Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
Jeg håper alle leser dette. Spesielt de som er overbevist om at alt Israel gjør er å beskytte sitt eget land(som er så sinnsykt bull shit)

Kan ikke se at SMS-en gir noe mer enn avisartiklene. Mads Gilbert må jo være dagens mest siterte mann - og som jeg viste i en annen tråd, er han knappest en mann som er interessert i å presentere objektive fakta.

Av en befolkning på ca. 2,4 millioner mennesker har noen tusen blitt drept de senere årene. Mange i en politisk kamp mellom Fatah og Hamas. Slutt med disse retoriske løgnene.

Gjennom Andre intifada har vel over 5 milioner palestinere blitt drept totalt. Iallefall ifølge tall jeg har lest.

Glimti :xmas:

Så det dobbelte av antallet palestinere som eksisterer har blitt drept totalt? Imponerende logikk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli-Pales...lict#Casualties

Ifølge Wikipedia har han rundt regnet ganget antall drepte med tusen. Hvis det var tilfelle, ville jeg hatt større gehør for hans påstander om folkemord.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaio: Hva man enn mener om Gilbert er han faktisk der nede for å redde liv, og man kan ikke si han kan føle seg trygg selv.

Som sagt kan vi si hva vi vil om Gilberts politiske standpunkter, men det er svært lavt, selv for enkelte i denne tråden, å antyde at Gilbert ikke gjør noe.

Helt ærlig Simon.

virker ikke det litt snålt: "Hjelp 200sårende, masse blod bla bla bla..."

Hva gjør han?

Dersom du ser måten SMS-meldinger er skrevet vitner det for det første ikke om en avbalansert skrivestil, ei heller om god tid. Det er den typen melding en skriver når en har jævla dårlig tid og vil få med mest mulig. Merk for eksempel . i stedet for , som sparer et trykk på tastene, mangel på stor bokstav enkelte steder med mere.

Det tyder på stress og tidsmangel.

Iransk militær: - Start oljeboikott mot Israels støttespillere

en fin ide i fra iran, håper de går den veien

Det er faktisk en relativt bra løsning. Dersom Saudi-Arabia gir sin støtte til dette forslaget må USA ta affære, og da kan vi få en våpenhvile.

Vi får se.

Lenke til kommentar
Dersom du ser måten SMS-meldinger er skrevet vitner det for det første ikke om en avbalansert skrivestil, ei heller om god tid. Det er den typen melding en skriver når en har jævla dårlig tid og vil få med mest mulig. Merk for eksempel . i stedet for , som sparer et trykk på tastene, mangel på stor bokstav enkelte steder med mere.

Unnskyld Simon, men etter å har lest om Ham på Wikipedia.. Føles det som en propaganda..

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/01/04/nyheter.../blitz/4244467/ - Greit at de demonsterer, men når de begynner å kaste egg og steiner, ja da håper palastinerene alt vondt. Tviler på at israelittene hadde gjort det mot demmes ambassade, fordi det ville lagd bråk.

Palastinerene tåler jo LIITE. -_-

Israel pleier bare å la sine ambassadører anklage meningsmotstandere for antisemittisme. Det er uansett mer effektfult.

Så, fordi noen tullinger kaster stein og egg mot norsk politi håper du alt vondt for alle palestinere?

Det henger ikke på greip.

Hvis det går utover nordmenn, eiendom, verdier++, så ja.. Jeg bor i Oslo, og det er ikke bare noen PAR tullinger nei! Vil si mere titalls. : )

Det blir ikke noe bedre av at de kaster ting og tang, for det vil jo bare øke sympatien for israel og rasismen øker..

Lenke til kommentar

Ja, det er utvilsomt en løgn. Fem millioner, hvor i alle dager kommer det tallet fra?

Det er dog mulig Glimti er litt opphisset og mente fem tusen? Det er ikke opp til meg å svare, det får Glimti klargjøre.

Unnskyld Simon, men etter å har lest om Ham på Wikipedia.. Føles det som en propaganda..

Og skrivestilen er nok også et veldig intrikat knep for å overbevise oss, ja.

Det du glemmer er at meldingen inneholder svært få politiske fakter, kun kalde fakta.

Hvis det går utover nordmenn, eiendom, verdier++, så ja.. Jeg bor i Oslo, og det er ikke bare noen PAR tullinger nei! Vil si mere titalls. : )

Det blir ikke noe bedre av at de kaster ting og tang, for det vil jo bare øke sympatien for israel og rasismen øker..

Så, ut fra det du sier mener du at alle palestinere er ansvarlig for det et fåtall gjør?

Jeg er faktisk helt enig med deg i at palestinerne er de siste som tjener på det, og jeg tror nok de fleste palestinere i Norge er helt enig med både meg og deg på det punktet.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Vel, propaganda og propaganda. Det er fullt mulig det er tilfellet der nede. Selv om han er plassert på venstresiden så betyr det ikke at informasjonen han leverer. Selv om det "bidrar til saken hans", er en løgn.

Lenke til kommentar
Mads Gilbert må jo være dagens mest siterte mann - og som jeg viste i en annen tråd, er han knappest en mann som er interessert i å presentere objektive fakta.

han er vel for opptat til og lappe sammen barn som israel har sprengt.

egentlig vanvitig at det er kun 2 leger fra europa som er der og hjelper til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Dersom Saudi-Arabia gir sin støtte til dette forslaget må USA ta affære, og da kan vi få en våpenhvile.

Saudi-Arabia mener Iran utgjør en langt større trussel enn Israel - ville ikke ventet Hamas-støtte med det første fra dem.

Lenke til kommentar

Simon Aldra

Det jeg først og fremst har sagt er at det er Israel som er skyld i den fastlåste konflikten!

Hamas, Den arabiske liga og Iran har sagt at problemet er okkupasjonen av palestinernes land (og for Syria er problemet selvsagt også okkupasjonen av Golanhøydene) og ikke israels eksistens i seg selv. Som du ser utifra en tideligere link prøvde Hamas å la våpnene ligge, men saken er at Israel ikke vil forhandle med dem. Om Likud skulle vinne neste valg i israel, hvilket ikke er usannsynelig vil de førre en tøffere holdning ovenfor palestinerne og Syria så dermed kan man bare glemme enfredelig løsning på konflikten!

Yassir Arafat var villig til å forhandle med Israel både før og etter at han ble sperret inne i hovedkvarteret sitt! Han fordømte en rekke selvmordsangrep mot Israel! MenAriel Sharon erklærte Arafat for irellevant , brøt kontakten og beordret å holde Arafat sperret inne.

Israel bedriver en rå og hennsynsløs overdreven maktmissbruk mot palestinerne og dreper og skader langt fler sivile enn mitante palestinere! Og dermed forsterker de hatet mot dem selv!

Skal konflikten finne en løsning må Israel trekke seg tilbake fra estbredden og Øst-Jerusalem samt Golanhøydene og de må oppgi taket på Gazastripen. Samtidig må de anerkjenne Palestina som en suveren stat! Bare da vil Israel oppnå anerkjennelse fra motparten!

Videre har jeg sagt at slik situasjonen er nå så føler jeg ikke noe sympati ovenfor israelere som blir drept eller skadd i rakettangrep og jeg føler ingen sympati ovenfor dem som ble drept i selvmordsangrep på den tiden da det var vanelig. Jeg føler heller ingen sympati ovenfor de pårørende israelerne!

Om du sjekker linker i åpningsinnlegget vil du finne myeinformasjon om rasisme mot palestinere i Israel!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Dersom Saudi-Arabia gir sin støtte til dette forslaget må USA ta affære, og da kan vi få en våpenhvile.

Saudi-Arabia mener Iran utgjør en langt større trussel enn Israel - ville ikke ventet Hamas-støtte med det første fra dem.

Det er helt korrekt. Men Saudi-Arabia har sine egne interne problemer de kanskje ikke ønsker å videreføre ved å holde seg nøytrale. Vi vet ikke hva som vil skje, om en saudisk prins føler det er i landets interesse kan det komme en boikott.

Problemet, Glimti, er at du ser konflikten KUN fra en side, og nekter å ta inn over deg objektive fakta som motbeviser det ensidige bildet du forfekter. Det ødelegger ikke bare for din argumentasjon, det ødelegger for all saklighet og all troverdighet for din side, akkurat som lignende poster på den andre siden ødelegger den sidens troverdighet.

Herregud, prøv å tenke realistisk!

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Og skrivestilen er nok også et veldig intrikat knep for å overbevise oss, ja.

Det du glemmer er at meldingen inneholder svært få politiske fakter, kun kalde fakta.

Vi lever i historiebøka? Fortell videre? 80skadd, 20 drept?

Telte ham de selv? Snakker vi om 80 HAMAS medlemmer skadd og 20 HAMAS-soldater drept?

Så, ut fra det du sier mener du at alle palestinere er ansvarlig for det et fåtall gjør?

Jeg er faktisk helt enig med deg i at palestinerne er de siste som tjener på det, og jeg tror nok de fleste palestinere i Norge er helt enig med både meg og deg på det punktet.

Folk fra en hissig-kultur..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vel, propaganda og propaganda. Det er fullt mulig det er tilfellet der nede. Selv om han er plassert på venstresiden så betyr det ikke at informasjonen han leverer. Selv om det "bidrar til saken hans", er en løgn.

Han kunne ikke være litt mer subjektivt?

Som: 20 drept og 80 skadd og lite medisinsk utstyr.

Men ... Litt drama-queen: Vasser i blod og døde, historieboka.... herregud... :roll:

Han er jo en traumalog og skriver som en sjokkert fjortis..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Simon: Er ikke mannen lege?

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å kalle sms'en for propaganda. Jeg vil tro han er der som lege, ikke diplomat. Politisk ståsted betyr ytterst lite når man er i en stridssone og førsteprioriteringen er å redde liv.

Gilbert er lege ved sykehuset i Tromsø.

Vi lever i historiebøka? Fortell videre? 80skadd, 20 drept?

Telt ham de selv? Snakker vi om 80 HAMAS medlemmer skadd og 20 HAMAS-soldater drept?

Dersom det kom uttalelser fra IDF om 20 døde sivile og 80 skadde sivile i Israel ville du slukt det blindt, så det er jo rimelig ironisk at du er så fordømt kildekritisk?

Han er sliten, frustrert og sint. Da er det faktisk naturlig at man ikke skriver en diplomatisk note, men lar følelsene ta overhånd. Du antar, som du alltid gjør, at det må være folk fra Hamas.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det er lett å påstå hvordan det er hos palestinerne nå, når man selv sitter hjemme i Norge. Greit, han kunne kanskje vært litt mer subjektiv, men jeg tviler ikke på at det er kaos og døde liggende langs gatene hos palestinerne.

Lenke til kommentar
Problemet, Glimti, er at du ser konflikten KUN fra en side, og nekter å ta inn over deg objektive fakta som motbeviser det ensidige bildet du forfekter. Det ødelegger ikke bare for din argumentasjon, det ødelegger for all saklighet og all troverdighet for din side, akkurat som lignende poster på den andre siden ødelegger den sidens troverdighet.

Herregud, prøv å tenke realistisk!

For å tenke realistisk så snakker vi om en av verdens sterkeste mot en okkupert, undertrykket og terrorisert befolkning, hvilket jeg har skrevet flere ganger før!

Og som nevnt var det Ariel Sharon som utløste intifadaen og da mener jeg faktisk at utbruddet av konflikten hviler på Israel. Når Israel i tillegg bruker så enorm, overdreven makt mot palestinerne så klarer jeg faktisk ikke å se saken fra noen andres side enn den palestinske!

Lenke til kommentar

Men ... Litt drama-queen: Vasser i blod og døde, historieboka.... herregud... :rolleyes:

Han er jo en Traumalog, men skriver som en sjokkert fjortis..

Han gjør vel det han kan for å vekke interesse, for å få dit flere leger, flere som kan hjelpe og mer medisinsk utstyr. Han er en lege som vil redde flest mulig liv, så jeg skjønner godt at han bruker litt følelsesladd språk.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Men ... Litt drama-queen: Vasser i blod og døde, historieboka.... herregud... :roll:

Jeg tenker det er ganske kaotisk og til tider følelsesladd. Du er legestudent, men å oppleve noe slikt ville nok kommet som ett litt sjokk som setter deg ut av spill og når du da skal videreformidle det så er det nok ikke objektivitet som er det fremste. Det er vel heller en beskrivelse av situasjonen slik den oppfattes. Helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...