Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Joda, palestinerne er hissige og voldelige folk, men det er faktisk Israel som PER DIFINISJON er KRIGSFORBRYTERE her.

Palestinske terrorister angrep først.

Palestinske terrorister seg blandt sivile.

Palestinske terrorister angriper bevisst israelske sivile.

Det er tre brudd på folkeretten som gjør dem til krigsforbrytere. Jeg kunne sikkert kommet på fler. Jeg kommer ikke på én eneste ting Israel har gjort, så sant de ikke bruker hvit fosfor, men det ser ikke slik ut for meg, heller som en kombinasjon røykgranat/flare-sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fullstendig uakseptabelt, uansett hvilken side en tilhører..

Militæret i ethvert land kan både sensurere og ta i forvaring enhver person for å beskytte operasjonell sikkerhet. Eller så fungerer jo journalisten som et "tidlig varslingssystem" for fienden, og om de vet at de kommer kan de lide store tap. Med andre ord legitimt i ethvert land, inkludert vårt eget. Selv norske journalister som har vært med det norske militæret "på tur" i Afghanistan og amerikanerne i Irak fikk, og får fremdeles munnkurv om enkelte ting og på enkelte tidspunkt osv.

Jeg tror nok Hamas var klar over at angrepet foregikk. La oss si at det neppe var noen stor hemmelighet.

Israel har jo allerede prøvd å beskytte seg med muren, og håpet at rakettene ikke skulle nå helt til byene.

Nå har sikkert muren gjort mye for å forsoe palestinerne. Spesielt siden den primært er bygget på deres land, og ikke i Israel.

Lenke til kommentar
Israel har jo allerede prøvd å beskytte seg med muren, og håpet at rakettene ikke skulle nå helt til byene.

Nå har sikkert muren gjort mye for å forsoe palestinerne. Spesielt siden den primært er bygget på deres land, og ikke i Israel.

Hvorfor skal Israel bygge muren på sitt eget land?

Lenke til kommentar
Er det derfor militære eksperter stiller spørsmålstegn ved våpnene? At det blir brukt våpen som ikke er legitime i kamp er ikke akkurat ett nytt fenomen, så retorikken din blir meningsløs.

Hvis alle som har vært i militæret vet akkurat hva dette er bare av å se på det. Hvorfor stilles det da så store spørsmålstegn ved det?

Hehe, om det er "militære eksperter" av samme kaliber som uttalte seg i media om Gripen/JSF for en stund siden, så kan man godt skjønne at de har problemer....

Personlig må jeg si at dette ser veldig ut som røykgranater, noe som også stemmer godt overens med uttalser fra de som faktisk bruker dem.

Lenke til kommentar
Er det derfor militære eksperter stiller spørsmålstegn ved våpnene? At det blir brukt våpen som ikke er legitime i kamp er ikke akkurat ett nytt fenomen, så retorikken din blir meningsløs.

Hvis alle som har vært i militæret vet akkurat hva dette er bare av å se på det. Hvorfor stilles det da så store spørsmålstegn ved det?

Hehe, om det er "militære eksperter" av samme kaliber som uttalte seg i media om Gripen/JSF for en stund siden, så kan man godt skjønne at de har problemer....

Personlig må jeg si at dette ser veldig ut som røykgranater, noe som også stemmer godt overens med uttalser fra de som faktisk bruker dem.

Rampage ta Norsk media for godt brød? :lol: jaja...

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke Israel bygge muren på sitt eget land?

Jeg vet ikke om IDF er en bedre kilde enn norsk media, men det er nå så.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke Israel bygge muren på sitt eget land?

Fordi det er ikke Israels feil at naboen dere er maniacs..

Simon hvordan kom du til den logikken?!?!

Hvis naboen din terrorisere deg, da er det du som må flytte?

ulogisk eller stokk dum. :roll:

Jeg vet ikke om IDF er en bedre kilde enn norsk media, men det er nå så.

Hvem har skrevet IDF? Hva er IDF? Indian defence Force? Iraqi Defence Force? Iceland Defence Force?

Hold deg til argumentene og det som er skrevet.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Er det noen som kunne definert problemet for en som ikke har satt seg noe særlig inn i saken? Det hadde vært flott om pro-palistinere og pro-israelere hadde definert det på hver sin måte så jeg får gjort meg opp en mening.

Hovedproblemet er Hamas. En terrororganisasjon som gjemmer seg blandt sivile, bruke sivile som skjold og terroriserer naboene (Både Egypt og Israel).

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

http://sondrekrfu.blogspot.com/2009/01/propaganda-sa-du.html

Propaganda, sa du?

Vi blir kontinuerlig pådyttet "argumenter" av tabloidene for å være imot Israels forsvarskrig. Stort sett så er det legene Mads Gilbert og Erik Fosse som gir oss informasjonen. Det er vel snart på tide at noen TV-stasjoner spleiser på et ministudio til å ha inne i en sykehuskorridor hvor disse troverdige vitnene kan sitte ned og fremføre sin sedvanlige propaganda. Dagbladet forteller oss at de to legene jobber på spreng. Den ene av dem, Erik Fosse, forteller oss noe annet. På tirsdag sa han nemlig til VG: "Vi snakker med pressen hele tiden, istedet for å operere."

For all del - jeg tviler ikke på at det er enorme lidelser i Gaza, for det er det ingen grunn til å tvile på. Likevel reagerer jeg på hvordan de to legene uttaler seg til pressen. Pressen bør selvfølgelig ikke sluke alt de blir servert av disse helt rått.

Israel prøver så godt de kan å ramme sine fiender, og vanlige palestinere er ikke blant disse. Dessverre gjemmer Hamas-soldater seg blant sivile, og de er ikke trege til å dytte kvinner og barn foran seg. Når Hamas så beskylder Israel for å ramme sivile med vilje, så har vi ingen grunn til å tro at de snakker sant. Israel kjemper for å unngå å treffe sivile, og det har de flere grunner til. Det er galt i seg selv, og det svekker bare forholdet deres til andre land. Hamas derimot, har som strategi nummer én å treffe sivile med rakettene sine. De 2000 rakettene som har blitt skutt over grensen i løpet av de siste fire årene, er designet nettopp for å ramme uskyldige israelere. Hamas nøler heller ikke med å sende selvmordsbombere for å ramme flest mulig uskyldige israelere, men jeg har enda ikke sett at Palestinakomiteen, SV, SU eller AUF har demonstrert mot dette.

Lenke til kommentar

Minus.

Tror ikke du skal gå her for å gjøre deg opp en mening ettersom du sannsynligvis kommer til å bli påvirket den ene eller den andre veien. Les deg opp på wikipedia om konflikten og kom frem til din konklusjon på egenhånd. Denne tråden inneholder for mange rabiate pro-**** og pro-**** for å i det hele tatt få noe vettug ut av det hvis du ikke har kommet frem til en individuell mening først. :)

Lenke til kommentar
Fordi det er ikke Israels feil at naboen dere er maniacs..

Simon hvordan kom du til den logikken?!?!

Hvis naboen din terrorisere deg, da er det du som må flytte?

ulogisk eller stokk dum. :roll:

1. Israel er ikke uten skyld i dagens situasjon, og det vet du.

2. Israel bygger på annen manns land. Israel kunne bygget på eget land, det hadde faktisk ikke vært spesielt vanskelig siden de har mer land å ta av enn palestinerne.

I tillegg har vi en situasjon der begge naboer terroriserer hverandre. Da kan ikke en av naboene bygge mur på naboens tomt.

Jeg setter også pris på at du frastår fra å omtale meg som stokk dum. Med all respekt å melde, det er jeg ikke.

Hvem har skrevet IDF? Hva er IDF? Indian defence Force? Iraqi Defence Force? Iceland Defence Force?

Hold deg til argumentene og det som er skrevet.

IDF har blitt tatt som kilde ved flere anledninger i denne tråden. Ikke via IDFs nettsider, men via saker der IDF har vært kilden. IDF er Israeli Defence Forces, noe som burde gå klart frem av at vi faktisk debattere denne konflikten, og ikke Kashmir eller fiskerirettigheter i Barentshavet.

Lenke til kommentar
1. Israel er ikke uten skyld i dagens situasjon, og det vet du.

Greit nok..

2. Israel bygger på annen manns land. Israel kunne bygget på eget land, det hadde faktisk ikke vært spesielt vanskelig siden de har mer land å ta av enn palestinerne.

Israel har trukket ut av Gaza, likevel forsetter selvmordsbombingene/ selvmordsbombing forsøk.

http://www.guardian.co.uk/world/2005/aug/29/israel

I tillegg har vi en situasjon der begge naboer terroriserer hverandre. Da kan ikke en av naboene bygge mur på naboens tomt.

Hvem terroriserer hvem? En med "schizofren" kan høre "stemmen din", hele tiden.

IDF har blitt tatt som kilde ved flere anledninger i denne tråden. Ikke via IDFs nettsider, men via saker der IDF har vært kilden. IDF er Israeli Defence Forces, noe som burde gå klart frem av at vi faktisk debattere denne konflikten, og ikke Kashmir eller fiskerirettigheter i Barentshavet.

Kilden som "en" soldat drept, istedet for 9999.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det kan virke som åtte år med kroniske løgnere i det hvite hus har "ødelagt løypa" for Israel når de nå skal prøve å vinne opinionen :

"Have Bush and the Neocons Ruined It for the Israelis?

The Israeli propaganda blitz around their attack on Gaza has been greeted with uncharacteristic skepticism by the American public and even by some of the mainstream US press. Even the Jewish American community is uneasy about this one, in a way perhaps unparalelled since the 1982 Israeli attack on Lebanon and siege of Beirut. Jews for Peace in Los Angeles are actively protesting the Gaza atrocities, and newspaper articles from around the US on local protests held this weekend often mention mixed Arab-American and Jewish-American rallies.

If it is true that Americans are greeting Israeli talking points with more criticism this time, is it because we have been intensively exposed for the past 8 years to precisely this sort of mental manipulation by Bush-Cheney and their stable of Neoconservatives?"

http://www.juancole.com/2009/01/have-bush-...ned-it-for.html

Lenke til kommentar

Israel har trukket ut av Gaza, likevel forsetter selvmordsbombingene/ selvmordsbombing forsøk.

http://www.guardian.co.uk/world/2005/aug/29/israel

De trakk seg ut, men det betyr ikke at palestinerne dermed fikk sin frihet, og det var i utgangspunktet der skoen trykket.

Hvem terroriserer hvem? En med "schizofren" kan høre "stemmen din", hele tiden.

Omformuler.

Kilden som "en" soldat drept, istedet for 9999.

9, ikke 9999.

Nei, problemet er det at man ikke har andre kilder enn IDF og et par norske leger i Gaza, dermed blir det meste av informasjon fra Gaza enten informasjon fra IDF eller informasjon fra to leger. Alt annet blir informasjon fra selve Israel, og det går i og for seg ut på det samme som IDF i de fleste fall.

Lenke til kommentar
De trakk seg ut, men det betyr ikke at palestinerne dermed fikk sin frihet, og det var i utgangspunktet der skoen trykket.

Hva definere du som frihet? Rett til å bombe Israelerene?

Omformuler.
Israels eksistens er terror nok for Hamas.

Nei, problemet er det at man ikke har andre kilder enn IDF og et par norske leger i Gaza, dermed blir det meste av informasjon fra Gaza enten informasjon fra IDF eller informasjon fra to leger. Alt annet blir informasjon fra selve Israel, og det går i og for seg ut på det samme som IDF i de fleste fall.

:lol: Javel, det er derfor vi alltid leser "tragedier" ?

Mot kritikk eksistere IKKE her i Norge, bare en saueflokk med PRO-palestinerer.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Sukk, mr. palestinaskjerf-Gilbert må få media-forbud snart. Makan til svada skal du lete lenge etter. Han presterer å gi Israel skylden for at de bruker millitære våpen SPESIELT UTVIKLET FOR Å SPARE SIVILE LIV. Han setter vist mye større pris på bombevester som er full av rustne spiker, for splintskader er vist ikke noe problem.

Og jeg ser forresten ikke noen baby med amputert hånd, jeg ser en baby med en bandasje over hånden. For alt jeg vet er det pallywood som har spilt inn film igjen. Det er vel mest sannsynlig at det er pallywood, siden ungen var i sammenheng med den utrolige historien om stridsvogner som skjøt på hus osv litt over her. Jeg vet ikke jeg, men ungen ser jo sprudlende frisk ut til å ha blitt skutt på av granater og fått et hus over seg.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...