Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Min mening om konflikten som fåregår nå:

Jeg synes egentlig Israel tar veldig hardt i. for det første så kjønner jeg hvorfor palestinerne vil ha tilbake landet sitt, de er jo under okupasjon, og de rakettene de kjøt drepte 4 personer eller noe. for å sammenligne dette med oss så er det som om russland invanderte norge, tvang oss alle til å bo i bergen, og når vi da startet å kaste stein for å forsvare oss så ville de nuket oss, det er sånn denne krigen er.

Det er ingen som okkuperer Gaza. Synes du virkelelig å skyte raketter rettet mot barnehager, skoler, sykehus osv kan kalle å forsvare seg selv? Israel bomber utelukkende militære mål, ikke sivile.

Jeg synes også at FN har en del i skylden, fordi FN kommer ikke til å fungere ordentlig før man fjerner veto rett. Fordi nå så vi jo at flertallet ville tvinge israel å palestinerne til en våpenvile, men så la USA ned veto og da ble det ikke noe av det.
En ny overfladisk våpenhvile vil bare dytte denne situasjonen lenger frem i tid, ikke fjerne den. Det eneste som kom ut av den foerige våpenhvilen var at den ga Hamas muligheten til å smugle inn tusenvis av rakketer fra Egypt, istedet for mat, medisiner etc. Denne situasjonen kan ikke bli løst av en våpenhvile, man må ta problemet fra roten, nemlig Hamas.

Jeg vil også si at jeg synes dette ser ut som etnisk renselse på palestinerne, og israelerne som er jøder (i alle fall mange av dem) burde jo ha lært av historien sin. Hvordan kan et folk med en slik historie prøve å gjøre det samme mot noen andre?

Israel har absulutt ingenting imot hverken muslimer, arabere, palestinere eller andre. Derimot liker de ikke, som alle andre land, at terrorister terroriserer landets sivilbefolking.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Selvom Israel har trukket seg ut kontrollerer de fortsatt grensene. Forøvrig driver de blokade av Gazastripen og slipper bare iblant litt mat og medisiner inn. Det er også enorme komplikasjoner med å komme seg inn og ut av Gazastripen.

Hamas' virksomhet for å gjøre palestinerne til ofre, bidrar ikke til en bedre situasjon - men siden det knapt rapporteres om denne virksomheten, legges skylden på Israel.

Hamas 'bars injured leaving Gaza'

Egypt says the Hamas militant group, which controls Gaza, is preventing hundreds of wounded Palestinians from leaving for treatment in Egypt. (...) Egypt has helicopters and doctors on standby at the Rafah crossing. There are also up to 40 ambulances waiting to go into Gaza to bring out the most seriously wounded. Tonnes of medical supplies have arrived at the nearby airport of El-Arish.

Egypt says Hamas not allowing wounded to leave Gaza

Egypt on Sunday blamed Hamas for not letting hundreds of Palestinians wounded by Israeli air strikes leave the Gaza Strip for treatment, with dozens of empty ambulances waiting on the border. (...) A security official said that an Egyptian plane with 50 doctors on board as well as medical supplies had arrived in nearby El-Arish. Two Qatari aircraft carrying 50 tonnes of medical supplies were waiting at the same airport.
Lenke til kommentar

Fant foresten et par artikkler. Her kan dere lese om hvordan en palestinsk familie har det:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2848336.ece

Selvom USA støtter Israel missliker den så konservative visepresidenten Dick Cheney at Israel ikke klargjorde innvasjonen av Gazastripen med USA først:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2848746.ece

Glimti :xmas:

Lenke til kommentar
Jeg sympatiserer kun med de uskyldige sivile på begge sider. Jeg har ingenting til overs for verken Hamas og deres tilhengere, eller den israelske regjeringen, deres tilhengere og militæret.

Det er en god måte å se konflikten an.

Merker meg forøvrig at Dick Cheney fortsetter sin tradisjon med alt annet enn diplomatiske utspill. Man kan ta seg en lang faen i at Rice har fått en svært sinna telefon fra Livni i natt.

Det Cheney indirekte sier er "Israel er prisgitt USA; Israel bør kunne kommanderes av USA" med mere. Det er noe alle vet, men ingen diplomat liker slike uttalelser, det kan man være sikker på. Byggene som beboes av amerikansk UD hørte nok et dypt sukk da de hørte om Dicks diplomatiske blunder.

Et passende ettermæle for en mann av hans politiske tyngde, tenker jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Terroristene? Så du mener at hele bakgrunnen for denne konflikten er kampen mot terrorisme? Det er en grunn til at terrorister oppstår, og i denne konflikten som i de fleste andre, er det undertrykkhet.

Først stiller du spørsmålet som om du er tvilende til at de er terrorister, og deretter sier du at det er terror. Bestem deg! Selvfølgelig er det en grunn til at terror oppstår- og den grunnen er nesten alltid PUR OG UMODERERT ONDSKAP.

Det finnes ingen grunn, ingen grunn i hele verden, til å angripe sivile.

Palestina var jo aldri en trussel før Israel begynte med å inneta flere landområder som ikke tilhørte dem.

Du må lese litt historie, jenta mi. Palestina-araberne har voldelig motsatt seg jødisk kontroll siden israels gjenopprettelse i 1948.

Hvem er "udyrene" og hva kjennetegner dem?

Udyrene er store deler av det palestinske folket som er ville barbarer av natur og tilber blods og dødskulturen innen islamismen.

Israel er udyrene og det er maktsyke, maktmissbruk, terror og angrep som kjenntegner dem!

Israel er nødt til å bure de palestinske kriminelle inne både for israelernes og palestinernes skyld. Slik gjør de minst skade. Det er palestinerne som starter krig hver BIDIGE gang. Din motvilje mot å innse fakta og kontinuerlig spre løgn og missinformasjon begynner å bli irriterende.

Eh, ja? Sivile har jo ukentlig, nesten daglig, blitt drept så lenge denne konflikten har pågått(og det er lenge)

Nå har denne konflikten bare pågått i ni dager eller noe slikt da... og 5-600 har blitt drept. Noe slikt som 1/4 sivile. Det er rent pragmatisk sett fantastisk gode nyheter, og særlig med tanke på befolkningstettheten på Gaza.

Fant foresten et par artikkler. Her kan dere lese om hvordan en palestinsk familie har det:

Er det ikke litt rart at man tilsynelatende ikke får mat og medisiner inn på Gaza, mens de tilsynelatende ikke har noen problemer med å få tak i rakettkomponenter, parabolantenner, Mercedeser og BMWer osv. ?

Israel har hele tiden sagt at denne krigen stanser når HAMAS stanser angrepene sine med tusenvis av raketter på Israel.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar
Hvem er "udyrene" og hva kjennetegner dem?

Udyrene er store deler av det palestinske folket som er ville barbarer av natur og tilber blods og dødskulturen innen islamismen.

Ville barbarer av natur, mkay... Vi har en eugenisk konflikt her, altså?

Edit: Angående det religiøse kjennetegnet du la fram: hva kom først - islam eller de naturlige barbartendensene? Er alle muslimer barbarer, og alle barbarer muslimer eller er det håp for noen muslimer og noen barbarer?

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
[Art 57. Precautions in attack

2. With respect to attacks, the following precautions shall be taken:

(a) those who plan or decide upon an attack shall:

(i) do everything feasible to verify that the objectives to be attacked are neither civilians nor civilian objects and are not subject to special protection but are military objectives within the meaning of paragraph 2 of Article 52 and that it is not prohibited by the provisions of this Protocol to attack them;

(ii) take all feasible precautions in the choice of means and methods of attack with a view to avoiding, and in any event to minimizing, incidental loss or civilian life, injury to civilians and damage to civilian objects;

Du fant "minimize" - I stand corrected. :blush:

(Men det står vitterlig at man skal planlegge for "å unngå, og i hvert fall minimimere" sivile tap - det er altså litt mer nyansert enn det du først skrev.)

Regler for krigføring som gjør tilnærmet enhver militær handling ulovlig, er det nødvendigvis lite poeng i å vedta. Krigføring forblir grunnleggende brutalt og inhumant, reglene søker hindre unødvendig lidelse.

Reglene legger få hindringer i veien for militære handlinger mellom militære, stridende enheter - hele poenget er at reglene søker å gjøre krig til en sak for de militære. Sivile skal i prinsippet beskyttes av begge parter.

En nytte-/kost-analyse av angrepet på Hamaslederen, har vi neppe nok informasjon til å foreta.

Enig med deg i det.

Lenke til kommentar

Ingen er vel barbarer av natur? Men jo, palestinerne støtter - med varierende grad - en dødskultur og en svært usunn ideologi, og dette påvirker unektelig situasjonen i negativ retnig. I 2002 konkluderte en meningsmåling med at nesten tre fjerdedeler av muslimene i Libanon mener selvmordsbombing kan rettferdiggjøres for å forsvare Islam. Det skulle ikke forundre meg om tallet er tilsvarende høyt på Gaza-stripen.

Lenke til kommentar

Ville barbarer av natur? Vår anonyme venn er som Cæsars soldater i Gallia. Men vi glemmer vel ikke hva Cæsar sa til sine soldater?

- Det er ukultivert å påpeke at andre er ukultivert.

Palestinerne ville barbarer av natur? Det er noe av det latterligste jeg har hørt på svært lenge.

Lenke til kommentar

Er jeg palestinafanatiker hvis jeg forstår selvmordsbombing? Ikke at jeg støtter det, men har forståelse for det?

Se på dette bildet, feks:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=535524

For meg er det forståelig om denne mannen går å sprenger seg selv i en Israelsk buss.

Dette er ikke terrorisme i mine øyne, men naturlig reaksjon. Jeg har ikke barn, men hvis noen hadde drept noen jeg var glad i, hadde jeg faen ikke nølt med å hevne meg.

Jeg synes folk må begynne å forstå seg på Palestinerne. Når man mister alle man bryr seg om, mister livet mening.

Alt man da bryr seg om er hevn. Noen velger å kalle dette for terrorisme, men jeg kaller det som sagt en naturlig reaksjon. Israelerne har seg selv å skylde når det gjelder denne konflikten. Det at Palestinerne hater Israelerne er i mine øyne helt normalt, hadde ikke du hatet de som gjorde livet ditt til et rent helvete?

På en annen side kan man jo også trygt si at Israelerne hater Palestinerne. Jeg ser ikke hvordan de ellers kunne ha gjort det de gjør mot dem.

Endret av jente_12
Lenke til kommentar

Ett spørsmål: Har palestinerne egentlig noe som helst krav på Gazastripen?

Etter det jeg har lest har Gaza vært under Israelsk kontroll siden 1950(?), men at Egypt også har hatt sin omgang med styre der?

Så det jeg i bunn og grunn lurer på er: Hvem er det egentlig som har retten til Gazastripen?

Lenke til kommentar
Palestina-araberne har voldelig motsatt seg jødisk kontroll siden israels gjenopprettelse i 1948.

Det hoppes tydeligvis bukk over de jødiske organisasjonene som bedrev drap mot palestinere/arabere, lenge før 1948.

PLO og Hamas ble først etablert henholdsvis 1964 og 1987

Jødiske terror-organisasjoner var allerede i full sving i 1931

http://no.wikipedia.org/wiki/Irgun

http://en.wikipedia.org/wiki/Lehi_(group)

http://no.wikipedia.org/wiki/Avraham_Stern

Lenke til kommentar
Å drepe en haug av uskyldige som hevn er ingen naturlig reaksjon, er jeg redd.

Så vidt jeg vet er lyst etter hevn en naturlig menneskelig reaksjon. Når man utsetter en person for noe så forferdelig som å drepe hele familien hans, vil jeg si det er "naturlig" å reagere likt mot de som gjorde det mot deg.

All fornuft stenges av, og alt du vil gjøre er å få din hevn.

Alle her har vel fått blackout før? F.eks. at man flyr etter en motspiller som har taklet deg stygt i en fotballkamp?

Tenk deg at noen dreper familien din da...Hadde du bare sittet der og ikke gjort en dritt?

Neppe....

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/01/05/nyheter...israel/4252940/

Er de helt dumme eller?? Ja, da er det vel ikke lenge til vi får se Nordmenn, verdier, eiendom blir knust til helvete i Oslo...

Sympatien vil neppe stige...

Da får de smake litt av sin egen medisin...

EDIT: Det kunne høres litt feil ut, jeg oppfordrer ikke til drap her.

Men hva annet kan Israelerne forvente? Spesielt når flertallet støtter Israel i denne konflikten.

Endret av jente_12
Lenke til kommentar
Av de 150 pasientene som kom i går var det bare to vi med sikkerhet kunne se var militære,

- Totalt er andelen sivile skadede og drepte langt over 50 prosent, skriver den norske legen,

er glad vi har norske folk på innsiden som ser sannheten om hvordan sivilbefolkningen lider.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=535534

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...