Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Er jeg palestinafanatiker hvis jeg forstår selvmordsbombing? Ikke at jeg støtter det, men har forståelse for det?

 

Se på dette bildet, feks:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=535524

 

For meg er det forståelig om denne mannen går å sprenger seg selv i en Israelsk buss.

Dette er ikke terrorisme i mine øyne, men naturlig reaksjon. Jeg har ikke barn, men hvis noen hadde drept noen jeg var glad i, hadde jeg faen ikke nølt med å hevne meg.

Å bombe en buss med sivile, om det gjøres fra et Apache-helikopter eller med en selvmordsbomber, kan ikke forsvares - man kan ikke forstå seg til aksept av åpenbart gale handlinger. For meg er det ikke metoden som er det viktigste, det er hvem man sikter på som er avgjørende.

 

Jeg synes folk må begynne å forstå seg på Palestinerne. Når man mister alle man bryr seg om, mister livet mening.

Alt man da bryr seg om er hevn. Noen velger å kalle dette for terrorisme, men jeg kaller det som sagt en naturlig reaksjon. Israelerne har seg selv å skylde når det gjelder denne konflikten. Det at Palestinerne hater Israelerne er i mine øyne helt normalt, hadde ikke du hatet de som gjorde livet ditt til et rent helvete?

På en annen side kan man jo også trygt si at Israelerne hater Palestinerne. Jeg ser ikke hvordan de ellers kunne ha gjort det de gjør mot dem.

Igjen - mister man følingen på hva som er galt, er man på ville veier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.dagbladet.no/2009/01/05/nyheter...israel/4252940/

 

Er de helt dumme eller?? Ja, da er det vel ikke lenge til vi får se Nordmenn, verdier, eiendom blir knust til helvete i Oslo...

 

Sympatien vil neppe stige...

Og hvorfor kommer dette? Fordi Israel har gitt ekstremistene argumenter.

 

Det er nok lenge til vi får se nordmenn, verdier og eiendom knuses til helvete i Oslo.

 

Når det kommer til spørsmålet om selvmordsbombere har studier vist at det store flertall har blitt rammet selv eller i nær familie av voldelige sanksjoner fra Israels side. For disse menneskene er det på et personlig plan irrelevant om angrepene var rettet mot sivile eller militære, for deres personlige perspektiv betyr det bare at deres hus er jevnet med jorden, at mødre, døtre, søstre, koner, barn, tanter og onkler dør.

 

Jeg kan forstå selvmordsbomberen ut fra et slikt perspektiv, det kan jeg. Jeg kan ikke akseptere hans handlinger, men jeg kan forstå dem.

 

Og forklaringer er i mine øyne viktigere enn å peke finger og legge skyld. Det er derfor jeg i liten grad fokuserer på å plassere skyld. Det er i det store bildet lite relevant, og fører ikke til noe som helst.

 

For ordens skyld kan jeg også nevne at jeg forstår de samme følelsene når israelere ser sin familie dø.

 

Mennesker har følelser, og følelser styrer ofte langt mer enn rasjonell tankegang.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/01/05/nyheter...israel/4252940/

 

Er de helt dumme eller?? Ja, da er det vel ikke lenge til vi får se Nordmenn, verdier, eiendom blir knust til helvete i Oslo...

 

Sympatien vil neppe stige...

Hva i helvete holder disse palestinske hundene på med? Hvordan skal vi reagere når palestinerne begynner å skyte nordmenn på gaten i Norge? For det er nettopp det de oppfordrer til her, vi har norske statsborgere med jødisk opphav. Hva har de gjort for å fortjene slike drapstrusler?

Lenke til kommentar
- Totalt er andelen sivile skadede og drepte langt over 50 prosent, skriver den norske legen,

 

er glad vi har norske folk på innsiden som ser sannheten om hvordan sivilbefolkningen lider.

Hvordan kan han egentlig vite det? Bærer virkelig Hamas med seg alle sine døde og skadede tilbake til sykehuset så de norske legene kan telle dem? Og hvordan skiller de mellom sivile og kjempende når Hamas forkler seg som sivile?

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Ingen er vel barbarer av natur?

 

Alle mennesker er barbarer av natur. Sivilisert oppførsel er noe som må LÆRES, men som tydeligvis ikke er særlig prevalent i Gaza.

 

Ville barbarer av natur? Vår anonyme venn er som Cæsars soldater i Gallia. Men vi glemmer vel ikke hva Cæsar sa til sine soldater?

 

Jeg finner det besynderlig hvordan venstreradikale klarer å studere så mye historie i akademika, uten å lære noe av det. Slik Rom, Storbrittania og andre falt vil også vesten falle fordi vi mangler cojones til å beskytte oss selv og det som er vårt. Israel er sivilisasjonens siste utpost i Barbaria... ehh.. Arabia.

 

Er jeg palestinafanatiker hvis jeg forstår selvmordsbombing?

 

Palestinafanatiker vet jeg ikke - men alle som støtter terrorisme og drap på sivile er moralsk og etisk tvilsomme i beste fall, og fortjener ikke stort bedre selv.

 

Å drepe en haug av uskyldige som hevn er ingen naturlig reaksjon, er jeg redd.

 

Hvem dreper hvem? Og hvem er uskyldige? Så vidt jeg kan se er det INGEN i denne tråden som ønsker at noen som helst skal dø, med unntak av en muslim som vil at alle amerikanere og jøder skal dø, og et par venstreradikale som mener jødene bør drepes og drives på havet. Det er så vidt jeg kan se INGEN som støtter israels rett til eksistens og selvforsvar ift. internasjonal folkerett som ØNSKER at uskyldige palestinere skal dø.

 

Det hoppes tydeligvis bukk over de jødiske organisasjonene som bedrev drap mot palestinere/arabere, lenge før 1948.

 

Øh... det var 61 år siden da. Eller mener du at jeg skal begynne å drepe tyske turister i Oslo på grunn av det som skjedde mellom landene våre for snart 70 år siden? Kanskje LITT mer relevant at HAMAS har skutt 6000 raketter mot Israel før de svarer.

Lenke til kommentar

er glad vi har norske folk på innsiden som ser sannheten om hvordan sivilbefolkningen lider.

Hvordan kan han egentlig vite det? Bærer virkelig Hamas med seg alle sine døde og skadede tilbake til sykehuset så de norske legene kan telle dem?

Hvem bryr seg vel om smerte og lidelse, når vi har et "logistik-problem" å bale med [/ironi]

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg begynner å bli mektig lei av alt dette rundt Israel og Palestina. Det kommer aldri til å bli fred der nede, israelere og palestiner er ikke interessert i en langvarig løsning de er bare ute etter vold. Resten av Europa er dritt lei av det idiotiske som foregår der nede og jeg håper inderlig at det vil komme en massiv krig som da FN/Usa el.l. kommer inn med makt og rydder opp.

Det er synd å si det men for min del kunne Israel og Palestina blitt utryddet uten av jeg hadde felt en tåre. Da hadde vi vært kvitt dette idiotiske området.

Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg begynner å bli mektig lei av alt dette rundt Israel og Palestina. Det kommer aldri til å bli fred der nede

 

Du sier noe. Rio de Janeiro har samme befolkningsstørrelse som Israel og de palestinske områdene til sammen, og har mange ganger så mange døde fattige til narkokrig hvert år.

 

Hvor er medieoppslagene? Hvor er CNN? Hvor er FN resolusjonene? Hvor er observatørene? Hvorfor sender vi ingen inn i favelaene for å stoppe narkokrigene?

 

Verdensopinionen er bygd på media, og media er bare interessert i en god story...

Lenke til kommentar
Er jeg palestinafanatiker hvis jeg forstår selvmordsbombing?

 

Kommer kansje litt ann på hva du mener med palestinafanatiker, men jeg vil hverken si at du er antisemitist eller støtter terror! Synes selvmordsangrepene er fortsåelige med tanke på den krigsmaskinen palestinerne blir utsatt for! Da konflikten var på sitt verste og det florerte av selvmordsbombing i Israel og da særlig i Jerusalem var jo også kraftige militærangrep fra Israel rettet mot palestinerne nærmest dagligdags! Og når de fleste av israelerne støttet disse angrepene og støttet okkupasjonen så må de bare vente seg at de selv blir angrepsmål for folket de har tatt landet ifra!

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Synes selvmordsangrepene er fortsåelige med tanke på den krigsmaskinen palestinerne blir utsatt for!

 

Du mener, den krigsmaskinen som gjør alt den kan for å spare sivile liv, og som ikke reagerte før noe slikt som 6000 raketter var skutt mot dem? DEN "krigsmaskinen"?

 

Det er sikkerhetsgjerde (muren, whatever) samt blokkadene av de palestinske områdene som har ført til at palestinske selvmordsangrep har minket så drastisk. Dette har hittils spart både palestinske og israelske liv, og førte til at dødsraten gikk drastisk ned... inntil nå, hvor vi ser de høyeste palestinske tapene siden 1967 eller 68.

Lenke til kommentar
Det er en måte å se det på. Hva vil du kalle å bome og rive byggninger og hus, sende raketter inn folkemengder, slippe bomber over boligområder ol. som Israel bedriver?

Det er sånn krig er!

Og jeg tror ikke det er så enkelt som at de sender raketter inn i folkemengder. De har hatt høy uttelling, spesielt siden det er mennesker som gjemmer seg blandt lokalbefolkningen, i stedet for å drive ærlig krigføring slik Israel gjør!

 

Hva kaller du Hamas' rakettangrep da!

 

Jo, Israel har flere ganger sendt raketter inn i folkemengder for å drepe ET enkelt menneske i folkemengden. Det samme kan man si om å bombe hus og byggninger!

 

Når det gjelder rakettangrepene fra Hamas så er det et svar på Israels okkupasjon og issolasjon av palestinerne. Hamas har sagt seg villig til å forhandle, ikke utelyukket å anerkjenne Israel og latt våpnene hvile, men Israel vil fortsatt ikke snakke med dem.

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Jo, Israel har flere ganger sendt raketter inn i folkemengder for å drepe ET enkelt menneske i folkemengden.

 

Det er ifølge internasjonal lov og krigens regler forbudt å bruke sivile som skjold. HAMAS er en gjeng feige idioter som ikke nøler fem sekunder med å bruke et tilbakestående barn som leveransesystem for selvmordsbombe eller en flyktningleir, barneskole eller sykehus, som utskytningsrampe.

Lenke til kommentar
Israel var nemlig ikke villig til å oppgi alle okkuperte områder som feks. Gamlebyen i Jerusalem. Det Arafat sa til Clinton var vel noe som "Den araber som vil oppgi Jerusalem er ikke født enda". Det var også Israels feil at de forrige fredsforhandlingene med Syria gikk i vasken fordi de ikke ville oppgi alt av Golanhøydene.

Så - med mindre Israel går med på ethvert arabisk krav, innebærer det at automatisk at "Israel har skylden" for sammenbruddet og "ikke ønsker fred"?

 

Ja, Israel må oppgi alt okkupert land!

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Det er alltid en givende person som kommer med ett smart "nuke de"-innlegg. Flott for deg.

 

Det er fullt mulig å få fred der. Det bare krever enten en felles innsats fra både Hamas, Fatah og Israel eller ett unilateralt tiltak som det Israel holder på med nå.

 

Var det meg du siktet til? I så fall vil jeg si at det er forskjell på å hevde at folk som støtter militærangrep og okkupasjon selv er skyld i at blir angrepet av folket som rammes av militærangrepene og okkupasjonen samt å si at de bur nukes.

 

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
For meg er det forståelig om denne mannen går å sprenger seg selv i en Israelsk buss.

 

Da er han ikke noe bedre selv. At han mister noen han er glad i, gjør det ikke legitimt å hevne seg på uskyldige tredjeparter. På israelske busser er det sivile mennesker akkurat som på palestinske busser. Hvis han er av den oppfatning at et menneske er mer verdt fordi det lever på en bestemt side av grensa, er det nesten så jeg er fristet til å si at han ikke fortjener bedre.

 

Når man utsetter en person for noe så forferdelig som å drepe hele familien hans, vil jeg si det er "naturlig" å reagere likt mot de som gjorde det mot deg.

 

Mot de som gjorde det mot deg, ja. Det er noe helt annet enn å gå løs på mennesker som ikke har noe som helst med saken å gjøre.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...