Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

• Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/verden/article2489682.ece

Her får man bla. vite at Israelerne ikke sikter på sivile men at såppas mange sivile dør fordi Hamas gjemmer seg blandt sivile, fks. på barneskoler. Trass i dette annslår FN at omkrin 75% av de drepte er Hamasmedlemmer, altså gjør nok Israelerne en god jobb med å unngå sivile tap. SIBO er noe dritt når det er sivile i nærheten og israelerne kommern nok til å drepe mange sivile, det er forjævlig, ingen tvil om det. Men jeg synes alikevell Hamas må ta på seg mesteparten av skylden for dette selv om ingen er uskyldige. Så en reportasje tidligere der de fortalte at Israelerne advarer de som bor i ommråder som blir anngreper på forhånd.

Godt tiltak spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Hamas har også sagt at de vil ikke stoppe før de har fjernet den israelske staten og har barnetv-er som oppfordrer til drap på jøder. Det er vanskelig å forholde seg til en som stikker ut den ene handen og slår med den andre.

Jeg tror palestinerne har det forferdelig, og har hatt det ganske lenge. Derfor Hamas burde virkelig anerkjent alternativer som ikke involverer raketter mot sivile.

Men tross alt så har Hamas sagt seg villig til å snakke med Israel, men de møter veggen gang på gang fordi Israel nekter å snakke med dem! Så dermed blir det en evig sirkel med israelsk blokade av Gazastripen, lidelse for uttaligge palestinere og til slutt angrep fra militante palestinere mot Israel og deretter militære, overdrevne aksjoner fra Israel mot Gazastripen!

Når Hamas har tilbudt å bryte denne sirkelen ved å føre samtaler, hvorfor bør ikke Israel si ja til samtaler med Hamas?

Glimti :xmas:

Det nytter ikke å tilby diplomati og samtidig fortsette å skyte raketter. Derav strekke ut en hand og slå med den andre.

Sjekk denne artikkelen:

<a href="http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article616496.ece" target="_blank">http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article616496.ece</a>

Det som er interessant er siste avsnitt som sier følgende:

At Hamas vant valget i de palestinske områdene, gjør om mulig israelernes vilje til å forhandle fram en løsning med palestinerne enda mindre.

Israel nekter å ha noe som helst med Hamas å gjøre, og omtaler dem konsekvent

som terrorister selv om de har latt våpnene hvile det siste året.

Altså er det helt klart at Israel ikke vil ha en diplomatisk løsning selv når Hamas ikke tyr til vold!

Vel, en bisetning tar ikke for seg det viktigste momentet. Nettopp at Hamas ikke stoppet andre militante som brukte vold og mest sannsynligvis støttet direkte slike grupper med våpen.

Jeg synes faktisk ikke det blir feil å sammenligne Israel med Nazi Tyskland.

Palestina i seg selv er jo mer eller mindre en gigantisk konsetrasjonsleir.

- Lite mat, vann og medisiner. En gang iblant kommer en gruppe Israelere og dreper alle de du er glad i, og sier de gjør det for å beskytte verden.

Og i Nazi-Tyskland så ble raketter smuglet inn i konsentrasjonsleirene som var autonome og selvstyrte, som skjøt villt ut i alle retninger fra disse leirene uten at de ble brutalt slått ned på?

Analogiene er meningsløse har jeg sagt.

Jødene hadde hvertfal resten av verden kjempende på deres side etter en stund.

Palestina har stått alene i tiår.

Jeg er enig i at sammenligningen kan virke litt tynn, men det er klare likheter.

Lenke til kommentar
Hvor stor del, Vaio? 1%? 10%? 50%? Hvor mange prosent må det være før det er legitimt å sette likhetstegn mellom sivilbefolkningen og terroristene, og hva er i så fall de folkerettslige konsekvensene?

50%! Eller hvilken andel det var som stemte terrororganisasjonen HAMAS frem til makten. Håper inderlig de angrer.

Palestinerne fyrte av 6000 raketter inn i Israel før Israel så seg nødt til å svare, og nå er palestinerne på nyhetene over hele verden hvor de hevder sin uskyld og FREMDELES nekter palestinerne, selv de MODERATE palestinerne, å slutte med utskytningene sine. Hva pokker venter de seg?

Man høster som man sår, og nå høster palestinerne resultatet av sitt hat og sin terrorisme.

Jeg gjentar, det er en fordel å se litt nyansert på Hamas.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12753945

Jødene hadde hvertfal resten av verden kjempende på deres side etter en stund.

Jeg er enig i at sammenligningen kan virke litt tynn, men det er klare likheter.

Nå har Palestina hatt samtlige arabiske stater på sin side helt siden starten og blir støttet direkte av Iran. Israel har hovedsakelig fått støtte fra USA. Men i den regionen er de alene.

De "klare likhetene" med nazisme og konsentrasjonsleirer er fraværende og det vil være meningsløst for debatten å bedrive slik retorikk.

Lenke til kommentar

Hele verden, med unntak av USA, står på palestinernes side. I emnet "ensformig tankegang og ukritisk støtte" kunne man skrevet et helt kapittel om måten verden fordømmer Israel på uten nærmere ettertanke.

Linken funket ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det kan virke for tynt, men hovedpoenget mitt var egentlig hvor surreelt det er at jødene gjør dette mot Palestinerne, når de selv har blitt behandlet på samme måte før, pga samme grunn: Maktsykhet.

Hele verden, med unntak av USA, står på palestinernes side. I emnet "ensformig tankegang og ukritisk støtte" kunne man skrevet et helt kapittel om måten verden fordømmer Israel på uten nærmere ettertanke.

Linken funket ikke.

Det er en ting å skrive på papiret at du støtter Palestina, men en annen å gi dem våpen og militær støtte.

Lenke til kommentar

Og Hamas har også sagt at de vil ikke stoppe før de har fjernet den israelske staten og har barnetv-er som oppfordrer til drap på jøder. Det er vanskelig å forholde seg til en som stikker ut den ene handen og slår med den andre.

Jeg tror palestinerne har det forferdelig, og har hatt det ganske lenge. Derfor Hamas burde virkelig anerkjent alternativer som ikke involverer raketter mot sivile.

Men tross alt så har Hamas sagt seg villig til å snakke med Israel, men de møter veggen gang på gang fordi Israel nekter å snakke med dem! Så dermed blir det en evig sirkel med israelsk blokade av Gazastripen, lidelse for uttaligge palestinere og til slutt angrep fra militante palestinere mot Israel og deretter militære, overdrevne aksjoner fra Israel mot Gazastripen!

Når Hamas har tilbudt å bryte denne sirkelen ved å føre samtaler, hvorfor bør ikke Israel si ja til samtaler med Hamas?

Det nytter ikke å tilby diplomati og samtidig fortsette å skyte raketter. Derav strekke ut en hand og slå med den andre.

Sjekk denne artikkelen:

<a href="http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article616496.ece" target="_blank">http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article616496.ece</a>

Det som er interessant er siste avsnitt som sier følgende:

At Hamas vant valget i de palestinske områdene, gjør om mulig israelernes vilje til å forhandle fram en løsning med palestinerne enda mindre.

Israel nekter å ha noe som helst med Hamas å gjøre, og omtaler dem konsekvent

som terrorister selv om de har latt våpnene hvile det siste året.

Altså er det helt klart at Israel ikke vil ha en diplomatisk løsning selv når Hamas ikke tyr til vold!

Vel, en bisetning tar ikke for seg det viktigste momentet. Nettopp at Hamas ikke stoppet andre militante som brukte vold og mest sannsynligvis støttet direkte slike grupper med våpen.

Hamas selv lot våpnene hvile og de har sagt at det ikke er helt uaktuelt å anerkjenne Israel.

Hvorfor vil det da være så idiotisk av Israel å prøve på diplomati med Hamas?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare tynt, det er ikke-eksisterende.

Og disse statene har bidratt, både med våpen, penger og med militærstøtte historisk. Nå er de mer tilbaketrukne. Israel er der for å bli. Ett faktum som har sakte men sikkert sivd inn hos de fleste. Iran er vel den sterkeste støttespilleren for Hamas og Hizbollah for tiden (Hizbollah derimot har oppnådd litt politisk status og har nedspilt angrepsmotivene mot Israel og militante støtten sin til palestinere, det ble linket til en bloggartikkel som tok svært godt for seg diverse aspekter av konflikten her tidligere).

Denne linken burde funke:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12753945

Ellers så la jeg også fram ett par andre artikler om hvordan Hamas har vunnet frem på velferdsordninger og vektlegging av utdannelse.

Glimti, leste du det jeg skrev i det hele tatt? Hamas lot ikke våpnene hvile, de bare offisiellt gjorde det. Uoffisiellt fortsatte de proxykrigføring via andre grupper.

Israel har prøvd hovedsakelig krisediplomati med Hamas. Men Hamas er kravstore og avslutter ikke angrepene sine. Ergo, det er vanskelig å forholde seg til en motstander som strekker ut den ene handa og fortsetter å slå med den andre. De har ved ett tilfelle, fra en Hamasperson sagt at de "utelukker ikke Israels eksistens". Til gjengjeld har man tresifret antall utsagn som sier at de ikke skal stoppe før Israel har kollapset og vil ikke diskutere Israel sin eksistens.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Jeg ser at det kan virke for tynt, men hovedpoenget mitt var egentlig hvor surreelt det er at jødene gjør dette mot Palestinerne, når de selv har blitt behandlet på samme måte før, pga samme grunn: Maktsykhet.

Linken funket ikke.

Det er en ting å skrive på papiret at du støtter Palestina, men en annen å gi dem våpen og militær støtte.

Kjære jente 12. Hvordan er det mulig å hoppe inn i en tråd på over 70 sider som er stappet med argumenter for den ene og den andre siden i en såppas komplisert konflikt og konkludere med at årsaken er maktsykhet fra Israelernes side? Kan det ha noe å gjøre med at de må sørge for at disse menneskene ikke skal kunne komme over grensen og bombe eller smugle inn raketter å skyte mot Israel? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Glimti, leste du det jeg skrev i det hele tatt? Hamas lot ikke våpnene hvile, de bare offisiellt gjorde det. Uoffisiellt fortsatte de proxykrigføring via andre grupper.

Det var bare noe du anntok, ikke noe som er bevist! Men som jeg også nevnte så har Hamas sagt at de kan anerkjenne Israel så hvorfor ikke prøve diplomat?

Lenke til kommentar

Israel ønsker ikke palestinsk territorie. De ønsker kontroll over terroristene (og dem er det mange av) og deres mulighet til å slå til mot Israel. Det er derfor israelerne stadig må ty til sterkere midler for å bure udyrene inne, samt separere dem ifra hverandre.

Lenke til kommentar

Linken funket ikke.

Kjære jente 12. Hvordan er det mulig å hoppe inn i en tråd på over 70 sider som er stappet med argumenter for den ene og den andre siden i en såppas komplisert konflikt og konkludere med at årsaken er maktsykhet fra Israelernes side? Kan det ha noe å gjøre med at de må sørge for at disse menneskene ikke skal kunne komme over grensen og bombe eller smugle inn raketter å skyte mot Israel? Bare en tanke.

Kjære Herzesberger:

Jeg er ikke en 12 år gammel jente, og jeg har vært med i denne diskusjonen tidligere.

I mine øyne er hele grunnen til denne konflikten, maktsykhet fra Israelernes side.

De vil ha mer land enn de i utgangspunktet fikk utdelt, og de er villige til å gjøre hva som helst for å få det.

Dette var hvertfal utgangspunktet i konflikten, og jeg er klar over at ting gradvis har forandret seg.

Men det forandrer ikke det faktum at Israels endelige mål, er et større Israel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

--

Kunnskapsløshet er er tydeligvis en dyd.

Arab paper: Iran to give Hamas more arms, funds

Iran has promised Hamas new rockets and more funds, an expression of the Islamic Republic's displeasure with recent news of renewed Israeli-Syrian peace talks, the London-based newspaper, Asharq Alawsat reported on Sunday.

Israel-Palestina-konflikten er ikke bare et spørsmål om noen misfornøyde mennesker på Vestbredden og Gazastripen. Dette er et spill mellom midtøstens stormakter.

Les dette for en kortfattet innføring i de mange konfliktlinjene.

Lenke til kommentar

Israel ønsker ikke palestinsk territorie. De ønsker kontroll over terroristene (og dem er det mange av) og deres mulighet til å slå til mot Israel. Det er derfor israelerne stadig må ty til sterkere midler for å bure udyrene inne, samt separere dem ifra hverandre.

Terroristene?

Så du mener at hele bakgrunnen for denne konflikten er kampen mot terrorisme?

Det er en grunn til at terrorister oppstår, og i denne konflikten som i de fleste andre, er det undertrykkhet.

Lenke til kommentar

Linken funket ikke.

Kjære Herzesberger:

Jeg er ikke en 12 år gammel jente, og jeg har vært med i denne diskusjonen tidligere.

I mine øyne er hele grunnen til denne konflikten, maktsykhet fra Israelernes side.

De vil ha mer land enn de i utgangspunktet fikk utdelt, og de er villige til å gjøre hva som helst for å få det.

Dette var hvertfal utgangspunktet i konflikten, og jeg er klar over at ting gradvis har forandret seg.

Alt dette er antagelser og forenklinger fra din side og igjen alt for enkelt. Israelerne har jo gitt tilbake landommråder og har bygget muren i stedenfor å måtte gripe inn militært tidligere. Israels endelige mål er vell, så vidt jeg kan se, ett trygt Israel. Derfor vil de jo også fjerne raketttrusselen.

Lenke til kommentar

Mine innlegg kan virke som forenklinger, men det er sånn jeg, og mange andre også, ser på det. Palestina var jo aldri en trussel før Israel begynte med å inneta flere landområder som ikke tilhørte dem.

Det at terroristgruppene har vokst seg større og mektigere med tiden, er jo Israelernes egen feil. De kunne ha endt dette før på en langt triveligere måte, og ikke si deg uenig, for begge vet at det er Israel som har makten her. De kan ende dette hvis de virkelig går inn for det.

Lenke til kommentar

Hvem er "udyrene" og hva kjennetegner dem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hvordan forklarer du da tilbaketrekkingen fra Gaza og utspill som dette?

Er det virkelig så urealistisk at israelerne - et land preget av vestlige verdier - først og fremst ønsker å leve i fred og frihet?

Et tankeeksperiment: Hva ville skjedd om palestinerne kastet våpnene på havet? Hva ville skjedd om israelerne hadde kastet våpnene på havet?

Lenke til kommentar
Mine innlegg kan virke som forenklinger, men det er sånn jeg, og mange andre også, ser på det. Palestina var jo aldri en trussel før Israel begynte med å inneta flere landområder som ikke tilhørte dem.

Kan du Dokumentere det?

Det at terroristgruppene har vokst seg større og mektigere med tiden, er jo Israelernes egen feil.

Hva har Israel gjort?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...