arguments to keep the Temple Mount in Jewish possession, the Olmert Administration is discriminating against a Human Right of the Jewish people, their Freedom of Religion. Political expediency is no excuse for a lie perpetrated against the main religious truth of the main religion of the very country the Knesset is supposed to represent. Neither is political expediency an excuse for the allies of the State of Israel to join in with the immoral and illegal maneuver of the Olmert Administration.

 

Perhaps that is why the governments of Israel and the USA tolerate all those jihadist television programs that the Palestinians make for their children, using our tax dollars to raise a new generation of terrorist murders out of cute little kids. Since it is in vogue to perpetrate lies against Jews and Christians who support a Jewish possession of the Temple Mount, it is only fair to then evenhandedly lie to some Islamic people as well. The cost of blood and dollars is minimal, perhaps, to people with such a mindset. The main thing is to go down in history as the ones who made the biggest peace deal ever. That is its own reward and idol.

 

True peace too has gotten in the way of the runaway train that is taking the governments of two great countries for a ride straight to the gates of hell, both figuratively and literally.

Endret av datating
Fjernet unødvendige kommentarer.
Lenke til kommentar

At Tempelhøyden er skikkelig hellig for jødene er det ingen tvil om.

 

At Sharon var veldig strategisk med sitt valg av tidspunkt for å gå opp dit. Han provoserte bevisst, og må ta mye ansvar.

 

Han burde ikke gått opp. Enkelt og greit. Han hadde retten, men burde ikke.

 

Og Glimti. You're master of making people who agree with you embarrased.

Lenke til kommentar

Simon Aldra. :)

 

Jeg er i prinsippet enig med deg om at det var unødvendig av Ariel Sharon. Han burde ikke gjort det, men når det er gjort synes jeg ikke det legitimerer voldsbølgen som følger. Dette på grunn av det faktum at han har rett til det.

 

Sharon skal ta sin del av skylden for andre intifada, men jeg er sterkt i uenig i Glimtis uttalelser om at Ariel Sharon "har skylden for starten for andre intifada". Det er flere som må ta ansvaret for andre intifada.

Lenke til kommentar
Jeg er i prinsippet enig med deg om at det var unødvendig av Ariel Sharon.

 

Det blir litt som om Rudolf Hess skulle inspisere klagemuren i Jerusalem, beskyttet av tyske sikkerhetsvakter.

 

Og det var jo Sharon fullstendig klar over, og han fikk de opptøyene han var ute etter, og som banet vei for ham til å bli statsminister.

 

( I parentes : Urolighetene som fulgte var resultatet av at palestinerne var blitt trampet under hælen i årtier, og det kokte over, etter at flere titalls steinkastende palestinere ble skutt og drept i de første dagene etter Sharons stunt. )

 

--------------

 

Nytt om det eldre ekteparet som ble kastet ut av hjemmet sitt i Øst Jerusalem. Nå blir de kastet ut igjen :

 

"JERUSALEM (AFP) Israeli security forces on Wednesday tore down a tent in which a Jerusalem Palestinian family had been living since being evicted from their nearby house earlier this month.

 

The tent housed Fawzia al-Kurd and her ailing husband since their November 9 expulsion from their home of 52 years that had become a symbol of Palestinian resistance against the pressure of Jewish settlers seeking to gain more land in Arab east Jerusalem.

 

(...)

 

The group said police confiscated the contents of the tent which the family had received from neighbours after authorities seized the original belongings of their home and ordered them to pay for the eviction.

 

Israeli authorities said the tents were erected without permission on state land but the Kurd family say they were renting the land from its Palestinian owner."

 

http://news.yahoo.com/s/afp/20081119/wl_mi...ulsionjerusalem

Lenke til kommentar

Endelig svarte du. Det begynner å bli en stund siden jeg spurte deg om dette bilde i den forrige tråden. Du trenger ikke å bortforklare/ unnskylde dette med å si "Tror du ikke du finner akkurat de samme sakene på den andre siden". Kom heller med dem.

 

Vet du foresten hvem som er skyldig?

 

http://gfx.dagbladet.no/nyheter/2002/07/24/krigeren_sak.jpg

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Hmm. Har ikke lagt merke til at du spurte meg om det før.

 

Jeg synes det er unødvendig å forsøple tråden med kvalmende bilder, men som du vil.

 

4_22_041705_israel.jpg

 

my.php?image=telavivpi4.jpg

 

my.php?image=suicidebombingchildtp0.jpg

 

Trenger jeg virkelig finne flere? Du ser det verste i alt israelerne finner på, men nekter å se det at palestinerne ikke er mors beste barn heller.

 

Funker det nederst bildet for dere?

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Nytt om det eldre ekteparet som ble kastet ut av hjemmet sitt i Øst Jerusalem. Nå blir de kastet ut igjen :

Skammelig. Direkte skammelig.

 

Men ikke uventet. Gjennom hele intifadaen og spesielt på tiden da konflikten var på sitt sterkeste var det en israelsk taktikk å gjennomføre gjenngjeldelsesaksjoner mot familier til selvmordsbombere. Det førte til at mange sivile palestinere ble drept og det er helt unødvendig å nevne Israels iver etter å ødelegge palestinske hjem og byggninger.

 

Denne episoden har en helt annen bakgrunn der den palestinske familien ikke har gjort noe som helst, men gjennerelt opplever palestinerne i Israel bare mer og mer rasisme og uverdig behandling.

Lenke til kommentar

Glimti, har du endelig fått med deg at temelhøyden er hellig for jøder?

 

 

Det blir litt som om Rudolf Hess skulle inspisere klagemuren i Jerusalem, beskyttet av tyske sikkerhetsvakter.

Er klagemuren en viktig og hellig plass for Rudolf Hess?

 

 

Og arabisk terrorisme mot jøder. Hva er poenget ditt?

Tja, jeg vet ikke helt, at det er litt bak mål å argumentere med den jødisk-arabiske krigen i 1948 når vi snakker om hvem som har retten på sin side i dagens konflikt.

Igjen skjønner jeg ikke poenget ditt. Du påstår at det er jødene som startet det hele, men jeg har nettopp påpekt at arabere også drev terrorisme. Mye av jødenes væpnede kamp kom jo nettopp av at de måtte forsvare seg mot overgrep fra araberne.

 

Israel forsvarer seg. De tar ikke igjen.

Nå misoppfatter du termen "forsvar". Å forsvare seg er å besvare ild,

Å forsvare seg er å forsvare seg. Da de allierte invaderte Tyskland under WWII, var det en del av å forsvare seg. Dette gjorde de ved å okkupere fiendens land og tvinge fienden til å overgi seg.

 

Å gjennomføre et attentat i ettertid er ikke å forsvare seg

Å drepe fiendens militære ledere er en del av det å forsvare seg, jo. Ved å eliminere disse svekker man fiendens evne til å angripe.

 

Problemet er at de bruker terror mot israelske sivile.

"De"?

Ja, palestinske terrorister.

 

Dersom vi snakker om offisielle palestinske instanser er jeg mer tvilende.

Du så ikke Hamas-videoene jeg linket til der drap av jøder ble glorifisert? Treningsleire for å trene opp barn som terrorister? Osv.

 

Og om vi først snakker om ekstremister på yttersiden av palestinsk samfunn eller palestinske organisasjoner, da syns jeg også vi kan dra bosetternes terrorhandlinger mot palestinske sivile, skolebarn og leger, inn i bildet.

Ikke når vi diskuterer staten Israel.

 

Joda, de allierte gjorde mye rart de. Og poenget er at okkupasjon og undertrykking av fienden aktivt brukes i krig.

Nei, det er faktisk helt feil. De allierte hindret ikke forsyninger av medisiner, mat og vann i å komme inn i Tyskland etter kapitulasjonen.

De allierte ville brukt alle nødvendige midler for å hindre Tyskland i å være en fare.

 

Gaza er et fengsel der tettheten av mennesker overskrider kanskje noe annet sted i verden.

Da burde de kanskje slutte å angripe Israel.

 

Det Israel gjør er å straffe hele befolkningen i Gaza

Det Israel gjør er å hindre terrorister i å slå til mot israelske sivile.

 

Mener du at palestinerne i Gaza har gjort seg fortjent til en sultedød?

Mener du sivile israelske ofre har gjort seg fortjent til å bli sprengt i luften av terrorister?

 

Faktum er at det har vært mange forsøk på å få inn nødhjelp til verdens største fengsel

Nødhjelp og våpen så de kan fortsette å angripe Israel. Det er jo nettopp våpentransporten som må stoppes.

 

Israel ville behandlet ikkevoldelige aksjoner svært grovhendt, det kan vi være sikre på.

Nå må du slutte med dette hatske vrøvlet ditt.

Lenke til kommentar
Faktum er at det har vært mange forsøk på å få inn nødhjelp til verdens største fengsel

Nødhjelp og våpen så de kan fortsette å angripe Israel. Det er jo nettopp våpentransporten som må stoppes.

Nødhjelp som i mat, bensin, medisinsk utstyr også videre så "de" kan fortsette å leve.

 

Israel ville behandlet ikkevoldelige aksjoner svært grovhendt, det kan vi være sikre på.

Nå må du slutte med dette hatske vrøvlet ditt.

Israel behandler ikke-voldelige aksjoner svært grovhendt nå. De behandler ikke-aksjoner svært grovhendt, med bomber og granater, kontrollposter, oppdeling av palestinsk land, okkupasjon av palestinsk land, bygging av murer tvers gjennom palestinsk land.

Lenke til kommentar
Nødhjelp og våpen så de kan fortsette å angripe Israel. Det er jo nettopp våpentransporten som må stoppes.

Nødhjelp som i mat, bensin, medisinsk utstyr også videre så "de" kan fortsette å leve.

Og jeg påpekte at dette også brukes som en mulighet til å smugle våpen som brukes til å slakte ned israelske sivile.

 

Israel behandler ikke-voldelige aksjoner svært grovhendt nå.

Hva mener du med "grovhendt"? Hva er "ikke-voldelige aksjoner"?

 

De behandler ikke-aksjoner svært grovhendt, med bomber og granater

Når da?

 

kontrollposter, oppdeling av palestinsk land, okkupasjon av palestinsk land, bygging av murer tvers gjennom palestinsk land.

Men alt dette er jo reaksjoner på at de blir angrepet, ikke på fredelig motstand.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...