Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Ah, mine engelske oversettingsskills feilet. Jeg antar det er snakk om dette:

Incandescent particles of WP cast off by a WP weapon's initial explosion can produce extensive, deep (second and third degree), burns. Phosphorus burns carry a greater risk of mortality than other forms of burns due to the absorption of phosphorus into the body through the burned area, resulting in liver, heart and kidney damage, and in some cases multi-organ failure.[26] These weapons are particularly dangerous to exposed people because white phosphorus continues to burn unless deprived of oxygen or until it is completely consumed. In some cases, burns are limited to areas of exposed skin because the smaller WP particles do not burn completely through personal clothing before being consumed. According to GlobalSecurity.org, quoted by The Guardian, "White phosphorus results in painful chemical burn injuries"[27] .

http://en.wikipedia.org/wiki/White_phospho...fects_on_humans

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er spekulert i fosforbomber ja. Jeg vet ikke helt hvordan de fungerer. Men jeg tviler på de er veldig skånsomme ovenfor eventuelle sivile. Noen som kan finne noe om dette? Effektene vel og merke.

Fosfor(hvit fosfor) er det som brukes i "gammeldagse" røykgranater. De fleste som har vært borti artilleri i forsvaret har prøvd/sett slike. Ulempen med fosfor er at dette er skikkelig giftig om det ikke brenner, lager særlig masse "morsomme" forbindelser om det løses i vann, pluss at røyken ikke er særlig helsebringende å puste inn (men det er vistnok ikke direkte skadelig).

Bruk i andre slags granater, eller "kreativ bruk" av røykgranater, sprer fosfor utover og lager branner som er vanskelige/umulige å slukke.Brenner f.eks til en viss grad under vann, og vil uansett starte å brenne igjenn straks det er ute av vannet. Hvilke problemer det gir hvis en person er truffet av granatspilnter som inneholder fosfor sier seg nesten selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvitt sjokk røyk som brenner. Typisk fosfor.

Hvis det er så enkelt, hvorfor skjønner ikke ekspertene Aftenposten intervjuer dette? De sier jo også at dette muligens ikke er et dødelig våpen, men en slags "flash-bang" (slike inneholder kanskje fosfor?) Jeg ville ventet med å konkludere.

Nå kjenner jeg ikke til dette i noen detalj, men dette systemet kan vel neppe være så enkelt som at det bare er motvilje eller dumskap som gør at folk ikke flytter seg? Så mange folk lar seg jo ikke drepe med viten og vilje. Det ville overrakse meg kraftig om ikke en stor prosentandel av de drepte ikke viste at der de var kom til å bli bombet. (der de var på et litt mindre nivå, de vet vel at feks "midtøstenområdet" blir bombet)

0,8 - inkludert Hamas - drepte per flyangrep og telefonvarsling. Hva mer kan man forlange?

Interessant: 44,7% av Gaza-stripens befolkning er mellom 0-14 år.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Nå har jeg ikke kilder å referere til, men Israel har jo bombet moskeer og ambulanser. Hva faen er militært i disse målene? Israel skyter jo ikke inn i Gaza bare på måfå, hadde det ennå vært så vel. De har topp moderne utstyr spesialsendt fra USA. Som de selv har sagt; "Vi treffer det vi planlegger å treffe" (eller noe i den duren). Det er nettopp det som er skummelt. Israel bomber alle moskeer fordi de vil bombe moskeene, og de bomber en ambulanse fordi de vil bombe en ambulanse. Dette er sykt!

Hvorfor moskeer kan være legitime mål.

Hvorfor ambulanser kan være legitime mål.

Glem aldri at Hamas ikke følger spillereglene - ting er ikke nødvendigvis slik de fremstår ved første blikk.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke kilder å referere til, men Israel har jo bombet moskeer og ambulanser. Hva faen er militært i disse målene? Israel skyter jo ikke inn i Gaza bare på måfå, hadde det ennå vært så vel. De har topp moderne utstyr spesialsendt fra USA. Som de selv har sagt; "Vi treffer det vi planlegger å treffe" (eller noe i den duren). Det er nettopp det som er skummelt. Israel bomber alle moskeer fordi de vil bombe moskeene, og de bomber en ambulanse fordi de vil bombe en ambulanse. Dette er sykt!

Jeg sier ikke at Hamas er noe snillere, og når jeg ser hvordan de sender raketter inn i Israel, klarer jeg ikke å se på dem som noe annet enn en gjeng terrorister - en gjeng som virkelig ikke er kompetente nok til å bestemme over et helt folk. Men se på resultatene av bombingen dems da. Det blir små hull i taket på bygninger, og noen knuste ruter. Hvor mange Israelere har mistet livet? 2-3? Og nå kjører Israelske stridsvogner inn i Gaza for å sloss mot smågutter som kaster steiner. Det er jo et helt rått parti. (jada, jeg vet at hamas kjemper med våpen, og ikke bare steiner)

Ventet virkelig Israel at palestinerne skulle sitte lydige og snille i husene sine, og nyte synet av en grå mur som stenger dem ute og begrenser området de kan bevege seg på? Hva med de som har slektninger som ikke bor på Gaza, som de ikke kan besøke fordi de er omringet av en mur. Det er utrolig naivt å tro at palestinerne ledet av Hamas ikke ville gjøre opprør. Og det var kanskje også baktankene til Israel? Tvinge palestinerne til å gjøre opprør, slik at de kunne få en unnskyldning til å innvadere dem.. Og at innvasjonen kommer like før et radikalt presidentbytte i USA, er jo et ganske forutsigbart og taktisk trekk fra Israelsk side.

Vel, hvorfor vil de bombe disse stedene? Se det fra Hamas sin side, disse tingene er det som Israel nøler mest med å angripe. Det perfekte stedet å gjemme våpen eller sette opp baser. Nå er det ikke alle i Hamas som sender raketter inn i Israel. Det er langt flere skader enn det du gir inntrykk for. Hamas kjemper med raketter, artilleri og miner. Jeg ville ikke kalt det steiner, selv om de ikke har tankser.

Men hvorfor er den grå muren der da? Fordi tidligere så sprengt flere seg i luften. Nå sendes det fortsatt raketter. Du kan jo kikke på den andre tråden om Hezbollah, der har de holdt seg sterkt i skinnet ovenfor Israel og Israel tilbyr fredsavtaler. Ting tar bare tid, de må kunne stole på hverandre før det skjer noe framgang. Og Israel stoler ikke på Hamas og Hamas stoler ikke på Israel dessverre.

Lenke til kommentar

Det du nevnte nå har faktisk vært en medvirkende årsak til at Israel har vært skeptiske til å slippe til utenlandske helsearbeidere, da Hamas ikke skyr bruk av ambulanser for å frakte våpen. Og jeg vil våge påstå at det er rimelig åpenbart at Israel ikke bomber moskeer fordi de er moskeer, men fordi Hamas bruker de til et militært formål.

Lenke til kommentar

Sukk, det er faktisk forskjell på fosfor-våpen og fosfor- røyk. Fosfor-våpen er brannstiftende våpen som består av en beholder fosforpulver som blir sprengt med en liten salve til et fint pulver, og som antenner når det kommer i kontakt med luft. Dette er ulovlig.

Fosfor røyk er en beholder kompressert fosfor som brenner lenge, og utvikler røyk. Dette er ikke farlig, og er fult lovlig. Det har aldri oppstått noen helseplager eller skader på grunn av fosforrøyk, og dette har blitt brukt i 100 år til millitære formål.

Lenke til kommentar

Hvorfor moskeer kan være legitime mål.

Hvorfor ambulanser kan være legitime mål.

Glem aldri at Hamas ikke følger spillereglene - ting er ikke nødvendigvis slik de fremstår ved første blikk.

Videoen av moskeen som bombes sier ikke meg noen ting, og et slik "bevis" vil jeg sammenligne med USAs "bevis" for at Saddam og Irak hadde masseødeleggelsesvåpen.

At Hamas ikke følger spillereglene er jeg fullstendig klar over, og jeg sympatiserer virkelig ikke med dem. I pollen har jeg stemt at jeg sympatiserer mest for palestinerne - av den enkle grunn at de lider mest. Det er det jeg reagerer på i denne konflikten - det råe partiet. Hvordan et rikt land med verdens supermakt i ryggen overkjører et fattig folk.

Lenke til kommentar
Videoen av moskeen som bombes sier ikke meg noen ting, og et slik "bevis" vil jeg sammenligne med USAs "bevis" for at Saddam og Irak hadde masseødeleggelsesvåpen.

Dette bildet kan like godt være noe Hamas har laget til. De er kjent for sine "pallywood" produksjoner.

1231185818587_565.jpg

Jeg tviler ikke på at det er "ekte", men, argumenten er at Israel er mye mer redelig enn HAMAS.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Doctor in Gaza: Patients 'lying everywhere'

Meanwhile, Israel said Monday it will allow 80 trucks filled with humanitarian supplies to pass into Gaza. Jerusalem has been under intense international pressure to let the goods pass, because of shortages of food, medicines and fuel.

Trucks carrying food and medical supplies are expected go through the Kerem Shalom border crossing, while 222,000 liters of diesel fuel will pass through the Hahal Oz crossing, according to an Israeli army spokesman.

The announcement came after 25 trucks carrying aid and medical supplies were unable to pass through the Gaza-Egypt border at Rafah on Sunday, CNN's Karl Penhaul reported.

An official with the humanitarian group World Vision also confirmed that report, saying, "Unfortunately today, they closed the border, so no aid entered Gaza today.

Hamas nekter fortsatt sitt eget folk tilgang på hjelp via Egypt - hvorfor? Fordi Hamas er tjent med at palestinerne er ofre. Igjen ser man at en bør være varsom med å fordele skyld - Israel har knapt plikt til å ha åpne grenser, men palestinske myndigheter plikter å ta vare på sitt folk.

For øvrig: enkelte tror artikkelens illustrasjon er arrangert.

Det var ment som et eksempel, en forklaring på hvorfor steder som normalt får stå i fred er legitime mål - du ser sekundæreksplosjonene fra de lagrede rakettene. I slike tilfelle er IDFs informasjon dens mest troverdige vi har tilgang på. Skepsis er sunt - men intet menneske utstyrt med sunn fornuft kan komme til annet enn at det er en presumpsjon for at når disse moskeene bombes er det fordi de er legitime mål: bomber er dyrt; ikke alle moskeer bombes; Hamas har innrømt bruk av sivile som skjold, etc.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Jeg har tideligere sagt at jeg ikke føler med israelere som dør i selvmordsangrep og rakettangrep eller deres pårørende og dette står jeg helt klart for når man ser på Israels rå og brutale maktmissbruk ovenfor palestinerne:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2850359.ece

Israel handlinger KAN IKKE forsvares i dennes aken med at Hamas har skutt noen raketter mot Israel! Bare tenk på de tillstandene som har preget Gazastripen i den siste tiden og samtidig bør det nevnes at Hamas har uttalt at de kan anerkjenne Israel og at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat!

Glimti :xmas:

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg har tideligere sagt at jeg ikke føler med israelere som dør i selvmordsangrep og rakettangrep eller deres pårørende og dette står jeg helt klart for når man ser på Israels rå og brutale maktmissbruk ovenfor palestinerne:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2850359.ece

Israel handlinger KAN IKKE forsvares i dennes aken med at Hamas har skutt noen raketter mot Israel! Bare tenk på de tillstandene som har preget Gazastripen i den siste tiden og samtidig bør det nevnes at Hamas har uttalt at de kan anerkjenne Israel og at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat!

Angrepet skal ha skjedd i 8-tiden i dag tidlig, i landsbyen Zytom i Gaza. Israelerne skal ha samlet kvinner og barn i ett hus, mennene i et annet hus. Deretter skal tanks ha bombet husene.

- Dette er fattige bønder og har ingen forbindelse med Hamas. Hadde de hatt det, ville jeg ha fått vite det, understreker legen Mads Gilbert overfor Aftenposten.no. Gilbert er i Gaza sammen med lege Erik Fosse fra Norwac, og har meget god kontakt med det palestinske folket.

Han understreker at han ikke har kunnet undersøke husene, men har fått den sterke historien gjenfortalt av en rekke kilder. Deriblant bestemoren til barnet.

- Denne saken må få internasjonal oppmerksomhet, sier Gilbert.

Hehe. Ubekreftede rykter om en handling som avviker fra Israels vanlige fremgangsmåte, fremsatt av noen med åpenbar interesse av å sverte Israel? Det må jo være sant! :roll:

Lenke til kommentar

Forferdelig troverdig historie ja :wallbash:

Her skal israelske soldater først ha samlet sammen masse mennesker, plassert de i to adskilte hus, så skal de ha tilkalt flere stridsvogner, for så å skutt på husene med de? Hva i alle dager skulle de oppnådd med det, utenom å bruke hundretusenvis av israelske skattepenger på kaldblodig drap, for så risikere å bli henrettet i krigsrett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...